Lady Gaga začíná bojovat o nejprodávanější desku roku

Karel Veselý
24. 5. 2011 8:00
Pro ceny Billboardu si ale nepřišla. Jako Eminem
Cannes 2011 - Lady Gaga
Cannes 2011 - Lady Gaga | Foto: Reuters

Los Angeles - Když se v roce 2007 přerušila tradice výročního ceremoniálu Billboard Music Awards, americká média vesměs konstatovala, že ocenění za největší komerční trháky ztratily v éře imploze hudebního průmyslu tak nějak smysl. Teď jsou ceny po pěti letech zpátky, v noci na pondělí se udělovaly v Las Vegas. Což ale neznamená, že je co oslavovat.

Nejvíce sošek si ze slavnostního ceremoniálu odnášejí Eminem a Justin Bieber - oba po šesti. První jmenovaný se stal vítězem hlavní kategorie interpret roku a má  nejprodávanější nahrávku, nicméně ve Vegas chyběl. Sedmnáctiletý idol je objevem roku a uzmul vítězství v hlasování fanoušků po internetu. Jen tři z osmnácti nominací proměnila Rihanna, stejný počet cen obdrželi Usher, Taylor Swift, Mumford & Sons, Taio Cruz a Lady Gaga, která ale do Las Vegas také nedorazila.

Oscar 2010 - Justin Bieber
Oscar 2010 - Justin Bieber | Foto: Reuters

Ceny uděluje časopis Billboard na základě vlastních žebříčkových statistik shrnujících prodejní výsledky; tentokrát je to období od 28. února 2010 do letošního 1. března, dříve se ceremoniál konal v prosinci. Výsledky se přitom daly snadno odhadovat - Billboard seznamy žebříčkově nejúspěšnějších interpretů roku zveřejnil na konci roku a ospalý začátek do nich moc nepromluvil.

Letos se BMA udělovaly v čtyřiceti osmi kategoriích, ke kterým přibyly tři nové ceny odrážející fungování hudby digitálním prostoru. Nejúspěšnějším interpretem na sociálních sítích se stal Bieber, který má i nejvíce přehrávaný internetový videoklip (Baby). Nejhranější skladbou na internetu je Just a Dream rappera Nellyho.

Loňské hity

Billboard Music Awards se poprvé předávaly v roce 1990 a vždy byly ve stínu slavnějších Grammy Awards i starších American Music Awards. Druhé jmenované navíc rovněž udělují ceny za prodejní výsledky. Od začátku tisíciletí se BMA potýkaly s malou sledovaností, až v roce 2007 neprodloužila televize FOX nárok na vysílací práva.

Foto: Reuters

Billboard pak neúspěšně jednal s promotérskou společností AEG Live, ceny na pět let zmizely z éteru a „udělovaly" se neoficiálně na stránkách magazínu. Letos je pomohla oživit stanice ABC, ale ceremoniál měl daleko k trháku. Potvrdilo se, že není nic nudnějšího než loňské hity.

"Nějak mám pocit, že jsem už všechna vystoupení viděl někde jinde. No jasně, na jiných ceremoniálech! Chci zpět své tři hodiny života," rýpnul si do přenosu blogger z portálu MJSBig.

Večeru nepřidalo ani to, že v Las Vegas chyběl hlavní vítěz Eminem. Pořadatelé cenu šalamounsky v přenosu vůbec neuvedli, což některé agentury zmátlo natolik, že za hlavní vítězku považovali Rihannu, která převzala poslední ocenění za nejúspěšnější ženskou interpretku.

V sále chyběla i Lady Gaga, jež zrovna vydává album Born This Way. Právě ona mohla být oživením sterilního ceremoniálu a zároveň udělat reklamu desce. Že jí BMA nestály za aktivitu, je dalším důkazem bídné prestiže cen.

