Astronomové pojmenovali po Davidu Bowiem souhvězdí poblíž Marsu

ČTK Magazín ČTK, Magazín
Aktualizováno 18. 1. 2016 23:22
David Bowie má vlastní souhvězdí. Belgičtí astronomové našli uskupení sedmi hvězd, které připomíná blesk známý z přebalu alba Aladdin Sane. Díky aplikaci Google Sky mohou fanoušci do souhvězdí přidat i název oblíbené Bowieho písně nebo osobní vzkaz. Neutuchající zájem o Bowieho potvrzují i prodejní statistiky, se svým novým albem Blackstar posmrtně dobyl americkou hitparádu.
Lidé vzdávají hold Davidu Bowiemu
Lidé vzdávají hold Davidu Bowiemu | Foto: Reuters

Brusel - Belgičtí astronomové vzdali hold Davidu Bowiemu. Po britském zpěvákovi, který 10. ledna zemřel ve věku 69 let na rakovinu, pojmenovali souhvězdí.

Uskupení sedmi planet v blízkosti Marsu evokuje tvar blesku z přebalu šestého studiového alba Aladdin Sane a nese název Starman (Hvězdný muž). Informoval o tom web deníku The Guardian.

Astronomická pocta vznikla na základě výzvy bruselského rádia Studio Brussels. „Nebylo snadné najít odpovídající souhvězdí. Zástupci rádia nás požádali, abychom našli jedinečné místo. S odkazem na jeho sedm alb jsme zvolili tyto hvězdy - Sigma Librae, Spica, Alpha Virginis, Zeta Centauri, DSP 204 132 a beta Sigma Octantis Trianguli australis – v blízkosti Marsu. Souhvězdí je navíc kopií Bowieho kultovního blesku a zaregistrováno bylo přesně v čase jeho úmrtí,“ uvedli astronomové ve svém prohlášení.

Díky aplikaci Google Sky mohou fanoušci uctít odkaz hudební legendy i zanecháním osobních vzkazů nebo připomenutím některých z jeho písní.

"Vzdejte hold i vy," vyzývají iniciátoři na webových stránkách stardustforbowie.be. Lidé se k výzvě přidávají a kladně ji hodnotí i na sociálních sítích. "Díky za skvělý nápad," píší Twitteru.

Bowie láme rekordy hitparád

David Bowie se svým posledním albem Blackstar posmrtně dobyl i americkou hitparádu. Deska, která se začala prodávat dva dny před jeho smrtí, se podle nejnovějšího žebříčku nejprodávanějších alb sestaveného serverem Billboard vyhoupla na první místo.

Bowie se za svého života do nejlepší desítky nejprodávanějších alb v USA dostal sedmkrát, dosud nikdy ale jeho nahrávka nebyla číslem jedna.

Alba Blackstar se za týden od jeho vydání prodalo ve fyzické a elektronické podobě 181 tisíc kusů, a Bowie tak z prvního místa sesadil svou krajanku Adele a její desku 25.

Zpěvákovi fanoušci začali po Bowieho smrti hojně kupovat i jeho starší alba, a mezi dvě stovky nejprodávanějších desek se tak propracovalo celkem devět nahrávek.

Nejlépe si vedl výběr hitů s názvem Best of Bowie na čtvrtém místě, na 21. místě se nově objevilo album z roku 1972 The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars.

Pro Davida Bowieho byla typická nevyzpytatelnost, trendy se snažil spíš určovat, tvrdí hudebník a publicista Jan Vedral. | Video: Filip Horký