Koncertní tipy: Nezávislí miláčci a laser-beaty WWW

Adam Pešek
31. 10. 2012 21:34
Pains of Being Pure at Heart, Akua Naru, Submotion Orchestra
Pains of Being Pure at Heart
Pains of Being Pure at Heart | Foto: facebook.com/ThePainsofBeingPureatHeart

Praha - Koncertní a klubová sezóna letos v listopadu v podstatě vrcholí. Začíná festival Stimul přivážející špičku aktuální alternativní hudby, soudobé skladatele představí Contempuls, klubovou nocí zase vrcholí nadžánrové Struny podzimu.

Jmenované festivaly postupně také představíme, paralelně s nimi ale ještě probíhá spoustu dalších jednorázových akcí. Konkrétně jde třeba o vystoupení adorované nezávislé kytarovky Pains of Being Pure at Heart, elektro-jazzových Submotion Orchestra nebo audiovizuálního projektu abstraktního hip hopu WWW.

 

Tip týdne: Nezávislí hitmakeři Pains of Being Pure at Heart

Kreativní práce s minulostí je v roce 2012 už pomalu samozřejmostí a obrací se k ní jedna nezávislá kapela za druhou. Pains of Being Pure at Heart se ovšem na rozdíl od mnoha dalších podařilo zavděčit se opravdu širokému spektru posluchačské obce.

Pains of Being Pure at Heart
Pains of Being Pure at Heart | Foto: facebook.com/ThePainsofBeingPureatHeart

Dívčí fanynky dostali takřka britpopovou strukturou skladeb, introverty a věčné snílky romantickým oparem, příznivce britské kytarovky zase neskrývaným čerpáním z ostrovní práce se strunnými nástroji zhruba od příchodu shoegazingu, tedy spíše jeho raných umírněnějších poloh.

Umnou kombinaci všeho zmíněného pak pochopitelně ocenila i kritika. „Jako My Bloody Valentine než objevili noise," psalo se před pěti lety v recenzích debutového EP. Slibnou výchozí pozici navíc dokázali obhájit i na obou následujících řadovkách a s vlezlými hity formátu Heart in Your Heartbreak se stali menším fenoménem nezávislé scény.

V dnešní době fascinace minulostí, kdy se slovo progres emigrovalo do oblasti elektronické hudby, se těžko hledá nějaká aktuálnější kytarovka. Teď zbývá ještě potvrdit tento status i naživo. Samozřejmě kde jinde než v alternativním svatostánku Meetfactory.

Pains of Being Pure at Heart, neděle 4. listopadu, Praha - Meetfactory, 290 korun v předprodeji (390 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Nebeské účinky jazzu a beatů Submotion Orchestra

Severoanglická skupina Submotion Orchestra je jedním z několika mladých seskupení, které v jednadvacátém století prolomily stereotyp jazzu jako dogmatické záležitosti pro hrstku vyvolených jedinců. V roce 2009 totiž se vydali po podobné cestě, jako dříve už třeba Jaga Jazzist nebo The Cinematic Orchestra, a také se vrhli do kombinování nevyzpytatelné jazzové instrumentace s klubovou elektronickou hudbou.

Submotion Orchestra
Submotion Orchestra | Foto: Palác Akropolis

Vágně vytyčený styl, pro nějž se zažil termín nu-jazz, se v případě Submotion Orchestra pohybuje v prostoru vymezeném orchestrálním jazzem, aktuální basovou horečkou dubstepu, ale i decentní filmovou hudbou nebo emotivním soulovým zpěvem.

„Vibrující basy a bicí v kombinaci s osvěžujícími klávesami a trumpetovou texturou vytváří pohodlné lůžko křehce krásnému vokálu Ruby Woodové a nebeským účinkům efektů zvukového inženýra Ruckspina," pokusil se podobu zdánlivě nesourodou kombinace stylů popsat Gilles Peterson v online magazínu Tilllate.

Loňské vystoupení v Městské knihovně se kapele podařilo zcela vyprodat. Místní fanouškovská základna se od té doby pravděpodobně ještě rozšířila, možná se jim tedy něco podobného podaří i s většími prostory Paláce Akropolis. Tam také živě představí svou druhou řadovku Fragments, která vyšla teprve před několika týdny.

