Glosa: Tata Bojs jsou na vrcholu. Lepší kapelu v Česku momentálně nenajdete

Petr Adámek Petr Adámek
13. 11. 2015 16:07
Koncert Tata Bojs v pražském Foru Karlín definitivně stvrdil domněnku, která visela ve vzduchu už dlouho. Pokud u mainstreamové muziky nechcete jen pasivně přihlížet, nic lepšího než kluky z Hanspaulky momentálně nenajdete. „Jejich tvorba nemusí hovět každému. Přesto jsou Tata Bojs jedinečným příkladem, jak dělat mainstream, který neútočí na první signální masového publika, má přesah a vždy dokáže překvapit,“ píše Petr Adámek.
Tata Bojs
Tata Bojs | Foto: ČTK

Praha – Na aktuální šňůře Tata Bojs se nelétá vzduchem na laně, nevysouvají se vysokozdvižné plošiny, nehází se lacinými vtípky, nerozkrývají se historky ze soukromí a nehraje se na city prvoplánovými výstupy s dětmi. Milan Cais, Mardoša a spol. nikdy neměli potřebu opíjet své fanoušky rohlíkem a nepodbízejí se ani dnes. Vlastně naopak.

Když Milan Cais v soukromí vypráví o scéně, kterou na šňůru k albu A/B připravili, o všech technických dispozicích a vymoženostech a o energii do toho vynaložené, jednoho napadne, že to všechno vlastně diváci ani pořádně neocení.

Jenže Tata Bojs si na sebe rádi pletou bič. „Chceš to udělat napůl? Nedělej to vůbec!“ Citát v tomto smyslu mají nejspíš nastříkaný sprejem na zdech zkušebny. Ohromné zapálení a snaha věci dotáhnout do posledního detailu jsou pro ně ostatně charakteristické téměř po celou dobu jejich fungování.

Stačí vzpomenout na propracovaný komplexní koncept kolem Nanoalba, zdánlivé drobnosti, jako je vždy dokonale sladěná, přesto nikterak nápadná koncertní image či malé radosti, jako byl třeba divadelní akustický koncert s korejským tříčlenným mini-orchestrem.

Nikdo další u nás neumí psát texty, které by dokázaly s naprostou lehkostí spojit hravou a vtipnou formu s inteligentním, často skrytým obsahem. Na novém albu se to podařilo hned několikrát, zejména v úvodních dvou kouscích Nadčasová a Gastronaut, pod nimiž je podepsaný Mardoša. Obě písně navíc dobře fungují i naživo.

Studánka jejich kreativity nevysychá ani na pódiu. Posledně se nové album křtilo paprskem světla. Co kluci vymyslí tentokrát? „Vytáhněte své telefony a na odpočítání stiskněte spoušť fotoaparátu.“ Vyprodaný sál karlínského Fora se na moment rozzářil několika stovkami blesků a bylo pokřtěno. Originální, osobité, neokoukané.

Tata Bojs v Praze
Tata Bojs v Praze | Foto: Kateřina Svobodová / Forum Karlín

Stejně tak běžecký trenažer, který si na moment nechal zpěvák a bubeník v jedné osobě dotáhnout na pódium. Ale dost bylo srandy, pojďme přemýšlet. Od toho je tu tísnivý vizuál ke skladbě Moderní lidi, který běží na obrazovce za kapelou. A dojde i na bubenické sólo. Opět nic fádního – ve stejnou chvíli si do bicích zatřískali Milan Cais s „náhradníkem“ Tomášem Neuwerthem. Tata Bojs zkrátka nabízejí komplexní zážitek všech chutí pro diváky, kteří nechtějí být jen pasivními konzumenty.

U Tata Bojs hrozí snad jen jedno riziko. Po více než čtvrtstoletí muzicírování už mají muzikanti něco odehráno a jejich prožívání samotného koncertu by tak mohlo mířit k rutině a strojovosti. Pokud se ovšem podíváte na frontmana, který sebou během skladby S ní hází po pódiu, jelikož si drásavý příběh písně skutečně sám zakusil, nejsou obavy o autenticitu kapely aktuální.

Tvorba kluků z Hanspaulky nemusí hovět každému. Přesto jsou Tata Bojs jedinečným příkladem, jak dělat mainstream, který neútočí na první signální masového publika, má přesah a vždy dokáže překvapit. A čtyřtisícová návštěva pražského koncertu je pro ně sladká a zasloužená odměna.

Tata Bojs - S ní | Video: YouTube
 

Právě se děje

Další zprávy