Funkoví bojovníci J.A.R. vzdávají válku o český pop

Karel Veselý
6. 9. 2011 11:49
Stařešinové černé hudby jsou jen zábava z reklamky
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Roman Holý je bezpochyby jednou z klíčových postav českého porevolučního popu. V zemi, kde tradičně zeje obrovská propast mezi středoproudým rádiovým popem, jeho inspirativními okraji i pravověrným undergroundem,  byl „funkmaster" Holý vždy jedním z mála muzikantů, kteří si dali tu práci a atakovali mainstream chytrou hudbou s rádiovým potenciálem.

Je výkon hodný obdivu, že se mu podařilo infiltrovat konzervativní terén popových rádií energickými hity vycházejícími z dlouhé, u nás ovšem ignorované nebo málo známé černé hudby od šedesátých do osmdesátých let (funk, soul, r'n'b). Nikdo jiný takhle výrazně domácí pop poslední dvě dekády nenakopl.

Foto: Aktuálně.cz

Roztržky s konzervativní tradicí domácí pop potřebuje jako prase drbání a Holého projekty J.A.R., Monkey Business nebo jednorázoví Sexy Dancers jich za dvacet let (první jmenovaní debutovali už v roce 1990 na kompilaci Rap-Hip-Hop-House Music) nabídli poměrně dost. Od prvního domácího rapového hitu Jakýpak vokolky, jdeme balit holky přes úžasný „modrooký" soul Piece of My Life až po ambientní variace na imaginárním soundtracku Crushing Bliss.

Jenže revoluce se nedá dělat každý den. Monkey Business se na posledních dvou deskách začali povážlivě opakovat, Holého útěk do hardrockových krajin s loňským Nerudou vyzněl do ztracena a někdejší divočáci J.A.R. na svém sedmém studiovém albu Dlouhohrající děcka najednou připomínají staré pány, kteří na dvorku za domem vzpomínají na slavné časy (a trochu při tom slintají po holkách).

Akademičtí rappeři

Pokud nepočítáme Manžele Lesíka Hajdovského, jsou J.A.R. společně s královéhradeckými Piráty pionýry rapu v češtině. Jejich klip Jakýpak okolky byl v hitparádě na Československé televizi patrně prvním setkáním našinců s hip hopem. Žánr postavený na rytmické údernosti a jednoduchosti přinesl v osmdesátých a devadesátých letech do světového popu nové paradigma - a ačkoliv se od něj J.A.R. brzy začali vzdalovat, vždy z něho čerpali jeho energii a schopnost dělat věci po svém.

Foto: Aktuálně.cz

Viktořík a Klempíř nikdy nebyli rappeři ve stylu verbálních ostřelovačů (jedno vysvětlení zkratky J.A.R. bylo Jednotka Akademického Rapu) a také na nové desce se celkem pochopitelně nepouštějí do měření s domácí hiphopovou špičkou. Na albu se podíleli i James Cole a Vladimír 518, ovšem dluh spřátelené Holého partě z alb Orikoule a Epilog vracejí jen symbolicky.

Cole otevře skladbu Optimistický toxikoman pětivteřinovým úvodem, 518 stvořil kouzelný obal desky, ale do hudby nezasáhl. Mimochodem stejně zvláštně to dopadlo s dalšími avizovanými hosty - Matěje Rupperta a Terezu Černochovou na albu budete hledat marně.

Holý svým rapperům servíruje na Děckách pomalejší rytmy, do kterých můžou spíše povídat než přímo rapovat. Po energickém úvodu swing-punku Zlejch starejch dědků je plnej svět sklouzne deska do defilé zaměnitelných skladeb středního tempa. Odvázanější J.A.R. z pět let staré desky Armáda špásu jsou pryč; místo frenetických funkových dechů aranžuje tentokrát Filip Jelínek měkčí klarinety a flétny.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Když ve Vývoji hňupa spustí tvrdý houseový spodek, zbylých šest minut se ve skladbě kromě krasodušství flétniček nic zásadního nestane. Ve většině skladeb je tak vysvobozením alespoň refrén Dana Bárty, který ale ke své smůle musí občas zpívat ptákoviny jako „Když tě život láká, vyndej svýho ptáka ven" (Kosti minulosti), což je ještě o jeden stupeň trapnější než slogan „neváhej a zabodávej svý superpéro" z minulé desky. U J.A.R. se nikdy hiphopový mačismus nedal úplně vážně, teď se tu paradoxně objevila jeho nehorší, hospodská varianta.

