"Jako otec jsem selhal." O lístky na Taylor Swift byl historický zájem, web spadl

Reuters Kultura Reuters, Kultura
16. 11. 2022 13:01
Nápor milionů fanoušků v úterý neustál web amerického prodejce vstupenek Ticketmaster poté, co americká zpěvačka Taylor Swift spustila předprodej lístků na své první turné po pěti letech. Servery společnosti, kterou vlastní nadnárodní agentura Live Nation, opakovaně padaly. Navzdory dlouhému čekání mnozí neuspěli.
Taylor Swift před několika dny vystoupila na předávání cen European MTV Awards v německém Düsseldorfu.
Taylor Swift před několika dny vystoupila na předávání cen European MTV Awards v německém Düsseldorfu. | Foto: ČTK/AP

Provozovatelé na Twitteru přiznali, že zažívají výpadky a snaží se situaci napravit. Později Ticketmaster sdělil, že od 3,5 milionu uživatelů zaregistrovaných v programu Verified Fan (Ověřený fanoušek) zaznamenal až 3,5 miliardy požadavků na své servery, což je "historicky bezprecedentní". Dvaatřicetiletá Taylor Swift v rámci šňůry The Eras Tour, své první od roku 2018, absolvuje 52 koncertů po USA.

Lístky na vystoupení, jež se konají na západním pobřeží země, začal Ticketmaster záměrně prodávat s tříhodinovým zpožděním, aby očekávaný zájem rozprostřel do dvou vln. Ani to nepomohlo. Někteří fanoušci v online frontách čekali až osm hodin a na spoustu se ani poté nedostalo. Vstupenky v předprodeji Verified Fan stály od 49 do 449 dolarů, v přepočtu mezi 1100 a 10 500 korunami.

"Jako otec jsem selhal," napsal Dave Pell, autor newsletteru o médiích a technologiích NextDraft. "Když mě moje dcera jednou konečně opravdu potřebuje, skončím na okraji, vykázaný do nehostinné pustiny, kde se marně stojí fronty na lístky na Taylor Swift," dodal s tím, že na vstupenky čeká ve frontách od 90. let minulého století, ale nic jako teď ještě nezažil.

"Těšila jsem se, že ji poprvé uvidím naživo, chtěla jsem vzít mámu a obě sestry," popisuje deníku Washington Post pětatřicetiletá Amy Ziemaková z Clevelandu. Čtyřikrát se na webu Ticketmasteru dostala až do čela fronty, vždy ale skončila jen s chybovou hlášku. "Už jsem se v podstatě smířila s tím, že ji neuvidíme," dodává.

Také další "swifties", jak se říká zpěvaččiným příznivcům, hlásili, že je systém opakovaně vyhazoval z fronty, a stěžovali si na Ticketmaster. Někteří si v práci brali volno, aby internetovou frontu na lístek stihli vystát. Brad Lefeld s manželkou vysoký zájem očekávali, a tak si předem koupili kód, díky němuž byli zařazeni do předprodejní skupiny. Po třech a půl hodinách čekání a neustálého obnovování stránky však Lefeld poskočil jen ze 4624. místa na 1571. pozici. "Jsme typičtí mileniálové, stejně staří jako Taylor Swift, takže jsme na její hudbě vyrůstali," vysvětluje třiatřicetiletý grafický designér.

Podle mluvčího Ticketmasteru se jen do předprodeje přihlásilo dvakrát víc lidí, než kolik bylo k dispozici vstupenek. Sotva prodej začal, zájem projevily další miliony uživatelů naráz, vysvětluje.

Firma teď čelí i kritice ze strany politiků. "Je to každodenní připomínka toho, že Ticketmaster je monopol, nikdy mu nemělo být povoleno, aby se spojil s Live Nation, a potřebuje dohled," zatweetovala newyorská demokratická politička Alexandria Ocasio-Cortez a vyzvala k rozbití společností.

"Dnešní prodej lístků na koncerty Taylor Swift jen potvrdil, že nepřiměřeně dlouhá doba čekání a poplatky, které si Ticketmaster účtuje, jsou zcela nepřijatelné," dodal David Cicilline. Také podle tohoto člena Sněmovny reprezentantů za Demokratickou stranu se agentura Live Nation a web Ticketmaster těší monopolnímu postavení na trhu.

Dle politika nemělo ministerstvo spravedlnosti v roce 2010 dovolit, aby se tyto dvě firmy formou výměny akcií spojily. Kongresman, jenž vede právní podvýbor Sněmovny reprezentantů pro antimonopolní záležitosti, s kolegy už vloni vyzval ministerstvo, aby praktiky Live Nation a Ticketmasteru přešetřilo. Firmy to nekomentovaly. Demokratická strana v čele s prezidentem Joem Bidenem nedávno žalobou zamezila fúzi dvou velkých společností na knižním trhu.

Problémy s prodejem vstupenek na koncerty v USA existují už roky. Uživatelé kritizují skryté poplatky, které si firmy účtují, i omezenou dostupnost lístků kvůli tomu, kolik jich společnosti nabízejí vybraným skupinám v nejrůznějších předprodejích. Ticketmaster například jednu sadu lístků na Taylor Swift přednostně vyhradil majitelům kreditních karet banky Capital One.

Na vystoupení Taylor Swift příští rok v Texasu, Arlingtonu nebo Glendale včera prodával vstupenky také konkurenční web SeatGeek. I ten zaznamenal vysoký zájem a žádal fanoušky o strpení.

Stovkám tisíc lidí se nakonec podařilo lístky koupit, kvituje teď Ticketmaster. Někteří ale ze vstupenek okamžitě začali profitovat, když je obratem nabídli na přeprodejních serverech jako Stubhub. Tam jsou nyní některé vstupenky na Taylor Swift k mání až v ceně 18 tisíc dolarů za jeden kus, což je v přepočtu 420 tisíc korun.

Taylor Swift minulý měsíc vydala nové popové album Midnights. Pokořila s ním rekordy služeb Spotify, Apple Music i Amazon Music, kde se stalo nejstreamovanějším za jediný den, a nakonec přepsala i dějiny žebříčku Billboard Hot 100, kde nové songy obsadily všech prvních deset příček. Desky se při přepočítání streamů prodal ekvivalent 1,5 milionu kopií, což je nejlepší výsledek pro jakékoliv album za posledních sedm let.

"Nevýrazná produkce bohužel nahrávku stahuje k průměru," napsalo o ní Aktuálně.cz. Také skladby z Midnights zpěvačka uvede na turné, jež potrvá od března do srpna.

 

Právě se děje

Další zprávy