Bejun Mehta vezme Rudolfinum do tajemného světa kontratenorů

Luboš Vedral ČTK Luboš Vedral, ČTK
Aktualizováno 20. 10. 2014 9:00
Do Prahy se vrací nejžádanější kontratenorista současnosti, Američan Bejun Mehta. Zahájí mozartovským koncertem cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu.
Bejun Mehta.
Bejun Mehta. | Foto: Profimedia

Praha - Kontratenorista Bejun Mehta se vrací do Prahy, aby zahájil koncertní cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu, který se v předchozích dvou letech jmenoval Hvězdy barokní opery.

Pražské publikum Mehta přesvědčil o svém postavení jednoho z nejlepších kontratenoristů světa už při svém prvním koncertu s Collegiem 1704 v Národním divadle před třemi lety. Od té doby s českým orchestrem spolupracuje pravidelně. Mimo jiné společně natočili v barokním divadle v Českém Krumlově film s Gluckovou operou Orfeo a Euridice.

"Bejun Mehta je především dokonalý profesionál, který je vždy perfektně připravený a pracuje se stoprocentním nasazením. Obdivuhodné bylo sledovat jeho neúnavnou enregii především během nesmírně náročného natáčení Orfea," říká dirigent Collegia 1704 Václav Luks.

Mozart v Itálii

Úterní večer (21. října) v Rudolfinu nese titul "Mozart v záři italského slunce“ a jsou v něm zařazeny mimo jiné árie z opery Ascanio in Alba, se kterou skladatel sklízel obdiv celé Itálie již jako patnáctiletý.

Poslechněte si árii Gia dagli occhi i velo è tolto z Mozartovy opery Mitriad, král pontský v podání Bejuna Mehty.
Poslechněte si árii Gia dagli occhi i velo è tolto z Mozartovy opery Mitriad, král pontský v podání Bejuna Mehty.

"Dramaturgie koncertu se opírá o dramaturgii posledního profilového alba Bejuna Mehty s názvem Che Puro Ciel. Titul je inspirován slavnou Orfeovou árie z opery Orfeo ed Eurudice od Ch. W. Glucka, která zde představuje symbol vyvrcholení vývoje italské opery v Gluckových reformních dílech. My jsme však dramaturgii koncertu směřovali více na souvislosti pozdní italské opery a její vliv na mladého Mozarta. Je nesmírně zajímavé si připomenout, z jakých kořenů vyrostl Mozart jako geniální operní skladatel," přibližuje program dirigent Václav Luks.

V programu se symbolicky spojují osudy Mozarta a Mehty. Ve stejném věku totiž zazářil na světových pódiích i Bejun Mehta, nad jehož „předčasnou hudební vyspělostí“ se tehdy podivoval i Leonard Bernstein.

"Hudba tohoto Mozartova období tryská radostným opojením, pro které je charismatický Bejun Mehta – oceňovaný pro nesmírnou hlasovou pohyblivost a virtuozitu – interpretem z nejpovolanějších," dodává Luks.

Kontratenorista Bejun Mehta je pravidelně zván k účinkování v nejznámějších operních domech, jako jsou Royal Opera House, MET, Covent Garden, Opéra Nationale de Paris, Theater an der Wien, Staatsoper Unter den Linden či na festivaly v Salzburgu, Glyndebourne nebo Aix-en-Provence.

Oslava barokní hudby

Cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu nabídne od 21. října do 28. dubna příštího roku šest koncertů. Kromě již zmíněného Bejuna Mehty se v Rudolfinu představí také známá interpretka barokní hudby, kanadská sopranistka Karina Gauvin, která zastoupí původně ohlášenou Saru Mingardo.

"Poprvé v rámci našeho cyklu představíme šarm francouzské barokní hudby ve spolupráci s první dámou francouzského baroka Sandrine Piau. Mimořádně se těším zejména na březnové provedení Bachovy Mše h moll, kterým oslavíme naše desetileté jubileum a které bude anticipovat naše letní účinkování se stejným dílem na letním festivalu v Salcburku," říká Luks.

Program cyklu dále tvoří tři slavné mše. Historickým okamžikem bude koncert 15. prosince, při kterém Collegium 1704 v české premiéře uvede slavnostní mši Jana Dismase Zelenky Missa Divi Xaverii. "Dílo se zaskví ve své původní kráse v kontrapunktu s Bachovým Magnificat," podotýká Luks, který celou partituru ekonstruoval podle jen z části dochovaného rukopisu z archivu v Drážďanech.

Minisérie slavnostních mší bude 24. února pokračovat provedením Mozartovy Velké mše c moll. Vrcholem celého cyklu bude 30. března uvedení monumentální Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha, se kterou se Collegium 1704 v létě 2015 představí mimo jiné v rámci festivalu v Salcburku.

Provedení tohoto díla bude současně oslavou desetiletí existence orchestru a vokálního souboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Právě provedení Mše h moll v roce 2005 na Pražském jaru v rámci projektu Bach - Praha - 2005 bylo impulsem k založení souboru Collegium Vocale 1704 a zformování orchestru Collegium 1704 do současné podoby.

O koncertní cyklus Hvězdy barokní opery, který se vzhledem k vývoji dramaturgie od příštího ročníku jmenuje Collegium 1704 v Rudolfinu, je mezi posluchači zájem. Podle Lukse bývají velké koncerty vyprodané, na menší akce se prodá 70 až 80 procent vstupenek. Akce mimo jiných nabídla koncerty americké mezzosopranistky Vivicy Genaux, francouzské pěvkyně Véronique Gens, finského tenoristy Topi Lehtipuu či italské altistky Sonii Prina.

 

Právě se děje

Další zprávy