Expozice nové hudby v Brně oživuje rozpadlé filmové pásy

ČTK ČTK, jla
30. 10. 2014 12:52
Octový syndrom na filmovém pásu ohlodává jenom zvukovou stopu, obraz zůstává celistvý. Expozice nové hudby předvede nejen multimediální revitalizace takto poničených filmových děl.
Ensamble Marijan a Quartet Twentytwenty One zakončí Expozici nové hudby v neděli v kině Scala.
Ensamble Marijan a Quartet Twentytwenty One zakončí Expozici nové hudby v neděli v kině Scala. | Foto: ENH

Brno - Hledačům nových tvůrčích cest a nezvyklých zvuků je zasvěcen festival Expozice nové hudby, jehož 27. ročník ve čtvrtek začal v Besedním domě v Brně. "Na programu je pět světových a šest českých premiér. Kromě klasických nástrojů zazní skladby pro podomácku vyrobené či gramofony a promítačky," uvedla Lenka Němcová z pořádající Filharmonie Brno.

První českou premiérou byl včerejší koncert pro cembalo a orchestr autora Philipa Glasse, jenž je současným nejzásadnějším minimalitstickým skladatelem. Napsal pětihodinovou operu Einsten na pláži, hudbu k slavné filmové qatsi trilogii Godfreye Reggia a mimo jiné se věnuje i komorní hudbě.

Podtitul festivalu zní pro letošek Octový syndrom, což je jeden z typů degradace filmového materiálu. Přehlídka totiž tentokrát mapuje hudbu, která je postavená na hledání a zpracovávání "nechtěných" a "poškozených" zvuků. Dramaturgie rovněž vychází z témat destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních, přirozených procesů v hudební tvorbě.

Filmy zasažené octovým syndromem tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebních děl. "Vedlejším, ale neméně důležitým tématem festivalu je upozornit na samotný problém octového syndromu, revitalizovat v archivech pohřbené materiály a opětovně otevírat diskusi o možnostech, propadech, následcích i budoucnosti soudobé hudby," uvedl dramaturg Viktor Pantůček.

Poničené filmy s živou hudbou

Ve čtvrtek milovníci experimentů zamíří do kina Scala. V podvečer zhlédnou krátké filmy Američana Philla Niblocka, poté se jim představí Maďar Tibor Szemzö. Zazní například jeho skladba pro tři promítačky, tři interprety a poškozené filmy nalezené v komnatách chátrajícího slovenského zámku, historického sídla umělcových předků. Večer završí multimediální projekt kanadského filmaře Pierra Héberta a amerického hudebníka Boba Ostertaga.

Páteční večer pořadatelé propagují jako nejhlasitější koncert v dějinách Besedního domu, sídla Filharmonie Brno. Vystoupí Milan Knížák a Opening Performance Orchestra, kteří se řídí heslem Žádné melodie, žádné rytmy, žádné harmonie. Následuje Nihilist Spasm Band, kanadská legenda žánru noise, jejíž členové hrají na podomácku vyrobené či upravené nástroje. Festival v neděli zakončí dvojkoncert souborů Ensemble Marijan a Quartet Twentytwentyone.

V neděli festival zakončí večerní dvojkoncert v duchu octového syndromu ve Scale. Co si počít s  hudebním televizním dokumentem, který kvůli octovému syndromu přišel o svoji zvukovou stopu? Brněnský suobor Ensemble Marijan od České televize dostal tři takto nepoužitelné dokumenty a v závěru víkendu předvede jejich multimediální revitalizaci.

O druhou část večera se postará "počítačový kvartet" z Litvy. Litevský skladatel, soundartista a performer Arturas Bumšteinas společně se svými kolegy vytvořil hudební projekt vycházející z třicetipětimilimetrového poškozeného filmového pásu přímo na objednávku festivalu.

 

Právě se děje

Další zprávy