Euforický pop Phoenix žije dál ve své časové bublině

Karel Veselý
27. 4. 2013 9:19
Phoenix na Bankrupt! nabízejí hity, které nevyžerou mozek
Foto: Profimédia

Recenze - Album Bankrupt! začíná a končí vrčením přenosky gramofonu, což je nepochybně gesto, kterým se francouzské kvarteto Phoenix hlásí k staromilským hodnotám popu.

Jejich nenuceně euforický synth-pop-rock ostatně vždycky tak trochu evokoval romantiku idylického bezčasí, které vyhledávají vinyloví nadšenci, a není náhoda, že jejich čtyři roky staré album Wolfgang Amadeus Phoenix se na tomto formátu skvěle prodávalo. A nejen na něm! Phoenix se tehdy po devíti letech hraní a třech deskách konečně dočkali mezinárodní slávy a o rok později za desku dostali i Grammy pro nejlepší alternativní album.

Foto: Aktuálně.cz

O čtyři roky později přichází s novým albem, které stojí před prakticky nesplnitelným úkolem - navázat na platinové úspěchy svého předchůdce. A názvem Bankrupt! (Bankrot!) jako kdyby si už zároveň dopředu připravovali alibi pro své selhání. Je v tom pro Phoenix typická sžíravá sebeironie, ale i hra na nedostatek sebevědomí - tihle kluci z Versaille vlastně nikdy nevystupovali jako drsní rockoví páskové, místo toho připomínali partičku hudebních nerdů, které sláva potkala jaksi mimochodem.

Samozřejmě, že tady ale zdání lůzrů trochu klame - kytarista Laurent Brancowitz kdysi začínal ve stejné skupině jako dnešní členové Daft Punk a zpěvák Thomas Mars je manželem hollywoodské režisérky Sofie Coppolové, k jejímuž snímku Odnikud někam sestavili Phoenix před třemi lety soundtrack.

Snímek o „zahálčivé třídě" prý Marse a spol. hodně inspiroval při psaní materiálu na nové album a témata nudy a prázdnoty do několika skladeb skutečně prosakuje (Bourgeois, Entertainment). Phoenix ale i tady zůstávají v pozici outsiderů pozorujících blyštivý svět celebrit, do kterého po úspěchu hitů 1901 nebo Lisztomania sami nakoukli.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

V rozhovorech před vydáním desky Phoenix hodně mluvili o tom, že Bankrupt! je jejich experimentální album, ve skutečnosti se ale tato hrozba naplní jen v titulní skladbě, která tvoří jakýsi předěl mezi energickou první polovinou a tou druhou - zasněnější. Analogové syntezátory se tady přetahují se spinetem a vokál dorazí až v poslední třetině skládačky a všechno působí trochu nuceně.

Phoenix ale nikdy nemuseli předstírat, že dělají hudební avantgardu, jejich největší síla je ve schopnosti psát endorfinové hity, které si posluchače nenápadně omotají kolem prstu po jediném poslechu. Právě takové otevírají desku a úvodní kvarteto písní počínaje prvním singlem Entertainment a konče Trying To Be Cool jsou přesně takoví popoví červíci, u kterých ale zároveň nemáte pocit, že vám vyžírají mozek.

Foto: Aktuálně.cz

V druhé polovině desky se všechno maličko zkomplikuje a u refrénů skladeb jako Drakkar Noir nebo Bourgeois už trochu cítíte chladné ostří háčků, kterými se chtějí zachytnout vaší mysli. V Don't pak Phoenix naplno rozehrají svoji fascinaci osmdesátkovým popem a nestřídmé použití syntezátorů už tady hraničí s fetišem.

Ostatně kapela a jejich dvorní producent Philipe Zdarr (Cassius) údajně album nahrávali na vybavení, na kterém Michael Jackson a Quincy Jones míchali svůj slavný Thriller.

To, že Phoenix na Bankrupt! sází hlavně na syntezátorové riffy místo tradičnějších kytar, je možná důkaz, že stín předchozí desky je přinutil vážně přemýšlet o hitovém potenciálu nových skladeb. Trochu tím umazali na své typické nenucené ležérnosti a naivitě, ale do své mimočasové bubliny jako kdyby se tím zavrtali ještě hlouběji.

„Nemůžeš nikdy překročit hranici, ale nemůžeš se přestat snažit" zpívá Mars v nakažlivém refrénu S.O.S. In Belair a Phoenix si tady připravují další alibi pro své setrvání na bezpečných pozicích. Že Bankrupt! nepřináší nic radikálně nového, není závada, Phoenix nikdy nic takového ani dělat nechtěli.

Phoenix - Bankrupt!. CD, LP, digital. 41 min. V2, 2013. 

 

Právě se děje

před 18 minutami

Soud zamítl Zemanovu stížnost kvůli jmenování Ošťádala profesorem

Nejvyšší správní soud zamítl stížnost prezidenta Zemana proti verdiktu, podle kterého musí rozhodnout o jmenování Josefa Ošťádala profesorem. Nemá hodnotit jeho způsobilost.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Dirigent Rattle, manžel Kožené, po brexitu zažádal o německé občanství

Slavný britský dirigent sir Simon Rattle zažádal o německé občanství. Pětašedesátiletý liverpoolský rodák a manžel české mezzosopranistky Magdaleny Kožené tak učinil v reakci na brexit. "Stejně jako pro mnohé to také pro mě bude nezbytné," vysvětluje Rattle, jenž před pandemií běžně hostoval u předních evropských orchestrů.

Tento týden překvapil svět klasické hudby, když oznámil, že roku 2023 skončí ve vedení London Symphony Orchestra. Od stejného roku Rattle povede Bavorský symfonický rozhlasový orchestr sídlící v Mnichově. Rozhodl se tak především proto, aby mohl být nablízku Kožené a jejich třem dětem, se kterými žijí v Berlíně. Faktorem byl ale také brexit.

"Fakt, že muzikanti a obecně umělci náhle musí žádat o víza pro cestu do Evropy, rozhodně není tím slibovaným přínosem brexitu," zdůrazňuje Rattle. Podle agentury Reuters neskrývá rozhořčení a lituje, jak neblaze odchod Velké Británie z Evropské unie poznamená nejmladší generaci anglických hudebníků, kteří byli zvyklí na starém kontinentu studovat a vystupovat bez byrokratických překážek.

Zdroj: Reuters
před 55 minutami

Celníci zadrželi u Ostravy tři běžence z Afghánistánu, našli je v návěsu kamionu

Celníci zadrželi při kontrole nákladního auta nedaleko Ostravy tři běžence z Afghánistánu. Ukrývali se v nákladu velkokapacitních železných trubek. ČTK to řekla mluvčí Celního ředitelství Ostrava Pavla Zdobnická.

Celníci ve čtvrtek odpoledne na parkovišti u dálnice D1 nedaleko Ostravy kontrolovali nákladní automobily. Při kontrole řidiče rumunského kamionu slyšeli v návěsu soupravy hluk. Na místo hlídka přivolala posily i policisty, kteří návěs otevřeli. "Uvnitř byli tři mladiství pocházející z Afghánistánu. Případ jsme předali policii," uvedla Zdobnická.

Zdroj: ČTK
Další zprávy