Hudba na internetu míří do post-vlastnických časů

Kultura Kultura, Red Kul
22. 6. 2009 13:00
Do britské hitparády brzy zasáhnou i streamy
Lady GaGa patří k nejposlouchanějším interpretům na We7
Lady GaGa patří k nejposlouchanějším interpretům na We7 | Foto: Aktuálně.cz

Londýn, BBC - Nic si nekoupíte, nic nestáhnete, nic nebudete mít, a přesto zasáhnete do hudebního žebříčku. Britská singlová hitparáda Top 40 chystá revoluci ve sčítání výsledků, poprvé v historii by totiž šéfové Official UK Charts Company chtěli kalkulovat se streamovanými skladbami, které nejrůznější servery poskytují k poslechu zdarma. Posluchači si je mohou podle libosti pouštět, ale doopravdy je nevlastní - tak jako v případě vinylů, kazet, CD nebo downloadů.

Od počátku roku 2009 zaznamenaly v Británii prudký nárůst popularity online jukeboxy jako We7 nebo Spotify, na nichž si můžou uživatelé legálně vybírat z milionů skladeb. Pokud se Official UK Charts Company nakonec rozhodne vzít tato čísla v potaz, bude to naprostý rozchod s tím, jak se hitparáda už od roku 1952 sestavuje.

Foto: Facebook Lil Wayne
Čtěte také:
Prodeje alb v USA klesaly, downloady ztrátu nezachrání

Vždy byla založena výhradně na komerčních ukazatelích a každý prodej byl individuálně sledován, jenomže se změnou distribučních kanálů se ukazuje, že zde vznikají zcela nové posluchačské zvyky a hitparáda by brzy nemusela odpovídat skutečnému vkusu publika.

Nicméně už nyní je jasné, že při sčítání bude - alespoň v začátcích - streamům přikládána menší hodnota. "V posledních 18 měsících jsme se snažili vyzkoumat, jak se posluchači hudby chovají v post-downloadové a post-vlastnické době," uvedl v rozhovoru pro BBC generální ředitel Official Charts Company Martin Talbot.

Spoluzakladatelem online juekboxu We7 je i hudebník Peter Gabriel
Spoluzakladatelem online juekboxu We7 je i hudebník Peter Gabriel | Foto: Archiv

"Hitparáda vždy fungovala jako veřejné hlasování o popularitě, jako způsob vypíchnutí skladeb, které zrovna nejvíc frčí. To bylo v dobách, kdy si lidé kupovali nahrávky, aby je měli navždy, samozřejmě jednodušší. Situace se ale bude dále komplikovat," dodal.

Britská singlová hitparád již nyní ušla dlouhou cestu od roku 2005, kdy se poprvé začalo počítat s downloady. O čtyři roky později už je 98 procent všech prodaných singlů digitálních.

A pokud i streamy zaujmou ještě silnější pozici, nebude je hitparáda ignorovat. "Řekl bych, že se to stane dřív, než čekáme. Může to být za pět, deset, dvacet let, ale je to nevyhnutelné," uvědomuje si Talbot.

Nicméně přes všechny prognózy úpadku trhu britská singlová hitparáda vzkvétá. V roce pokračující finanční krize nebyla zaznamenána jediná známka opadnutí zájmu o hudbu. Naopak. Od roku 2003, kdy trh dosáhl dna se 30 miliony singlů, se jich loni prodalo 115 milionů a prognóza pro letošek zní 160 milionů.

Foto: Reuters

We7 je britský server, mezi jehož zakladateli figuruje i Peter Gabriel. Zdarma poskytuje stream až 3,5 milionů skladeb téměř milionu uživatelů. Příjmy We7, jenž má smlouvu se všemi čtyřmi velkými hudebními vydavatelstvími, vytváří reklama. V únoru se navíc virtuální jukebox spojil s online verzí hudebního týdeníku NME a doprovází svými streamy uveřejněné články.

Na podobné bázi funguje i švédský Spotify - s tím rozdílem, že každou půlhodinu poslechu přerušuje reklama, které se může posluchač zbavit, když měsíčně obětuje 9,99 liber. I tak se ale Spotify stal v Británii velkým hitem, který už během dvou měsíců po uvedení na trh přitáhl dva miliony uživatelů.

Tyto nové servery tak efektivně doplňují již etablovanou trojici MySpace, YouTube a Last.fm a vedou mediální analytiky k úvahám, že lidé díky nim zcela ztratí chuť hudbu "vlastnit", jelikož již nyní mají možnost zkoumat nepřeberná kvanta skladeb přímo online.

 

Právě se děje

Další zprávy