reklama
 
 

Amerika podlehla taneční extázi MDNA

4. 4. 2012 14:16
V Británii už má zpěvačka víc triumfů než Elvis Presley

Praha - Ani vlažné přijetí u kritiky či nepříliš úspěšné singly nezastavily Madonnu před dobytím amerického albového žebříčku. MDNA se díky 359 tisícím prodaných kusů stává osmým albem zpěvačky na čele Billboard Top 200. Z ženských interpretek si víc triumfů (devět) v kariéře připsala jen Barbara Streisandová.

Madonna vede žebříčky v osmnácti zemích po celém světě, včetně České republiky a celkové výsledky za první týden by mohly v globálním součtu překročit milionovou hranici. V Británii to pro ni bylo už celkem dvanácté vítězství, čímž se v historické tabulce odpoutala od Elvise Presleyho, a stala se tak nejúspěšnějším sólovým interpretem v dějinách UK Album Chart. Na Beatles jí ovšem chybí ještě tři vítězství.

MDNA je také nejrychleji prodávanou letošní deskou v USA a pro Madonnu osobně největším úspěchem v prvním týdnu od roku 2000, kdy si Music za sedm dní koupilo 420 tisíc fanoušků. Tehdy se ale čísla pohybovala v úplně jiných dimenzích, i proto je 359 tisíc velkým úspěchem. Dvaapadesátiletá hvězda vyvrátila pesimistické předpovědi, že tentokrát prodá ještě méně než s minulým albem Hard Candy (280 tisíc), ale překonala například i „výkony" posledních počinů svých kolegyň Beyoncé (310 tisíc) či Britney Spears (276 tisíc).

Souboj s Lionelem Richiem

Dlouho to vypadalo, že Madonna bude o své páté číslo jedna v řadě urputně bojovat s veteránem Lionelem Richiem, jehož novinka Tuskegee dokonce MDNA porazila první den v amerických iTunes. Bývalý člen vokální skupiny Commodores populární ke konci šedesátých let a hlavně jeden z nejúspěšnějších sólových interpretů osmdesátých let zažívá velký comeback, ke kterému mu pomohla nostalgie po jeho starých hitech i nečekaný žánrový veletoč. Novinka pojmenovaná po jeho rodišti v Alabamě totiž obsahuje coververze jeho písní pojaté jako duety se současnými country hvězdami jako jsou Blake Shelton, Rascal Flatts nebo Tim McGraw. Richie nakonec skončil druhý s 199 tisíci kusů, což je jeho nejlepší výsledek od roku 1986, kdy Dancing on the Ceiling strávilo dva týdny na čele žebříčku.

Velký rozdíl mezi prvním a druhým místem je překvapivý i proto, že Richieho nové album mohutně propagovaly snad všechny nejsledovanějších televizní pořady - od ranních show, přes talentové soutěže The Voice (americké obdoby Hlas ČeskoSlovenska) až po talk show Davida Lettermana. Madonna se naopak z médií v podstatě vytratila; v tichosti se připravuje na začátek svého světového turné, které odstartuje v květnu v Izraeli. Ale dovolila si malý prodejní trik - každý, kdo si koupil lístek na některý z koncertů na půdě USA, dostal možnost zakoupit s malou slevou i novou desku. Podobný fígl už v minulosti vyšel jiným koncertním přeborníkům - skupině Bon Jovi a písničkáři Tomu Pettymu.

Vystoupení na únorovém SuperBowlu Madonně rozhodně nijak neublížilo, klíčem k úspěchu je ale hlavně to, že album se skvěle trefilo do současné taneční horečky, která částečně navazuje na její tvorbu z osmdesátých i devadesátých let. Na výsledku se nakonec nepodepsaly ani vlažně přijaté singly - Give Me All Your Luvin' vynesla mohutná kampaň jen na desítku a aktuální singl Girl Gone Wild dokonce zatím marně atakuje brány první stovky hlavního pořadí Hot 100.

Možná, že Madonna dokončila transformaci z hitové fabriky na interpreta, který více boduje s klasickým albovým formátem. Je to pro ni samozřejmě ústup z výsostných pozic popové vizionářky a proto se nemůže poměřovat s prodejními kometami milionových desek Taylor Swift či Lady Gaga, vysoká čísla MDNA nicméně ukazují, že na přestupu mezi veterány se silnou a věrnou fanouškovskou základnou také není nic špatného.

Teprve další týdny prozradí, zda má MDNA potenciál k tomu vydržet mezi bestsellery. I vzhledem k přijetí singlů i poněkud omezenému demografickému záběru desky to ale vypadá, že Madonna bude spokojená s překonáním milionové (tedy platinové) hranice, na kterou například Hard Candy v USA nedosáhlo. Atakování už osmkrát (!) platinové desky 21 od Adele určitě nečekejme.

Banalita, či restart značky Madonna?

Server Metacritic shromažďující recenze z angloamerických médií zatím MDNA napočítal průměrné skóre 6,6 z 10, což desku řadí do lepšího průměru.

Madonna už od svého rozchodu s Guyem Ritchiem nežije v Británii, přesto jí zůstali místní hudební novináři naklonění. Časopis Q píše, že novinka je její nejlepší nahrávka od Ray Of Light, kolegové z Clash Magazine konstatují, že „Madonna je pořád tou nejvíce vzrušující věcí, kterou si popoví fanoušci můžou přát zažít." a The Independent píše o „restartu její značky". Americká média jsou obecně kritičtější. Los Angeles Times například v recenzi připomínají, že „album je důkazem, že zpěvačka zaostává za současnými trendy a že už není schopná promlouvat do dění v žánru, který sama vynalezla - v míchání žebříčkového popu s klubovou hudbou". A hudební trendsetter Pitchfork album „odstřelil" recenzí s výsledkem 4,5/10, podle níž je „většina MDNA šokujícím způsobem banální a nejen jako popové písně samy o sobě, ale rovnou jako materiál, který by lépe slušel Madonniným kopiím z čtvrté ligy."

autor: Karel Veselý | 4. 4. 2012 14:16

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama