Londýn - Zpěvačky Duffy a Alexandra Burke se podle čísel Official Charts Company staly letošními nejprodávanějšími interprety na britských ostrovech.
Pouhých čtrnáct dnů na trhu stačilo svérázné verzi tklivé písně Hallelujah v podání aktuální vítězky X Factoru, aby se stala nejprodávanějším singlem celého roku. Z balady reflektující vztah člověka a Boha, rozpolcené mezi sexem i touhou, vůli k životu i k smrti, vytvořila Alexandra Burke předvánoční granulovanou emoci, v níž není místo pro jakékoli váhání ani pochybnosti.
Nepochybovalo ani publikum. Za dva týdny se singlu prodalo 880 tisíc kusů a Alexandra Burke, která sotva osušila slzy vítězství, se okamžitě stala nejrychleji prodávanou britskou zpěvačkou všech dob.
O zaručené sázce na X Factor coby výkonnou laboratoř pro výrobu budoucích hvězd svědčí i druhé místo: společný song finalistů Hero (v originálu Mariah Carey) se prodal v počtu 751 tisíc.
Čtěte také: Hallelujah, Alexandra Burke vyhrála X Factor i žebříček U kritiků to jednoznačně vyhráli hippíci Fleet Foxes |
Teprve od třetího místa mezi singly figurují skladby, které se k posluchačům dostaly staromódní zavedenou cestou: díky rozhlasovým rotacím a podpoře velkých vydavatelství. Třetí se umístila Duffy - jejíž Rockferry je zároveň nejprodávanějším albem (1 685 000 kopií) - s hitem Mercy. Toho se prodalo 536 tisíc a také jde o poslední singl v hitparádě, jenž překročil hranici půl milionu.
Letní hit jen naoko skandální Katy Perry I Kissed a Girl skončil čtvrtý, následovaný poctivě umolousanými Nickelback - Rockstar. Na šestém místě bodoval kritiky vynášený duet r'n'b zpěvačky Estelle s rapperem Kanye Westem nazvaný American Boy, internetový portál PopMatters jej dokonce vyhlásil jako skladbu roku. Sedmí jsou Kings of Leon a jejich Sex on Fire.
Estelle feat. Kanye West - American Boy
Duffy, charakterizovaná jako novodobá odpověď na Dusty Springfield a zároveň zjevný pokus, jak ještě nějakou dobu těžit z popularity retro hlasů vedených Amy Winehouse, dokázala odolat i podzimnímu nájezdu Take That.
Ti skončili druzí s albem The Circus, jež má potvrdit jejich předloňský comeback. Tradiční hegemonii domácích kapel, jichž si v Británii vždy považují, prolomila magazínem Q adorovaná bratrská čtveřice Kings of Leon z Nashville.
Album Only By Night je na ostrovech třetí nejprodávanější a v kariéře kapely znamená přerod od „jižanských The Strokes" v „jižanské U2" - což potvrdili i jako překvapí headlineři na Glastonbury a letních festivalech po celé Evropě.
Čtvrtá je opět s X Factorem spjatá Leona Lewis a její deska Spirit. Na páté místo Britové vynesli svoje slušňáky Coldplay. Šestá je ještě s loňským albem Good Girl Gone Bad Rihanna.
Na sedmé místo se dostali The Killers s novinkou Day & Age, jež šla do britských obchodů ve stejný den jako Chinese Democracy od Guns N' Roses a nakonec nejodkládanější opus v dějinách populární hudby porazila.
Nejúspěšnější kompilací roku se vcelku nepřekvapivě stal s rovným milionem abbovský soundtrack k muzikálu Mamma Mia!
Čísla zahrnují jak downloady, tak klasická CD a jiné fyzické nosiče. „Nejprodávanější singly a alba tohoto roku jasně ukazují, že talent - ať už jde o mladého nebo staršího interpreta - se vždycky prosadí. Stačí, aby nahrál dobrou hudbu," okomentoval svoje čísla Martin Talbot, generální ředitel Official Charts Company.