Back to backstage – Pohledy do hudebního podzemí budou pravidelně nabízet novinky na české i zahraniční alternativní scéně, stejně jako upozorňovat na zajímavé akce.
MeetFactory představí elektronickou scénu na Elekci
Je vlastně s podivem, že v zemi, kde má prakticky každý subžánr minimálně jeden vlastní festival, musela současná česká autorská elektronika čekat až do loňského června. První ročník Elekce skončil velkým úspěchem, letos proto tým pod taktovkou Šimona Holého chystá druhé kolo. Akce se opět uskuteční v pražském MeetFactory a jejím ústředním tématem je „progres“.
„České elektronice se po dlouhé době začíná dařit – z klubů se začíná dostávat i do mp3 přehrávačů, rádií, videí, filmů – takřka všude. I z toho důvodu tento rok máme potřebu na tento jev reagovat, a to právě tématem Progres,“ uvádí Holý.
Šestého června se tak na Smíchově sejde smetánka mladé elektronické scény, chybět nebudou Aid Kid, Felix!, TENTEN, MGDLN ani organizátor Šimon Holý aka HOLY.
Celý koncept Elekce je na poněkud zatuchlé české festivalové mapě vítaným osvěžením. Už dávno neplatí, že by tuzemské publikum reagovalo pouze na klasické kytarovky; klubová scéna je minimálně v Praze na strmém vzestupu a nyní mají diváci šanci vidět její výkvět na jednom místě.
Gruff Rhys, velšský bard na rozcestí
Ačkoliv jinde bývalého frontmana britpopových experimentátorů Super Furry Animals příliš neznají, v Británii platí Gruff Rhys za ohromně talentovaného muzikanta, jehož hyperaktivní přístup k práci mu velí zkoumat stále nová hudební teritoria.
Na aktuální, už čtvrté sólové řadovce American Interior je jeho pověstná stylová všežravost znát už od prvních tónů titulního singlu, který v mnohém připomíná kolegu Patricka Wolfa – je to nakažlivě chytlavá záležitost s osmdesátkovou patinou, která si přitom drží dostatečný odstup od kluzké plochy přílišné podbízivosti.
V prostoru třinácti skladeb Rhys koketuje s indie popem, experimentální elektronikou i variacemi na velšskou folklorní hudbu (viz skladbu Allweddellau Allweddol, jejíž název nenechává nikoho na pochybách o autorově silném vztahu ke své domovině). Celý projekt pak přesně v duchu klasické Rhysovy megalomanie tvoří vedle alba ještě kniha a dokumentární film, to vše na počest velšského cestovatele Johna Evanse, který se vydal v 18. století objevovat Ameriku.
Největší devízou American Interior je, že i přes svůj žánrový rozptyl drží pohromadě jako celek – jde o další (kolikátý už?) důkaz obrovského autorova talentu vkládat originální, líbivé melodie do přitažlivě divných aranží. Je pomalu načase, aby si jej začali všímat i mimo Británii.
Tip týdne: MessenJah
Reggae je žánrem, který je ze své podstaty moralistický – a je jedno, jestli jde o legalizaci marihuany, svržení systémového Babylonu nebo oslavu volnomyšlenkářské rasta kultury. MC MessenJah, jak už jeho přezdívka napovídá, není výjimkou. I on ve svých skladbách káže, mluví o Bohu, o ganje, o lásce k životu.
Na rozdíl od ostatních žánrových souputníků si však dobře uvědomuje, že Česká republika není Jamajka. Jeho texty proto cílí spíše na vnitřní spiritualitu, což sice takto řečeno může znít poněkud nuceně, jenže ono to nějakým způsobem funguje. Jestliže má reggae v první řadě šířit dobrou náladu, potom MessenJah dělá svoji práci skvěle.
Hudebně jde o fúzi reggae a hip-hopu, které ohromně pomáhá zpěvákův uvolněný, uvěřitelný a sebevědomý projev. Na scéně, která v českém prostředí místy připomíná spíše žánrovou parodii, působí MessenJahova tvorba příjemně svěžím dojmem.