Green Day se nenechají cenzurovat Wal-Martem

Pavel Turek, tur
21. 5. 2009 15:49
Řetězec by si přál "čistou" verzi nového alba
Foto: Aktuálně.cz

New York - Přestože mají Green Day po prvním týdnu od svého vydání nejprodávanější album v USA a první příčku v žebříčku Billboard, není titul 21st Century Breakdown k dostání v žádné pobočce maloobchodního řetězce Wal-Mart. A ani nebude.

Wal-Mart po kapele totiž žádá prostříhanou verzi, jež by z desky vypreparovala neslušné výrazy a znepokojující obsah. „Wal-Mart, který je největším řetězcem v USA, naše album prodávat nebude, protože po nás chce cenzuru," prohlásil v interview frontman Billie Joe Armstrong.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Green Day se vzbudili a inscenují revoluci jako muzikál
Manic Street Preachers jsou potřísnění krví

Wal-Mart nabízí alba nejrůznějších interpretů včetně posledního Eminemova Relapse - ovšem má pro svoje zákazníky „čisté" verze těchto alb, z nichž jsou vystřiženy pasáže, které vedení považuje za závadné. Ty samé oplétačky si už Green Day užily s předchozím American Idiot.

„Na našem albu, ale nic závadného není," kontroval Armstrong. „Chtějí po umělcích, aby cenzorovali svoje vlastní desky, pokud chtějí být u nich k dostání. S tím nesouhlasíme. Nikdy jsme nic podobného neudělali. Copak žijeme v roce 1953?"

Foto: Aktuálně.cz

Wal-Mart oponuje tím, že jde o konzistentní postoj řetězce, který z distribuce vylučuje všechna alba s výstražnou přelepkou přelepkou pro rodiče: Parental Advisory.

„Záleží jen na hudebnících a labelech, zda se rozhodnou vyhovět trhu různými variantami svého alba," uvádí mluvčí Melissa O'Brien. Že jde o skutečně dlouhodobou taktiku Wal-Martu, dokládá už příklad z roku 1993, kdy se mu nechtělo kvůli provokativnímu obalu distribuovat In Utero od Nirvany.  Čistou verzi obalu potřebovali také Jane's Addiction s Ritual de lo Habitual.

Nicméně absence v regálech Wal-Martu nezabránila Green Day prodat za tři dny 215 tisící kopií 21st Century Breakdown.  Ačkoli je album bestsellerem i bez pomoci řetězce, Armstrong pokládá celou situaci za znepokojivou.

Kvůli úbytku tradičních obchodů s deskami se z Wal-Martu stal největší distributor hudby v USA, který si své dominantní postavení patřičně užívá a jistí si je i exkluzivními smlouvami (např. Eagles, AC/DC nebo Bruce Springsteen).

„Jaký signál to dává mladým tvůrcům, kteří se poprvé snaží vyjádřit své pocity? Že budou muset hrát hru na cenzuru, pokud budou chtít, abych jejich desky k dostání. Takovou hru musíte odmítnout," dodává Armstrong.

 

Právě se děje

Další zprávy