Dospělost přišla. Kapela Lanugo natočila jednu z nejsilnějších českých desek roku

Honza Vedral Honza Vedral
26. 11. 2019 12:31
Slovní spojení jako „chytrý“ pop nezní moc vábně a může se za ním skrývat ledacos. Dost často také různé technické, muzikantské nebo producentské nedokonalosti. Snaha udělat z průměrného něco zajímavého. Když se v konkurenci nezřídka přechválených, ale v podstatě neposlouchatelných desek však zjeví nahrávka, s jakou teď přišlo pražské Lanugo, je to událost.
Tváří Lanuga je zpěvačka Markéta Foukalová.
Tváří Lanuga je zpěvačka Markéta Foukalová. | Foto: Jan Durina

Kouzlo nové desky nazvané jednoduše Lanugo, 2019 jde popsat jednoduše. Obsahuje silné, výborně vymyšlené a nahrané písničky s přirozenými a srozumitelnými texty. A v jejich středu, v nitru dotažených aranžmá, obklopený promyšleným, až filmovým designem, ční výjimečný hlas a výraz zpěvačky Markéty Foukalové. S lehkostí a přirozeností nabírá takové odstíny, že by zasloužil cenu.

Markéta Foukalová.
Markéta Foukalová. | Foto: Jan Durina

Kapela Lanugo vznikla před více než deseti lety na Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka v Praze a dlouho trpěla syndromem talentovaných muzikantů z konzervatoře, kteří se spolu rozhodnou hrát, ale zůstávají zapikaní v bublině svých hudebních dovedností.

Na jejich muzice bylo formálně vždycky všechno až moc správně, a tak tu bublinu nedokázali odfouknout dál než před dveře jazzových klubů.

Novou nahrávkou, na níž pracovali pět let, to konečně prasklo. Ne že by to byl nějaký automatický lapač popularity, pozornému posluchači ale v kontextu české hudební scény skýtá nevšední zážitek.

Přes pozvolný začátek Lanugo až zákeřně rychle vtahují do nenapodobitelného hudebního světa, ve kterém "všechno vzniká a zaniká zároveň". Skladby se vyznačují nepředvídatelným vnitřním životem, gradují a padají ze zběsilých vrcholů do silných refrénů. Melodie mají nebývalou vnitřní sílu, pnutí, nervozitu i nečekaný vývoj. A přestože nahrávka je dramatická, dovede hřejivě obejmout měkkým, pohodlným zvukem, který přináší katarzi i zklidnění.

Velkou roli hrají texty, vztahové, ale vzdálené popovým šablonám a červené, růžové nebo softpornografické knihovně velké části současného popu. Lanugo pracují s odžitou všedností a každodenností. Jejich písničky jsou prosty pubertální limonády zkoušení a hledání. Rezonují s generací, které táhne na čtyřicet a jež si uvědomuje, že dospělost už přišla. Přesto se jí ještě nechce poddat.

"Drobky v peřinách a v deset klid, špína a do pračky, tak to má být. Všichni spí, jen já se probouzím: Kde domov můj?" zpívá Foukalová v singlu Rosetta o klidných nočních běsech.

Videoklip ke skladbě Motýl natočil Pavel Raev, který spolupracuje s hiphopery. | Video: Tranzistor Records

"Malá holka se ptá, holka, co ve mně je schoulená. Jestli ji ještě znám, nebo jsem dávno dospělá," líčí napřímo v Holce. A ten rozpor, neustálý vnitřní souboj, který drží při životě a tak dobře vystihuje hudební i textovou povahu nové desky, potom Lanugo vtělují do refrénu předposlední skladby Motýl. "Hoří, stejně je mi chladno. Hoří, my musíme na dno," ozývá se v rytmu srdečního tepu a naléhavě vystavěné elektronické ambaláži.

Zpod rukou klávesisty Viliama Béreše, který je podepsaný pod většinou kompozic, v rychlé kadenci vybíhají hudební nápady, styly i odkazy a řetězí se do nepředpokládaných směrů. Přesto na sebe kapela tím, co dovede, nestrhává zbytečnou pozornost a nepřestává sloužit písničkám. A opravdu výjimečnému zpěvu Markéty Foukalové, se kterým stojí a padá.

Kapela Lanugo.
Kapela Lanugo. | Foto: Jan Durina

Co do produkce jsou Lanugo dlouhodobě na úrovni nejlepšího, co se děje ve světě chytrého popu. Čtyřicet minut nové desky ukazuje, že nyní k tomu dospěli i skladatelsky. Povedlo se jim svou hudbu zprůhlednit, a přesto v ní zachovat dost záhadného.

Jejich album může docela dobře sloužit k úniku z reality stejným způsobem jako "nikotin a líh, zrcadlo a sníh", o kterých zpívají v písni Tajemství. Místy je v něm možná až příliš hysterie či přehrávání, ale utkané je ze zpochybňování vlastních jistot uprostřed časů zdánlivě dosaženého klidu. K tomu patří i touha všechno to vykřičet a pokračovat, jako by se nic nestalo.

I proto se hudební a textovou výpovědí Lanugu povedla jedna z nejsilnějších českých desek roku.

Autor je šéfredaktorem hudebního časopisu Headliner.

Lanugo, 2019

Tranzistor Records 2019

Aktualizováno před 17 minutami

Obhájci Babiše a Mayerové se seznámili se spisem k Čapímu hnízdu. O dalším postupu rozhodne státní zástupce Šaroch

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu.

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

před 42 minutami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).