Lady Gaga
Lady Gaga | Foto: Universal Music

Na prodejní výsledky desky Born This Way je ale hudební průmysl velmi zvědavý. Album se v pondělí začalo prodávat v Evropě, v USA jde na pulty o den později. Virtuální obchod Amazon.com prodává desku v předprodeji ve formátu MP3 za pouhých 99 centů (takto je ale přístupná přes jejich streamovací službu na bázi digitálního mraku, kdy doma nemáte ani digitální nuly a jedničky).

Tři singly

Jak je už dobrým zvykem, i Gaga vyrazil z hudebních obchodů přepadávat zákazníky ke korporacím, která disponují hustou sítí poboček a agresivní expanzivní politikou: v Americe desku distribuuje přes kavárenský řetězec Starbucks a obchoďáky Wallmart. Jednotlivé písně zveřejnila v posledních týdnech na iTunes a jako harcovnice sociálních sítí i v on line budovací hře Farmville na Facebooku.

Z desky už vypustila tři singly - titulní skladba měla premiéru v únoru, Judas v polovině dubna a The Edge of Glory minulý týden. Zatímco první singl doputoval na číslo jedna amerického žebříčku, druhému se už tolik nedařilo a zastavil se na číslu deset, v Británii doputoval jen na osmičku.

Foto: Reuters

I proto odborníci mírní optimistické předpovědi, podle nichž by největší popová ikona dneška mohla v USA prodat milion kusů v prvním týdnu, jako se to vloni podařilo country hvězdě Taylor Swift.

Realističtější odhad je prý čtyři sta tisíc až půl milionu. Její zatím poslední studiová nahrávka - The Fame Monster EP - startovala v listopadu 2009 s 174 tisíci na pátém místě amerického žebříčku.

Nejprodávanějším albem letošního roku je zatím v Británii i USA jednoznačně 21 londýnské zpěvačky Adele. Zatímco doma prodala 2,4 milionu kopií, za oceánem se zatím čísla zastavila na čísle 1,7. Ačkoliv deska vyšla už v lednu, Adele i čtyři měsíce poté dominuje v albových žebříčcích na obou stranách Atlantiku a rozhodně bude hlavní soupeřkou Gaga v boji o nejúspěšnější titul roku.

Sweet Caroline

Tříhodinový televizní přenos stanice ABC z MGM Grand Garden Arena uváděl komediální herec Ken Jeong. Největší ohlas z vystupujících sklidila Beyoncé, která před videoprojekcí předvedla nový energický singl Run The World (Girls). Zpěvačka pak obdržela zvláštní „mileniální" cenu.

Foto: Reuters

Titul ikony si za celoživotní kariéru odnáší Neil Diamond, se kterým si publikum zazpívalo čtyřicet let starou klasiku Sweet Caroline. „Nevím moc přesně, co to znamená být ikonou. Vždycky jsem se chtěl něčím takovým stát a teď se mi to asi podařilo," žertoval zpěvák na pódiu.

Medley svých hitů předvedl Cee-Lo Green, který dostal speciální cenu jako inovátor virálních médií. Britney Spears nejprve pomohla Rihanně zazpívat její hit S&M a o chvíli později ještě doprovodila druhou polovinu vystoupení rapperky Nicki Minaj. Lil Wayne přidělal spoustu starostí cenzorovi televizní stanice, který musel vypípat jeho pasáž ve skladbě Someone To Love Me od soulové hvězdy Mary J. Blige.

Kromě zástupu amerických hvězd se prosadili i Britové - Taio Cruz má s Dynamite nejúspěšnější skladbu podle výročního singlového žebříčku Hot 100, folkoví Mumford & Sons trochu paradoxně zvítězili v kategoriích alternativní a rockové hudby.

Irští U2 byli ocenění za své aktuální turné 360°, které se nedávno stalo nejúspěšnější šňůrou všech dob. „Jsou lidé, kteří natáčí skvělé desky ve svých ložnicích, a lidé, kteří dělají show na kytaru s jednou strunou. My nepatříme ani k jedněm z nich," prohlásil Bono při přebírání ceny.

 

Právě se děje

Další zprávy