reklama
 
 

Feist získala kanadskou Polaris Prize. Za album Metals

25. 9. 2012 12:30
Písničkářka za sebou nechala i multiplatinového rapera Drakea

Toronto - Kanadskou hudební cenu Polaris získala za své loňské album Metals zpěvačka Feist. V Torontu převzala odměnu třicet tisíc kanadských dolarů a zařadila se do elitního seznamu držitelů ceny, v němž figurují houslista a písničkář Owen Pallett alias Final Fantasy, punkeři Fucked Up nebo Arcade Fire, kteří získali Polaris Music Prize vloni.

„Řekli byste, že někdo, kdo má za sebou tolik strašných veřejných projevů jako já, si konečně připraví něco smysluplného, ale zase jsem to neudělala, protože mi to připadlo příliš troufalé," nechala se slyšet viditelně rozrušená Leslie Feist při přijímání ceny a šeku na závěr ceremoniálu, v němž se v torontském Masonic Temple představili všichni nominovaní. Pak ještě dodala: „Byla to fantastická noc a hrozně jsem si užívala, že tady můžu sedět a poslouchat takovou záplavu skvělé muziky."

Mezi poraženými zůstali multiplatinový rapper Drake, nedávní pražští návštěvníci Japandroids a nebo electro-popová diva Grimes, která do Lucerna Music Baru dorazí na konci listopadu. Vítězství nezopakovali laureáti ceny z roku 2009 Fucked Up.

Leslie Feist už v minulosti jednu nominaci neproměnila, když její průlomové album The Reminder porazil v hlasování desetičlenné poroty písničkář Patrick Watson s deskou Close To Paradise. Podruhé to ale vyšlo a zpěvačka usazená právě v Torontu si k třem letošním cenám Juno (kanadská obdoba Grammy) mohla připsat i ocenění kritiků.

Čtvrtá studiová deska šestatřicetileté zpěvačky nazvaná Metals nezpůsobila takový poprask jako The Reminder, přesto její křehké písničkářství a osobní texty sklidili nadšení kritiky a v Kanadě deska dosáhla na platinové ocenění. Členka kanadské superskupiny  Broken Social Scene debutovala sólově v roce 1999, velkou pozornost pak sklidilo následné album Let It Die natočené v Paříži, na němž inovativním způsobem spojila indie rock s jazzem a bossa novou. Žebříčkový trhák The Reminder pak „udělala" písnička 1234, která se stala populární díky použití v reklamě na iPod nano a Feist se díky ní podívala i do Top 10 americké singlové hitparády.

Kanadská invaze

Polaris Prize se uděluje od roku 2006 a je kanadskou obdobou britské Mercury Prize. Hlasování širokého pléna kritiků nejprve vybere čtyřicet a v druhém kole už jen deset nominovaných, o vítězích podobně jako u české ceny Apollo rozhoduje úzká porota na schůzi těsně před slavnostním večerem, který se tradičně koná v Torontu. Mezi dosavadními vítězi jsou houslista Owen Pallett alias Final Fantasy, kabaretní písničkář Patrick Watson, elektronický psychedelik Caribou nebo rocková skupina Karkwa z Quebecku.

Loni si cenu odnesli Arcade Fire za album The Suburbs a stvrdili tak svoje veleúspěšné období, kdy za nahrávku posbírali Grammy za album roku i ocenění pro zahraniční interprety na Brit Awards. Rozhodnutí poroty nicméně kritizoval kanadský tisk, který připomínal, že Polaris by mělo upozorňovat spíše na méně známé interprety.

Kanadskou hudbu dlouho reprezentovaly hlavně popové divy jako Celine Dion, Shania Twain či Alanis Morissette (všechny tři patří do desítky nejúspěšnějších zpěvaček posledních dvaceti let). V posledních letech se k nim ale přidali i zástupci dalších žánrů.
Síla kanadského importu na americký trh se ukázala vloni v exponovaném předvánočním týdnu, kdy do první pětky nejprodávanějších alb pronikly hned čtyři ze země javorového listu: vánoční alba Michaele Bublého a Justin Biebera a novinky Drakea a rockerů Nickelback.

Časopis Billboard úspěchy interpretů ze severu amerického kontinentu dokonce popsal jako „kanadskou miniinvazi" v narážce na britský atak Beatles a spol. v šedesátých letech.

autor: Karel Veselý | 25. 9. 2012 12:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama