Britney na nové desce skoro není. Ale kdy tam byla?

Jan Štěpánek, Deník Metro
8. 4. 2011 19:26
Ani album Femme Fatale zpěvaččinu kariéru nevzkřísí
Britney Spears koncertovala v ranní show Good Morning America
Britney Spears koncertovala v ranní show Good Morning America | Foto: Reuters

Recenze - Jak dál pokračuje příběh globálně sledovaného života Britney Spears, tím méně jde o její hudbu. Z alb se stávají časoprostorové milníky; chvíle, kdy si připomeneme předchozí části seriálu a přidáme do kolektivní paměti další část.

Ten seriál zná každý a každný má na něj názor, protože je to snadné. A protože je to snadné, je to vděčné. Ale ani to se nedá protahovat donekonečna. Jakkoliv v jejím případě o hudbu nešlo skoro nikdy, teď už je tato složka „fenoménu Britney" upozaděná úplně.

Britney Spears
Britney Spears | Foto: Sony Music

Většina recenzí se také z větší části zabývá tím, jak se jí na nové desce Femme Fatale daří vydrápat zpět do kdysi vydobytých pozic. Už se bere jako samozřejmý fakt, že jinak se jedná o zaměnitelný pop - perfektně až sterilně zprodukované kompiláty sázek na jistotu.

Mnoho recenzentů nové desce vytýká, že zní, jako by na ní Britney ani nebyla. A kdy tam byla? U které z jejích desek se dá mluvit o autentické výpovědi a osobním vkladu?  Všemi bylo tohle chápáno jako normální showbyznysová pravidla hry,  teď je to „důkazem jejího úpadku". Můžeme si o Britney myslet cokoliv, ale takový přístup není fér.

Spousta předvídatelnosti

Novinka nezní odlišněji než předchozí produkce. Opatrně se drží okolo nejnovějších trendů a do sytosti opakuje postupy, které se osvědčily. Vpřed se pohybuje nepatrnými přískoky. Pár zajímavých momentů (Hold It Against Me, How I Roll) a spousta předvídatelného a instantního producentského kouzelnictví.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Změna v nahlížení na Britney a její produkci se mění jen s tím, v jaké fázi jejího příběhu která deska vychází; v tom je název novinky svým způsobem velmi výstižný. Že jsou její nahrávky přijímány čím dál rozpačitěji, bychom neměli připisovat práci producentů nebo pěveckým výkonům. Britney nás zkrátka přestává bavit; každý seriál se okouká, ať se postavy chovají sebebláznivěji.

A v tomto případě nás přestává bavit ze stejné zhýralosti, s níž nás kdysi bavit začala. Cokoliv kdy hlásala, bylo protimluvem k tomu, jak to bylo „doopravdy". Když nás před deseti lety sváděla jako lolitka, vyzdvihovala, že je panna. Když byla na vrcholu a vyměňovala si s Madonnou před kamerami francouzáky, tvářila se, že neexistuje nic běžnějšího. Když se hroutila, tvrdila, že na deskách (pečlivě kontrolovaných managementem) ze sebe vydává to nejniternější.

Britney Spears
Britney Spears | Foto: Sony Music

A teď? Teď nezbylo nic. Masky obnošené, fígle prokouknuté. Že novinka nevychází z žádného pnutí, není nic nového pod sluncem; jen je to zjevnější než kdy předtím. Další důvod, proč její globální reality show ztrácí dech?

Obecenstvo, na které Britney cílí, je právě zcela uhranuté „extempore" Lady Gaga. Ne, že by na téhle scéně nebylo dost místa pro obě, ale pokud někdo tahá za delší konec provazu, je to samozřejmě Gaga. Jak poznamenává The Independent: Lady Gaga není o nic lepší nebo horší než Britney; jejich hudba je v zásadě stejná. Lady Gaga se ale víc snaží a na každou novou písničku si aspoň vezme nový obleček.

