reklama
 
 

Andělé znovu mění nominace: Nohavica a Kabát jsou zpět

19. 3. 2010 15:53
Ředitel Rádia 1 Michailidis vystupuje z Akademie

Praha - Už třikrát se během týdne změnily nominační seznamy na letošní ročník hudebních cen Anděl. Nejprve byli v trojicích nominovaných jen interpreti ochotní zahrát na televizním ceremoniálu.

Po protestech je nahradila celá první pětka vybraná v prvním kole hlasování Akademií populární hudby, kterou pak pořadatelé bez vědomí akademiků proseli. Teď je ale zase všechno jinak.

Nominace jsou zúženy zpět na tři interprety, kteří dostali v prvním kole nejvíc hlasů. Figurují v nich i Jarek Nohavica a skupina Kabát, kteří se z televizní show předem omluvili a z prvního seznamu tak vypadli.

Z povinnosti zahrát v přímém přenosu TV NOVA se stala možnost. Pokud se někdo nezúčastní osobně, bude představen formou spotu. Podle původního plánu budou o vítězích v druhém kole hlasování rozhodovat členové Akademie přímo v sále.

O šanci odnést si 17. dubna z haly Incheba na pražském Výstavišti sošku výtvarníka Jaroslava Róny tak přišli zpěvák Michal Hrůza a skupina Kašpárek v rohlíku, kteří se do původních nominací dostali z pozice náhradníka na čtvrtých místech.

Všeobecné rozpaky

"Záměrem celého našeho snažení bylo zvýšení prestiže Cen Anděl, jakož i určitá pobídka celému hudebnímu průmyslu, který je již dlouhá léta hluboce zasažen krizí. Očekávali jsme, že hudební společenství přijme nový způsob organizace druhého kola jako vstřícný krok a ocení náš přístup," tvrdí v aktuálním společném prohlášení česká pobočka IFPI a pořadatelská agentura Lewron, která má od ní licenci do roku 2013.

Společně jednali ve čtvrtek. Místo "nadšení z nového nápadu" totiž zavládly mezi hudebníky i akademiky rozpaky pramenící z toho, že pořadatelé nominace dodatečně upravovali.

Dan Bárta odmítl předávat jednu z cenu, Lenka Dusilová ohlásila, že zvažuje odstoupení z Akademie. Svoje rozhořčení vyjádřil prostřednictvím médií i Roman Holý z nominovaných Monkey Business.

"Zmatečnost ve vyhlášení nominací mi přijde nešťastná, zvlášť proto, že Andělé jsou jedna z posledních těch větších anket, které sleduje masové Publikum, a tak to na ně nevrhá nejlepší světlo. Je dobře, že pořadatelé cen ustoupili a udrželi ve hře všechny nominované bez ohledu na to, jestli mohou, nebo nemohou vystoupit naživo," řekl Aktuálně.cz Lukáš Rychtařík z vydavatelství Championship Music, které získalo díky skupině Charlie Straight a Xindl X pět nominací.

Wronka ale nový systém nejprve bránil; poté tvrdil, že to byl nápad IFPI a vydavatelů.

"Je to proto, aby se nestalo, že si Tata Bojs vymyslí, že kašlou na Akademii populární hudby a že oni cenu nepřijímají a nepřijdou ani na předávání. Nebo že má někdo kšefty, protože je to sobota a on hraje na plese," zdůvodňoval to serveru iDnes. "Když je někdo nominovaný na olympiádu a potom na ni nejede, tak také nemůže získat medaili."

Upravené stanovy, které to umožňovaly, nyní ze stránek Akademie zmizely. Na webu, který svou aktuálností i vzhledem připomíná ostrov opuštěný turisty, jsou jen třetí varianty nominací bez jakéhokoli vysvětlení a komentářů. 

Michalidis: Dnes jsem z Akademie vystoupil

Se zmatky v nominacích výrazně klesá už tak pošramocená prestiž Andělů. "Ceny nepůsobí jako pocta hudbě a muzikantům, ale jako vehikl na peníze," prohlašuje Saša Michalidis, ředitel Rádia 1. Aktuálně.cz zároveň v pátek sdělil, že z Akademie dnešním dnem vystupuje.

"Po letech utěšování se, že přece stojí za to dostat do nominací také nějaké alternativní interprety, se ukazuje, že důstojnost těchto cen je v současné době mizivá a takové ocenění si dobrá hudba ani nezaslouží. A doufat každý rok, že se to přece musí konečně jednou zlomit, se mi už nechce."

O cenách Anděl rozhoduje Akademie populární hudby složená podle statutu z odborníků na hudební průmysl. Sbor byl vloni podle pořadatelů "kvalitativně obměněn", ve skutečnosti ale už několik let trpí exodem většiny osobností, které by cenám dodali respekt. Pramalý zájem jeví o hlasování hudební novináři; z padesátky oslovených se hlasování účastní zhruba polovina.

Zbyli hlavně prodejci, promotéři a manažeři - tedy lidé obchodně spjatí s hudbou, kteří logicky tíhnou k "výdělečným" a známým interpretům. Navíc jde evidentně často o zjevný střet zájmů. "Naprosto chápu, proč spousta rozumných lidí nechce být loutkou v takové podivné hře," říká k situaci v Akademii Michailidis.

Sbor hlasujících navíc letos doplnili výkonní umělci, kteří letos nevydali žádnou desku - v Akademii se ocitli například Anna K, Richard Müller, Robert Kodym nebo Leoš Mareš. V souvislosti s novým systémem veřejného hlasování to ale působí spíš dojmem vějičky pro televizní kamery.

Prestižní ceny? Zatím ne

Ceny Anděl by chtěly být českou obdobou Grammy nebo Brit Awards. Dosavadních devatenáct ročníků, jež se konaly pod třemi různými jmény, ale doprovází spíše rozpačité pokusy, jak vybalancovat kvalitu oceněných a komerční potenciál přenosu.

Definitivní "sešup" nastal poté, co ceny odkoupila agentura Petarda Petra Šišky. Od té doby přenosy prosluly zejména nekonečnou prezentací sponzorů, vystupováním spřátelených skupin a bizarních zahraničních hostů. Šiška se jmenoval i na post prezidenta Akademie, jež přestala být nezávislým hlasem a začala spíš splývat s pořádající firmou.

Od roku 2008 je držitelem licence ke slavnostnímu udílení výročních cen s Petardou spřízněná společnost Lewron music center s. r. o., která se stará mimo jiné o zpěvačku Ewu Farnou. Ani ona v nominacích nechybí.

Jednou z mála sympatických složek Andělů jsou žánrové ceny, které se letos budou předávat nezávisle, už 12. dubna v KC Novodvorská.

Pro odpůrce současné podoby cen jsou ovšem letošní zmatky jen dalším důkazem jejich odtrženosti od vitální hudby. Podobně jako nedávní filmoví Čeští lvi se Andělé stávají spíš další ukázkou, že v českém prostředí nemá zpětná vazba ani veřejné mínění žádnou váhu; a že přes odpor kritiků je u nás společenské i kulturní dění podivně "zprivatizováno" zájmy producentů a pořadatelů.

autor: Karel Veselý | 19. 3. 2010 15:53

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama