Praha - Rockový svéráz Lou Reed a obdivovatel Václava Havla vystoupí ve středu 4. července v Praze. V Divadle Archa zahraje v rámci svého letního turné From VU To Lulu průřez kariérou, tedy skladby od dob svého působení v kapele Velvet Underground až po loňské kontroverzně přijaté album Lulu nahrané se skupinou Metallica.
Devětašedesátiletý americký rocker Lou Reed zahájil evropské turné 6. června v Lucembursku a série koncertů zahrnuje také několik proslulých festivalů včetně slovenské Pohody, kde se objeví den po pražském vystoupení. Ve čtyřčlenné kapele jej doprovází Tony "Thunder" Smith (bubny), Rob Wasserman (basová kytara), Kevin Hearn (klávesy) a Aram Bajakian (kytara).
Vstupenky už jsou definitivně vyprodané.
Nezávislý guru nebo arogantní nafoukanec?
Dosud posledním studiovým počinem svérázné rockové ikony bylo rozpačitě přijaté album Lulu nahrané společně s Metallicou. Nahrávku někteří hudební publicisté označili za jednu z nejhorších desek loňského roku, jiní ji naopak jmenovali mezi nejlepšími.
Když se loni v dubnu začalo o spojení Lou Reeda a Metalliky psát, vypadalo to na trochu opožděný aprílový žert. Jenže obě rockové instituce se potkaly už v roce 2009 v Madison Square Garden na koncertě u příležitosti čtvrtstoletí Rockandrollové síně slávy. Metallica tehdy s Reedem zahrála Sweet Jane a White Light / White Heat a ačkoliv do toho večera prý o sobě neměli valné mínění, padli si do oka. Lou Reed údajně přišel s nápadem, že mu Metallica pomůže dokončit materiál určený původně pro dvojici divadelních představení podle her německého expresionisty Franka Wedekinda.
Čtěte také:
Metallica a Lou Reed balancují jen na hranici vkusu
Lou Reed: rock jako bojové umění
Navzdory tomu, že album zní jako by se elementy Metallica a Reed na desce ani neprotly a každý hrál sám za sebe, ji Reed označil za "nejlepší hudbu, kterou kdy udělal". Ať už to bylo myšleno vážně či nikoliv, jasně tím ukázal, že si díky kultovnímu statusu rockového básníka, jenž si čas od času schválně podrthává nohy různými bizarními počiny, může dovolit takřka cokoliv.
Když jej totiž v průběhu 70. let rozladil komerční úspěch desek Transformer a Berlin a fanoušci i nahrávací firma na něj naléhali, aby jim dal další hity, natočil místo toho Metal Music Machine - neposlouchatelnou hodinovou ušní masáž kytarových vazeb. Dodnes album střídavě vysvětluje jako nevinně krutý vtípek a nejradikálnější experiment všech dob (deska zrodila celý žánr hlukové hudby) a za to se mu dostalo stigmatu arogantního nafoukance i aury absolutně nezávislého guru alternativního rocku.
Proto pak už ani nikoho nepřekvapilo, když se Reed společně s maželkou Laurie Anderson a řadou dalších hostů rozhodl na albu The Raven předčítat tvorbu Edgara Allana Poea, nebo když před dvěma lety nahrál singl Some Kind of Nature s kapelou fiktivních anonymních postaviček Gorillaz fungující pod taktovkou Damona Albarna.
Přátelský vztah k Havlovi
Lou Reed, který se přátelil s bývalým českým prezidentem Václavem Havlem, několikrát vystupoval v České republice, naposledy v roce 2009 na slavnostním večeru pořádaném Havlem k 20. výročí sametové revoluce. Při prosincovém posledním rozloučení s bývalým prezidentem ve strašnickém krematoriu také zazněl Reedův hit Perfect Day.
Když v prosinci v Lucerna Music Baru probíhal koncertní večer koncipovaný jako rozloučení s bývalým prezidentem, do poslední chvíle mnozí očekávali, že se Reed na pódiu objeví. Informace o jeho případném příletu rozmělňovala tvrzení, že on jakožto svérázný rocker své úmysly nikomu nevyzrazuje. Ačkoliv ale nakonec nedorazil, automatická asociace u pořadatelů, hudebních publicistů i fanoušků svědčí o jistém pocitu sounáležitosti.
Desky Velvetů i Reedovy sólové nahrávky totiž byly dobře známé už v komunistickém Československu, kam ale Reed osobně zavítal až po pádu režimu. Začátkem roku 1990 přijel udělat rozhovor pro časopis Rolling Stone s tehdejším prezidentem Havlem a díky němu zde také neplánovaně zahrál. Později se pak opakovaně vyjádřil, že právě Havel s jeho nekonfliktní cestou intelektuála za svým cílem mu byl vzorem.
Reed se narodil v židovské rodině v Brooklynu a v New Yorku prožil většinu života. Po odchodu z The Velvet Underground se vydal na sólovou dráhu, spolupracoval například s Davidem Bowiem nebo Andy Warholem, duchovním učitelem "Velvetů". Vydal téměř tři desítky alb a ve svých textech, které obstojí i bez hudby, často vypráví syrové příběhy o odvrácené straně života.