Cynické, ale pravdivé: čtyři roky staré psychické zhroucení bylo pro Britney požehnáním. Pozornost ji pak udržela v zorném poli po další dvě desky Blackout a Circus. Sledovat, jak se kdysi slavná popová princezna pokouší o comeback ze dna; kdo by se aspoň očkem nepodíval?

Britney Spears koncertovala v ranní show Good Morning America
Britney Spears koncertovala v ranní show Good Morning America | Foto: Reuters

Jenže teď k tomu příběhu „Femme Fatale Britney" nic zajímavého nepřidává. Comeback se zdařil tak nějak napůl, deska ani nemá ambici tvářit se jinak než další pokus zpěvačky a jejího týmu o přivýdělek. A to nestačí.

Obří krizový management

Jestli z alba máte pocit, jakoby na něm Britney skoro nebyla, pak u propagace chybí zcela zjevně. Skvělý článek na Daily Beast popisuje, jak se tým kolem Britney až manicky snaží držet zpěvačku co nejdál. Rozhovory jen po e-mailu. Pokud se někde objeví, působí jako tělo bez duše, které někdo někam přivede, posadí, zvedne a zase odvede.

Ani tahle situace ovšem nepřináší nic nového. Že ji schovávají, je poněkud nedůstojné. Ale o nic nedůstojnější, než když ji v  osmnácti prezentovali coby onu pannu vrtící zadečkem do kamery. Celá její kariéra je jeden obří krizový management v akci.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Je nemožné udržet pozornost rozjíveného a z podstaty roztěkaného nedospělého publika tak dlouho. Britney těží z reality, ale zároveň je vrcholným příkladem virtuálnosti a virtualizace. Její kariérta s sebou nese takový nános popkulturních manipulací, až se manipulace stává pravdou a pravda manipulací.

V rámci promo kampaně k albu představila zpěvačka a Johny Knowville scénu vystřiženou z filmu Jackass 3D. Britney se tu nechává zavřít do mobilní toalety a vystřelit obřím prakem. Ječí a je celá mokrá od něčeho, o čem doufáte, že je „jen" chemický septik.

Nejenže se však neobjevily očekávatelné glosy o paralelách této scény s její kariérou; nikdo vůbec nepátrá, jestli je to dobře sestříhaný podvod nebo reálný záznam. Už na tom totiž nezáleží. V určitý moment se manipulace, pravda a realita slijí v  mlhu, ve které by se ztratilo i o třídu lepší album než Femme Fatale (a na druhé straně i o třídu horší). 

Britney Spears
Britney Spears | Foto: Sony Music

Kariéra Britney je ve fázi obletu temné části měsíce. A není to tím, že by vše na palubě nefungovalo tak, jak mělo. Jednou za čas je prostě třeba znovu ustanovit pravidla hry, a restartovat palubní počítač. Třeba se to Britney (tedy jejímu týmu) podaří na další desce. Ale spíše ne. Jediný nosný motiv už je sám konstrukt jejího příběhu. Což může být zajímavé pro analýzu, ale těžko pro její cílovou skupinu.

Na druhé straně bych se o Britney a její budoucnost úplně nebál. Určitě ne o tu vzdálenější. Sinusoidní povaha popkultury určitě zafunguje; comebackové turné 20XX? Těm, kterým bylo v době ...Baby One More Time čtrnáct, bude jednou třicet a démoni se melancholie přihlásí o slovo. Britney se může „vrátit" jako připomínka časů, které už se samy nevrátí.

Co do té doby? Zhruba každé dva roky lze očekávat další desku, u které ani textaři, ani producenti, ani vokál zase nebudou důležité. Jen okolnosti "ze života". Warhole, jaká škoda, že tohle nevidíš: tleskal bys těma svejma ručičkama nadšenej k prasknutí.

Britney Spears: Femme Fatale. CD, 44 minut. Vydává firma Jive/Sony Music, 2011.

 

Právě se děje

Další zprávy