Mezi pubertou a senilitou

Texty jsou samozřejmě poetická licence J.A.R. a fanoušci na ně s oblibou přísahají. Mně jejich humor čím dál víc připomíná představu o vkusné zábavě kreativců z reklamky, kteří potřebují zveršovat slova „sleva" a „chutná poleva". Reklama vás aspoň ušetří nekonečného opakování sloganů jako „Má milá koketuje s Hamasem, do týhle chvíle žila s mamlasem" nebo „Já narazil si zajdu, zajda vyrazila mě".  Je to humor dokonale aseptický, apolitický a mimo čas. V tom jsou hudebně kosmopolitní J.A.R. vlastně velmi čeští a to aby bylo jasné: to není pochvala. Tedy pokud si nemyslíte, že Ivan Mládek = mučení.

Foto: SONY BMG

Někde pod všemi těmi pubertálními vtípky a hříčkami je sice na Děckách skrytá úzkost ze stárnutí a zodpovědnosti, ale při běžném poslechu ji může docela dobře ignorovat. J.A.R. sice v úvodu vzpomínají na Rumcajse i nechvalně proslulou vodu po holení Pitralon, ale od vážných témat kvapem utíkají a svoji dědkovitost rychle obrací v rádoby vtip.

Podobně jako když o chvíli později konstatují, že „časy s tvým spodkem zametou". Prostě dvojsmyslný, ale bezzubý humor musí být, i kdyby na chleba nebylo. Sami se trošku shodíme, aby to vypadalo, že máme nadhled, ale ve skutečnosti je to jen alibi (mimochodem přesně tak fungují i české filmové komedie).  

S hudbou se to má podobně - ačkoliv ve skladbě Moc not zpívají, že nadvláda jazzmanů končí, Dlouhrající děcka jsou ve skutečnosti posedlá konzervativními styly a hudebností jako takovou. Čert vem, že pro Holého se hudební vývoj zastavil v polovině osmdesátých let; na Děckách dává průchod jazzovým móresům, které by v popu neměly co dělat.

Jistým předznamenáním zvuku Děcek bylo už mimořádně konzervativní Bártovo album Theyories, které nahrál s triem Roberta Balzara (v J.A.R. hraje také). Popové hity zde přeměnil v dokonale aseptický jazzíček a bezbolestné uměníčko. Možná to už bylo první varování, že Holého generace funkových bojovníků svou válku o český pop definitivně vzdává.

Nedávno Holého fetiš dřevního funku a diska nechutně vykradli Nightwork, zbavili ho inteligence a lehkosti a zválcovali s ním český rozhlasový éter. Říkal jsem si, že nastal čas, aby okradený hitmaker vrátil úder. Dlouhohrající děcka jsou namísto toho pomalým ústupem do bezpečí interních fórků, muzikantského „kumštýřství" a jistoty houpavých rytmů, které nikoho neurazí. Jinými slovy do kánonu českého středoproudého popu, který před dvaceti lety chtěli rozbít.

Možná už mají stařešinové po dvaceti letech na podobně vyklidněnou desku právo; ale každopádně to jde proti duchu všeho, co kdy pro domácí hudbu udělali.

J. A. R.: Dlouhohrající děcka. CD, 54 minut. Sony Music, 2011.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Útok z dronu v severozápadní Sýrii zabil dva džihádisty, uvedl syrský exil

Americký útok dronem na severozápadě Sýrie usmrtil dva radikály, kteří měli blízko k teroristické skupině Al-Káida. Uvedla dnes podle agentury AFP exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR).

Americká armáda potvrdila zabití představitele Al-Káidy krátce poté, co Spojenými státy vedená protidžihádistická koalice uvedla, že dnešní nálety v provincii Idlib nebyly její práce, píše AFP.

"Americké síly dnes provedly protiteroristický zásah v Idlibu v Sýrii a jeho cílem byl vysoce postavený představitel Al-Káidy," uvedla mluvčí velitelství ozbrojených sil USA pro Blízký východ, Perský záliv a severní Afriku (CENTCOM). "Podle našich prvních odhadů, jsme zasáhli osobu, na kterou jsme mířili, a nejsou zde žádné náznaky toho, že by došlo k civilním obětem," pokračovalo prohlášení.

Cílem zásahu podle SOHR byl vůz na silnici vedoucí z města Idlib na severovýchod. Část stejnojmenné provincie přitom ovládají džihádisté. Jeden ze zabitých velitelů radikálů byl podle SOHR z Tuniska, druhý z Jemenu nebo Saúdské Arábie. K jaké skupině muži patřili, SOHR neupřesnila.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Policie v doplněném spisu ke kauze Čapí hnízdo opět navrhla podání obžaloby. Uvedl to mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu. Opět navrhla podání obžaloby. 

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy