reklama
 
 

Album roku vyhráli Mumford & Sons, Grammy má i Irglová

11. 2. 2013 14:07
Průběh Grammy je zábavný asi jako vtipy Miloše Zemana, shrnul v ČT Jan Rejžek

Los Angeles - Nejvíce sošek si z předávacího ceremoniálu 55. ročníku hudebních cen Grammy odnáší Dan Auerbach z bluesrockového dua The Black Keys. To zvítězilo ve třech rockových kategoriích, Auerbach si navíc připsal také titul producent roku a úspěšný večer stvrdilo i vítězství jím produkované desky Locked Down od Dr. Johna v bluesové škatulce.
 
V nejsledovanějších kategoriích ale The Black Keys přepustili prestižní gramofónek jiným - album roku natočila podle Národní akademie hudebního umění a věd britská bluegrassová úderka Mumford & Sons s deskou Babel. Globálně nejprodávanější skladba roku 2012 - Somebody That I Used To Know belgicko-australského zpěváka Gotye a Novozélanďanky Kimbry je nahrávkou roku a druhý loňský megahit We Are Young od amerického tria fun. bodoval v kategorii píseň roku.

Gotye přidal vítězství i v dalších dvou kategoriích (alternativní deska, nejlepší popový výkon skupiny nebo dua) a tři sošky si odnesli také elektronický producent Skrillex a rappeři Jay-Z a Kayne West.

Jedním z odměněných v celkovém počtu 81 kategorií je i česká zpěvačka Markéta Irglová, která je společně s Glenem Hansardem podepsaná pod písněmi z nejlepšího muzikálového alba Once: A New Musical, které je záznamem broadwayského zpracování jejich stejnojmenného úspěšného filmu.

Čekání na zázrak

Ještě předtím, než samotný televizní přenos s bezmála čtyřhodinovým předávacím maratónem začal, vydala losangeleská policie tiskovou zprávu, podle níž vyslala na ochranu večírku Grammy v Staples Center několik policejních jednotek. Hrozilo totiž, že by jeho průběh mohl narušit hledaný expolicista Christopher Jordan Dorner podezřelý ze tří vražd. Momentálně nejhledanější muž v USA nakonec na ceremoniál nedorazil a v průběhu prvních dvou hodin by se dalo ještě dodat "bohužel". Policejní honička by totiž mohla dodat línému večeru alespoň nějakou šťávu.

Pořadatelé se letos rozhodli zbytečně neriskovat a místo tradičních žánrových crossoverů či párování legend a nováčků jednoduše nechali všechny favority zazpívat své hity. Diváci si tak alespoň mohli udělat opáčko v tom, co který nominovaný nabízí, a případně si vybrat svého favorita. Došlo to až tak daleko, že když konferenciér večera LL Cool J ohlásil poctu Bobu Marleymu, vtrhl na pódium Bruno Mars s aktuálním hitem Locked Out Of Heaven. (Abychom byli spravedliví - nakonec se k němu přidali Sting a Rihanna a zazpívali Marleyho klasiku Could You Be Loved.)

Mezi vystupujícími dominovaly americké country hvězdy, a to jak ty vyznávající popovější podobu žánru (Taylor Swift celý večer odstartovala s energickou We Are Never Ever Going Back Together či Carrie Underwood, která překvapila fantastickým hlasem i šaty, na nichž se vykreslovaly světelné obrazce), tak zarytí tradicionalisté (The Lumineers, Miranda Lambertová s Dierksem Bentleym). Pro někoho, kdo nesleduje americké žebříčky, by to mohlo být překvapením, country se ale v posledních letech stalo nejprodávanějším žánrem v USA a nejspíše i symbolem nostalgického ohlížení po starých dobrých tradicích v čase krize.

Naštěstí nad všemi těmi stetsony čněli vysoko britští bluegrassoví revivalisté Mumford & Sons, kteří s bezmála punkovou verzí I Will Wait alespoň na chvíli probudili publikum z pokojné letargie první poloviny večera. K ní bohužel přispěl i Justin Timberlake, jehož ohlašovaný bombastický návrat se smrskl v stylové retro s big bandem. Ani televizní kamery v sepiovém tónu nezachránily rozpačité comebackové singly Suit & Tie a Pusher Love Girl, v nichž se zpěvák, který před lety dobyl hitparády futuristickým urban popem, převtělil v hvězdu stylů pro starší a pokročilé.

Svítání na lepší časy přišlo s výrazně pohublou, ale hlasově bezchybnou Rihannou a její singlovou novinkou Stay (se zpěvákem Mikky Ekko) a hlavně fantastickou skladbou Lonely Boy, v níž The Black Keys doplnil Dr. John za klávesy a The Preservation Hall Jazz Band. Právě kvůli podobným vylepšeným verzím hitů předchozího roku stojí za to celou tu Grammy šarádu sledovat.

Platí to i o Jacku Whitovi, který si nejprve vystřihl klidný duet Love Interruption s Ruby Amanfu, aby poté s Freedom At 21 dal vzpomenout na podobně destruktivní vystoupení The White Stripes na Grammy v roce 2004. Zbloudilá kytarová vazba pískala do uší ještě Katy Perry, která přišla předat cenu pro objev roku. Tu získali hodní hoši - kalifornští fun., kteří těží ze svého „indie" vzezření, ale koncertně připomínají spíše Coldplay.

Byla to mimochodem další kategorie, v níž dostal na frak favorit večera Frank Ocean, který z šesti nominací proměnil ve vítězství jen dvě - jeho Channel Orange je nejlepším současným urban albem (nová kategorie) a jako autor a hostující vokalista pomohl k vítězství skladbě No Church In The Wild Kanye Westa a Jay-Zho v kategorii nejlepší rapová a zpívaná kolaborace. Příběh první velké hvězdy černé hudby, která se přiznala k bisexualitě, byl pro porotu možná až příliš odvážný. I tak si ale Ocean získal diváky zdaleka nejinovativněji pojatým vystoupením. Skladbu Forest Gump zazpíval na pozadí projekčního plátna, do něhož občas vstupoval jako jeden z hrdinů.   

Grammy pro Irglovou

Byla to "nejlepší Grammy v historii" zkoušel diváky přesvědčit Justin Timberlake při uvádění dost možná nejnudnější kategorie vůbec - hudební učitel roku. Jenže pokud jste nebyli zrovna Taylor Swift křepčící v záběrech televizních kamer snad na každou píseň, připomínal večer spíše sedánek po konferenci mladých konzervativců. Jan Rejžek to v přímém přenosu České televize pěkně shrnul slovy: "Průběh Grammy je zábavný asi jako vtipy Miloše Zemana."

Vloni se večírek konal ve stínu smrti Whitney Houston a večeru dominovala sympatická Adele, jejíž hlas musel učarovat i někomu, kdo jinak populární hudbu vůbec nesleduje. Letos nějaký podobný impuls chyběl a nepochybně za to mohl trochu i fakt, že o hlavní kategorie si to rozdali vesměs nováčci (fun., Ocean, Gotye). Na to si ale budeme muset zvykat - v čím dál se zrychlujícím hudebním provozu to budou mít hvězdy a stálice těžší a těžší.

Po loňském absolutním triumfu Adele (letos převzala ještě cenu za nejlepší popový výkon za živé provedení Set Fire To The Rain) také letos chybí hlavní vítěz večera. Každý z vítězů hlavních kategorií odešel v některé další poražen. Za všechno ostatně hovoří fakt, že spoluvítěz večera Skrillex (tři triumfy v tanečních kategoriích) se v hlavním ceremoniálu vůbec neobjevil.

Na hvězdy došlo v méně exponovaných kategoriích - Paul McCartney má Grammy za nejlepší tradiční popové album, Trenta Reznora ocenila Akademie za nejlepší soundtrack pro vizuální média (The Girl With the Dragon Tattoo). Dvě sošky získal jazzman Chick Corea a to mu ještě jednu cenu vyfoukl Pat Metheney a jeho Unity Band. Posmrtnou Grammy má Ravi Shankar, jehož The Living Room Session Pt. 1 je nejlepší deskou v kategorii world music.

Svoji roli smolaře potvrdil rapper Nas, který neproměnil ani svoji devátou až třináctou nominaci a vyrovnal tak číslo islandské zpěvačky Björk - společně jsou teď na čtvrtém místě v historické tabulce nejvíce nominovaných umělců, kteří vyšli naprázdno. Björk může alespoň těšit, že její poslední album Biophilia si odneslo cenu za nejlepší obal, která ale nicméně připadne grafikům, a ne interpretovi.

Českou Grammy pro Markétu Irglovou snad nepokazí ani fakt, že za muzikálové album Once: A New Musical si ji odnáší i pět dalších lidí - spoluautor písní Glen Hansard, dva muzikáloví zpěváci v rolích původně ztvárněných česko-irskou dvojicí i producenti inscenace. Irglová a Hansard se tak konečně dočkali Grammy, která jim v roce 2008 dvakrát unikla (za soundtrack k Once a za píseň Falling Slowly v kategorii nejlepší píseň pro vizuální média). Není to první Grammy pro Českou republiku - dvě získal už v roce 1986 Jan Hammer za znělku ke kriminálnímu seriálu Miami Vice (nejlepší instrumentální popový výkon a nejlepší instrumentální popová skladba).

Grammy 2013 - vítězové vybraných kategorií

Album roku
Mumford and Sons - Babel
 
Nahrávka roku
Gotye feat. Kimbra - Somebody I Used To Know
 
Nejlepší píseň

Fun. feat. Janelle Monáe - We Are Young
 
Rockové album
Black Keys - El Camino

Objev roku
Fun.
 
Producent roku
Dan Auerbach (Black Keys)

Rocková píseň
Black Keys - Lonely Boy
 
Popová píseň
Adele - Set Fire To The Rain Live
 
R&B píseň
Miguel - Adorn
 
Country píseň
Carrie Underwood - Blown Away
 
Rockové album
Black Keys - El Camino

Popové vokální album
Kelly Clarkson - Stronger
 
Taneční/elektronické album
Skrillex - Bangarang
 
Alternativní album
Gotye - Marking Mirrors
 
Tradiční popové album
Paul McCartney - Kisses on the Bottom
 
Současné album
Frank Ocean - Channel Orange

R&B album
Robert Glapser Experiment - Black Radio
 
Vokální jazzové album
Esperanza Spalding - Radio Music Society
 
Instrumentální jazzové album
Pat Metheny - Unity Band
 
Popové instrumentální album
Chris Botti - Impressions

Rapové album
Drake - Take Care
 
Country album
Zac Brown Band - Uncaged
 
Bluesové album
Dr. John - Locked Down
 
Reggae album
Jimmy Cliff - Rebirth
 
Worldmusic album
Ravi Shankar - Living Room Sessions Pt. 1
 
Muzikálová deska
Markéta Irglová a Glen Hansard - Once

autor: Karel Veselý | 11. 2. 2013 14:07

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama