Hi-tech Iron Man vynesl konzervativní AC/DC do hitparád

Karel Veselý
28. 4. 2010 15:40
Kapela převlékla svoje best-of jako soundtrack
Foto: www.acdc.com

New York - Tvrdohlavě odmítají vydávat kompilace hitů a svoje písně nepouští do internetových obchodů. Ale přes konzervativní obchodní taktiky si australští hardrockoví veteráni AC/DC rozhodně na nízké prodeje stěžovat nemůžou. Naopak - staromilský marketing jejich fanouškům maximálně vyhovuje. Právě tento týden jejich hudba k filmu Iron Man 2 dobyla žebříčky po celém světě.

AC/DC nikdy nevydali klasický best-of výběr a tvrdí, že by to bylo proti jejich filosofii. Se soundtrackem k filmu Iron Man 2 si ale našli cestu, jak nezradit svoje ideály, a přesto dát fanouškům co si přejí. Nahrávka obsahuje patnáct jejich klasických hitů od Let There Be Rock a Highway To Hell až k War Machine z předloňské desky Black Ice.

Foto: www.acdc.com

"Spojit třicet let starou hudbu s teenagerským blockbusterem se zdá přinejmenším riskantní," napsal o desce portál Allmusic.com a jiní připomínají paradox, že ve  filmu o hi-tech vynálezech zní dřevní hard rock.

Jenže výsledky z nejdůležitějších hitparád mluví jinak. I když můžeme pochybovat, jestli jsou fanoušci AC/DC i příznivci komiksových filmů, vede "soundtrack" Iron Man 2 aktuálně vede žebříček ve Velké Británii, Irsku nebo na Novém Zélandě. V USA mu patří číslo tři.

Rockovým výtržníkem už navěky

Zlé jazyky tvrdí, že AC/DC nevydávají kompilace hitů, protože to není potřeba: jejich studiové desky pokaždé pořád dokola omílají stejné postupy. AC/DC jsou skutečně hudebně konzervativní, ale jejich fanoušci si rozhodně nestěžují. Kapela za tři a půl dekády své existence ze svého hřmotného hardrockového stylu neuhnula ani o píď. Na chytání trendů jsou tu jiní, Angus Young bude navěky pobíhat po pódiu ve školní uniformě.

Čtěte také:
Iron Man 2 to do USA vezme přes Evropu včetně Česka

Podobně staromilské jsou i jejich prodejní metody. Zatím poslední studiové album Black Ice velkoryse ignorovalo digitální obchody a v USA bylo k sehnání  jen v řetězcích spotřebních supermarketů Wal-Mart, v nichž stály přenosné vitriny s kompakty třeba v sekcích s dřevorubeckým náčiním. Stejná exkluzivita platila i pro jejich verzi videohry Rock Band. 

Ani soundtrack Iron Man 2 na iTunes a dalších digitálních obchodech neseženete. Zato vychází v několika sběratelských edicích - od vinylu, kombinace CD a DVD až po verzi Super Deluxe Edition, která obsahuje i komiksovou knihu Iron Man.

Veteráni vědí, kde vydělat

Podle časopisu Forbes byli AC/DC pátým nejlépe vydělávajícím hudebním interpretem loňského roku a jejich roční příjem tu odhadli na šedesát milionů dolarů. Kapela dobře ví, kde se v současném popu dají ještě vydělat nějaké peníze. Bezmála čtyřicet milionů jim vloni vyneslo monumentální světové turné Black Ice World Tour. Doposud na něm odehráli 168 koncertů - včetně jednoho v Praze, který byl vyprodán během několika hodin. V květnu a červnu do Evropy vrací, nejblíže České republice budou v Drážďanech nebo ve Varšavě.

Foto: Marvel

Svoji dlouhodobě budovanou obchodní značku můžou AC/DC v čase krize hudebního průmyslu spojit s dalšími segmenty zábavního průmyslu, ať je to film nebo videohry. Musí to samozřejmě dělat opatrně, aby si nepopudili své konzervativní fanoušky, na jejichž věrnost se vždy mohli spolehnout.

I díky nim AC/DC vzdorují klesajícím prodejům desek podstatně lépe než jiné megahvězdy, které se za každou cenu snaží modernizovat. Zatímco "trendařka" Madonna prodala v roce 2008 globálně zhruba čtyři miliony kusů své desky Hard Candy, poslední studiové album AC/DC Black Ice bylo tehdy s šesti miliony druhým nejúspěšnějším albem roku.

Písně AC/DC už jednou naplnily celý soundtrack k filmu. Bylo to v roce 1986, kdy kapela sestavila album Who Made Who pro katastrofický snímek Maximum Overdrive napsaný a natočený spisovatelem Stephenem Kingem. Tehdy ale AC/DC přidali i tři nové skladby, titulní Who Made Who a dvě instrumentálky.

V Americe je úspěšnější muzikál Glee

Ačkoliv Iron Man 2 neobsahuje žádné  nové skladby, prodává se výborně. V Británii si ho v prvním týdnu koupilo bezmála šedesát tisíc lidí a AC/DC s ním potřetí v kariéře dobyli číslo jedna britského albového žebříčku.

Foto: Reuters

Za oceánem se podobným kompilací  obyčejně tolik nedaří, proto je 81 tisíc za prvních sedm dní velmi slušný výsledek. Australské legendy se musely sklonit před albem Need You Now country skupiny Lady Antebellum, které je na dvojce. V Top 5 se drží nepřetržitě už od února a prodaly se ho dva miliony kusů.

Na vrcholu amerického žebříčku je jiná  novinka - hudba z televizního muzikálu Glee, přesněji přezpívané hity od Madonny v podání jeho herců. Tam kde AC/DC těží z věrnosti konzervativních fanoušků a evokují staré dobré časy hudebního průmyslu, pracuje muzikál Glee se zcela opačnými trendy. Komunikuje na twitteru, chytře se spojil s televizním formátem, který předtím vytěžily talentové soutěže. Prodává teenagerům samostatné downloady, kterým jednotlivé díly udělají reklamu.

Čtěte také:
Reality show expanduje: Superstar jako televizní seriál Glee

Drama soutěží amatérských zpěváků o místo na slunci převádí Glee do podoby seriálu, který navíc šperkují muzikálové aranže slavných popových melodií. Staré šlágry od Madonny ve „zdánlivě obyčejném podání od obyčejných studentů"  zde slouží jako průsečík vkusu televizních diváků, kteří by patrně měli problém zazpívat jediný současný hit.

Svět velkého popu tak dostává rozměry a atmosféru středoškolské tělocvičny a funguje to dokonale. Třicetiminutové EP The Power Of Madonna se prodalo v stotisícovém nákladu a suverénně ovládlo číslo jedna. Tři předchozí desky vydané pod hlavičkou Glee Cast (Herci z Glee) se můžou pochlubit celkovým nákladem 1,5 milionu kusů. K tomu navíc můžeme připočítat i čtyři miliony legálně stažených skladeb. I EP The Power Of Madonna vyšlo přesně v den premiéry stejnojmenného dílu.

 

Právě se děje

Další zprávy