Submotion Orchestra, pátek 2. listopadu, Praha - Palác Akropolis, 299 korun v předprodeji (399 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


WWW a světla SPAMu v bývalém kasinu

Někdejší budova Mezinárodního stavu studenstva na rohu Pařížské ulice je dnes už přirozeným prostorem pražské zástavby. Brutalistická stavba z dílny renomovaného architekta Stanislava Hubičky, mimo jiné spoluautora Nuselského mostu a čtyř stanic metra C, se ovšem dlouhodobě nevyužívá a organizátoři festivalu 4 + 4 dny v pohybu se jí proto pokusili znovu vdechnout život, alespoň na malou část roku.

WWW
WWW | Foto: Aktuálně.cz

Mezi prostředky, kterými se resuscitace snaží dosáhnout, patří také vystoupení abstraktních hip hoperů WWW za podpory laserové show projektu SPAM.

WWW vedeni Ondřejem Anděrou byli u zrodu českého hip hopu kolem přelomu devadesátých let a když se v roce 2006 na scénu vrátili s experimentální a surrealistickou deskou Neurobeat, intenzita jejího zvuku vzbudila zájem o žánr i mezi lidmi, již jím tehdy spíše opovrhovali. Posunuli se tak do pozice jedné z nejprogresivnějších pražských klubových kapel a kvůli tomu se také netrpělivě čeká na vydání třetí studiové desky. Ta by měla obsahovat mimo jiné skladby, které už delší dobu mají pevné místo v koncertních setech skupiny.

Poprvé po dlouhé odmlce se před šesti lety WWW objevili právě na festivalu 4 + 4 dny v pohybu. Tentokrát už agresivita jejich zvuku pravděpodobně tolik nepřekvapí, proto aktuální materiál přijde ve dvou po sobě jdoucích vystoupení s pronikavým vizuálním doprovodem.

WWW + SPAM, pátek 2. listopadu, Praha - bývalé Casino (Pařížská 25), 220 korun

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Inspirativní tečka za Strunami podzimu s Akua Naru a Chrisem Davem

Multižánrový festival Struny podzimu bývá ceněn především kvůli umělečtější dramaturgii, běžně chápaná klubové zábava do dlouhých ranních hodin u něj najít moc nejde. Definitivní tečka za jeho sedmnáctým ročníkem však oba rozdílné přístupy ke koncertnímu dění tak trochu smiřuje. Byli na ni totiž přizváni hudebníci, jejichž místo je právě v klubech, ovšem specifickým pojetím tvorby tento rámec překračují.

Akua Naru
Akua Naru | Foto: Fource Entertainment

Hip hoperka Akua Naru je jednou z mála ženských postav žánru, na nějž se často nahlíží jako na přehnaně machistický, která se v něm dokázala prosadit. Poetičtějším přístupem k tvorbě má blíže třeba k neo-soulu Erykah Badu nebo The Roots, nerezignuje však ani na rytmickou složku a pohrává si s různými etnickými vlivy. Mezi důrazem na beat, flow a lyriku se jí tak podařilo najít smysluplný kompromis.

Chris „Daddy" Dave zase bývá jednoznačně řazen k těm originálnější bubeníků dneška. Spolupracoval s Adele, Kanye Westem, Sonnym Rollinsem, Mos Defem a řadou dalších. Bubenický časopis Modern Drummer jeho tvorbu popsal superlativy: „Umění. Genialita. Posedlost. Mistrovství. Všechna tato slova můžeme použít, abychom popsali hru, kterou s lehkostí předvádí."

Tentokrát navíc Dave přijede s novým projektem Drumhedz složeným z různých hráčů v jazzových a hip hopových seskupeních. Společně se prý inspirovali i interpretů jako Jimi Hendrix, Fela Kuti, Radiohead nebo J Dilla.

A aby toho nebylo málo, najednou se na pódiu sejdou také beatboxer En.Dru s berlínským kolegou Ricoloop, přičemž oba jsou si kromě vlastních vokálních dovedností podobní i vytvářením vrstvené hudby živě přímo na pódiu. Posledními vystupujícími v rámci večera pak budou domácí experimentátoři s jazzem a elektronikou Sato-San To.

Klubová noc Spotlight festivalu Struny podzimu, sobota 3. listopadu, Praha - Roxy, 450 korun (pro studenty 250)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy