Kde se skrývá síla? aneb Deset nejlepších desek roku 2014

Karel Veselý
20. 12. 2014 20:56
Alba vydaná bez ohlášení, ženská síla v žebříčcích, smutní kluci, diskuse o streamování jako budoucnosti a nebo trumpety. Takový byl rok 2014 v populární hudbě.
Foto: Aktuálně.cz

Glosa - Mluvit v roztříštěném spektru současného popu o nejdůležitějších událostech roku 2014 je pochopitelně dost ošidné. Jedna z těch nejzásadnějších se ale paradoxně stala, ještě než rok samotný začal.

13. prosince 2013 už měli všichni zkompilované výroční žebříčky a pomalu uzavírali účetní statistiky, když jako blesk z čistého nebe vydala své nové album americká hvězda Beyoncé. Bez ohlášení, propagačního singlu a navíc uprostřed předvánoční vřavy stihla ještě do Vánoc prodat bezmála milion digitálních kopií albového balíčku, v němž měla každá skladba i svoji klipovou verzi.

Peníze a zase peníze

Duch překvapivého alba afroamerické hvězdy strašil marketingová oddělení nahrávacích společností ještě celý následující rok. Fungují ještě dnes pečlivě připravené kampaně, anebo jde hlavně o to, zaujmout fanoušky něčím nečekaným, co je v současném informačním přetížení vytrhne z letargie?

Podobný trik v následujících měsících zkusili Kid Cudi, Skrillex, Wolfmother, D'Angelo a hlavně U2, jejichž dlouho odkládané album Songs of Innocence se 9. září v bezprecedentním činu objevilo v playlistech všech uživatelů iTunes. Žádný div, že se na hlavu irského kvarteta snesla kritika za devalvaci hudby. Pro hudební průmysl je varováním, že i takové hvězdy jako U2 musí spojit uvedení nové studiové desky s reklamním večírkem Apple.

Peníze, peníze a zase peníze se většinu roku řešily v souvislosti se streamovacími službami, které se pomalu stávají dominantním kanálem, kterým putuje k lidem hudba. Konzumenti jsou spokojení s jednoduchým principem přehrávání přes internetový jukebox, vydavatelé jsou vesměs rádi, že piráti už brzy nebudou mít důvod jejich hudbu krást (kdo chce, může ji poslouchat zadarmo), jenže muzikantům se nelíbí nízké honoráře, které služby typu Spotify vyplácí.

Nejpopulárnější služba slibuje, že bude lépe, a to přesně až získá více předplatných. Labely jí, zdá se, věří a muzikantům nezbývá nic jiného, než se obrnit trpělivostí. Disproporci zisků z prodaných CDček či digitálních downloadů a streamů zohledňuje od prosince i časopis Billboard zveřejňující oficiální americké hitparády. Koupit si album na kompaktu nebo jako digitální balíček se podle nich rovná přehrání patnácti set skladeb na Spotify.

Lépe se pak chápe, proč Taylor Swift odmítla zveřejnit svoje nejnovější album 1989 na Spotify. Kdo desku chtěl, musel si ji koupit a jen v Americe bylo takových fanoušků přes jeden a čtvrt milionu, což z alba třiadvacetileté hvězdy udělalo nejrychleji prodávanou desku posledních patnácti let. V roce skoupém na prodejní trháky tak na sebe Swift vzala nálepku zachránce vánočních prémií pro lidi, kteří se pohybují v průmyslu.

Spotify v této kauze vůbec tahalo za kratší konec a možná by si zasloužilo cenu Otloukánek roku. Na jeho místo streamingové služby číslo jedna se tlačí další společnosti, což vlastně jen potvrzuje, že o budoucnosti distribuce hudby už je rozhodnuto.

Humbuk kolem Beats Music nakonec vedl jen k jejímu odkoupení ze strany Apple, mnohem nebezpečnějším protivníkem se tak jeví být v listopadu spuštěná Youtube Music Key, která proměňuje hudební větev populárního klipového úložiště na regulérní streamovací službu. Oproti Spotify má dvě výhody - populární logo (teenageři beztak YouTube využívají na pouštění hudby už dávno) a obří zásobárnu videoklipů. A gigant Google v zádech samozřejmě také není k zahození.

Kdeže virální "bomby" jsou

YouTube poslední roky funguje jako semeniště virálních hitů, které následně ovládají hudební žebříčky. V roce 2014 nepřišel žádný Gangnam Style nebo Harlem Shake. Popové virály jako Happy (Pharrell Williams), Take Me to The Church (Hozier) nebo All About The Bass (Meghan Trainor) nepřišly zdánlivě odnikud jako zmíněné "bomby" roku 2013, ale jejich popularita na webu byla výsledkem pečlivého marketingu velkých labelů. Společně s přetvořením části YouTube na normální streamovací službu to můžeme brát třeba jako znak konce internetové anarchie. Dokáže nás YouTube v budoucnosti ještě vůbec něčím překvapit?

Jediným skutečným velkým virálním fenoménem v popu je tak úspěch melodie Let It Go z filmu Ledové království, která v žebříčcích nebodovala na těch nejvyšších místech, ale o její síle svědčí tisíce amatérských verzí a remixů z YouTube. A samozřejmě fakt, že soundtrack k Frozen/Ledové království se stal v Americe vůbec nejprodávanější deskou roku.

Hymna ženské emancipace v podání muzikálové zpěvačky Idiny Menzel je navíc stvrzením, že letošnímu roku v žebříčcích dominovalo něžné pohlaví. Na podzim sedm týdnů v řadě okupovaly prvních pět příček singlové hitparády ženy (Taylor Swift, Nicki Minaj, Tove Lo a spol.) a jen ve třech skladbách na čele amerického žebříčku v roce 2014 nezní ženský vokál.

Proti hrdým ženám u mikrofonu stojí paralelní vlna smutných kluků, kteří nepřímo potvrzují krizi mužství v popu - anglický písničkář Ed Sheeran (album X) nebo soulový objev Sam Smith (In the Lonely Hours) slušně bodovali v zámoří, nejvíc se jim ale dařilo doma v Británii. Introspektivní melancholie zasáhla i výroční žebříčky kritiků, v nichž se hojně objevují Sun Kil Moon se smutnou deskou Benji nebo veterán Beck s neméně zádumčivým albem Morning Phase.

Smutek v popu částečně nahradil vlnu euforické taneční hudby, která v Americe začala ztrácet dech. V Británii se ovšem na singlovém žebříčku dařilo skladbám s houseovým beatem (Hideaway, Changing, My Love), které se po letech vrátily na vrchol taneční hudby z nezávislých labelů. Jinak mainstreamovému popu v roce 2014 vládly natřásající se ženské zadky (Anaconda) a dominantním zvukem se staly trumpety, které zněly v hitech Problems (Adriana Grande), Shake It Off (Taylor Swift) a nebo Trumpets (Jason Derulo).

 

Právě se děje

před 10 minutami

Národní knihovnu v noci napadli hackeři, pro veřejnost je uzavřena

Národní knihovna se stala v noci na úterý terčem kybernetického útoku. Řekla to mluvčí knihovny Irena Maňáková. Po zjištění útoku knihovna odstavila klíčové systémy a odborníci pracují na jejich bezpečném znovuzprovoznění, doplnila. Vedení Národní knihovny kvůli útoku podává trestní oznámení na neznámého pachatele.

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

U Tuniska se potopila loď s migranty, utonulo nejméně 57 lidí

U Tuniska se potopila loď s migranty, kteří se pokoušeli dostat z Libye přes Středozemní moře do Evropy. Nejméně 57 lidí se utopilo, dalších 33 se povedlo zachránit, napsala dnes agentura Reuters s odvoláním na tuniský Červený půlměsíc. Agentura AFP s odvoláním na tuniské ministerstvo obrany píše o stejném počtu zachráněných a více než 50 pohřešovaných. 

Třicítce lidí se podle mluvčího tuniského ministerstva obrany povedlo zachránit tak, že se drželi ropné plošiny nedaleko tuniského pobřeží. Poté jim pomohli pracovníci z plošiny, přiblížila agentura AP. Po pohřešovaných pátrá tuniské námořnictvo. Flavio di Giacomo z Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) na twitteru uvedl, že všech 33 přeživších pochází z Bangladéše, národnost dalších lidí neupřesnil. 

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

První krok k vyloučení kolegů Navalného z voleb. Ruští poslanci schválili omezení kandidátů

Ruští poslanci v prvním čtení přijali návrh zákona, který zakazuje nechat se zvolit poslancem členům organizací, prohlášených za extrémistické či teroristické. Předloha si podle agentury AFP bere na mušku hnutí uvězněného opozičního politika Alexeje Navalného, které se prokuratura snaží zakázat jako extrémistické. Děje se tak čtyři měsíce před zářijovými parlamentními volbami, před kterými se vládnoucí strana Jednotné Rusko potýká s poklesem popularity.

Pro návrh hlasovalo 293 poslanců, 45 bylo proti.

Návrh předložila skupina zákonodárců v čele s předsedou výboru pro bezpečnost a potírání korupce Vasilijem Piskarjovem z Jednotného Ruska, uvedla agentura TASS. Iniciativa předpokládá, že občan, účastnící se činnosti společenského či náboženského sdružení a organizací, které soud prohlásil za extremistické či teroristické, nemá právo být zvolen poslancem Státní dumy, dolní komory ruského parlamentu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zastavení stíhání Štrougala a Vajnara za střílení na hranicích je pravomocné

Zastavení stíhání bývalých vrcholných představitelů komunistického režimu Lubomíra Štrougala a Vratislava Vajnara, které se týkalo používání střelných zbraní na československých hranicích, je pravomocné. Rozhodlo o tom Městské státní zastupitelství v Praze, které se ztotožnilo se závěrem znalců, že bývalý předseda vlády i exministr vnitra trpí duševní chorobou, jež jim znemožňuje chápat smysl trestního řízení. O posunu v úterý informoval právní zástupce poškozených Lubomír Müller, informaci následně potvrdil mluvčí zastupitelství Aleš Cimbala.

Štrougalovi je 96 let a Vajnarovi 90. Policejní Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu (ÚDV) zahájil jejich stíhání v listopadu 2019. Mužům kladl za vinu zneužití pravomoci, za což jim hrozilo dva až deset let vězení. Úřad obvinil také někdejšího generálního tajemníka Komunistické strany Československa Miloše Jakeše, který ale následně ve věku 97 let zemřel.

Zdroj: ČTK
Další zprávy