reklama
 
 

2006: Česká pop-music má kalhoty dole

27. 12. 2006
Foto: Reuters
Hudba - V roce 2006 si Češi společně s otázkou, co poslouchat, museli odpovědět i na to, jak a na čem.
Doporučujeme

Kdysi walkmany a později discmany převálcovaly mp3 přehrávače miniaturních rozměrů. Hudba už nepotřebuje být zavřená do plastové krabičky ani souboru písní ještě nedávno zvaných album.

Rok 2006 je v Česku ve znamení masivního nástupu komprimovaných písní - hudba ztratila hmotnou podobu a stala se součástí virtuální reality, od které chce být posluchač laskán i překvapován.

Přímá úměra je ale nesmlouvavá: čím víc se hudba digitalizuje, tím víc se krade na internetu a tím míň se prodávají desky v kamenných obchodech.

Prodej mp3 je u nás v úplných počátcích. iTunes, největší obchod, Česko ignoruje a ani dva domácí pokusy o legální (čti: placené) stahování žádným ternem nejsou. V listopadu otevřený server i-legalne.cz nabízí skladby jen ve formátu WMA, který na rozdíl od mp3 nepodporují všechny přehrávače; na allmusic.cz je toho zase ke koupi dost málo.

Na internetu se nejen stahuje vobchodech, ale také nabízí hudba bez prostředníka, jako to dělá i Jaromír Nohavica, vystavuje svůj profil na stránkách MySpace - jako to dělá každá zajímavější kapela, nejen elektronická - a dívá na videa i koncertní ukázky (YouTube). A kdo letos obstál v tomhle boji o pozornost i hudební vývoj?

1. Návrat hvězdy je jistota: Beatles, Waits, Springsteen
2. Kurs určují ironičtí vypravěči: The Streets, Lily Allen
3. Pozor, jede cirkus! Někdy i do Česka: Madonna
4. Rok Nohavici a Bittové: Opera i koncertní DVD
5. K tanci a poslechu hraje Kabát. Další přizvukují
6. Devadesátky jsou pryč, frčí rap: PSH, Indy a Wich

 

Návrat hvězdy, to je jistota
Gramofirmy už nemůžou dělat, že se jich digitalizace netýká, a tak alespoň střední a starší generaci přesvědčují, že hudba je duševní vlastnictví a není zadarmo. Naštěstí s tím musí desky výrazně zlevňovat. Jestli se Slunečnice, předposlední řadové album kapely Lucie, prodávalo v roce 2000 za víc než pět set korun, letošní desky následovníků Wanastowých vjecí a Davida Kollera nejsou dražší než 350 korun. Ceny klesají i u zahraničních nahrávek.

Hudební vydavatelství bojují o život, protože jejich monopol na distribuci skončil. Největším dealerem se stal internet a jeho sociální síť MySpace nebo videoarchiv YouTube.

I proto jsou mezinárodní giganti rádi za jistoty návratů, za které lidé rádi platí a nemusí to být jen padesáté šesté CD amerického heavy metalu: po všemožných obviněných se na veřejnosti ukázal Michael Jackson a chystá nové album, jsou tu staří/noví Genesis, staří/noví Take That, Prince si albem 3121 rozvzpomněl, že umí dobrou funkovou hudbu.

Tom Waits ojedinělým trojalbem Orphans potvrdil, že mu není rovno. Dobrou desku natočil Bob Dylan, JJ Cale s Ericem Claptonem, Bruce Springsteen a Neil Young.

A také se letos přišlo na to, že i šestadvacet let po smrti Johna Lennona jde vydat nové album Beatles s jeho zpěvem.

Kurs určují ironičtí vypravěči

A co takzvaně mladí? Británie už kytarovou horečku vyležela. Vrchol přišel s debutem Arctic Monkeys Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, neohlášený konec předznamenalo druhé album The Killers Sam´s Town a best of nejslavnější britpop kapely, Oasis.

Teď jsou v kurzu rapoví vypravěči jako Mike Skinner neboli The Streets, jeho následovnice Lily Allen jako letošní překvapení nebo Lady Sovereign. Na této vlně se překvapivě svezl i Robbie Williams - album Rudebox je jeho hudebním blogem, kde není místo pro klenuté hity, ale ironizování osobního příběhu.

Velká jména světového hip hopu, jako jsou OutKast nebo Pharell letos přinesla zklamání, Missy Elliot vydala jen best of, zato Beck vyprávění umně spojil s osvědčenou písničkou.

Lo-fi zvuk se stal popem a retro vysmívaným i obdivovaným cílem pro Justina Timberlakea, Scissor Sisters, Christinu Aguileru a nakonec i Paris Hilton.

A jestli trávit týdny a měsíce ve studiu a pak čekat, jestli si někdo desku koupí, je dost nezábavné, tak kapely raději pořádají spanilé jízdy po světě. Co na tom, že hudbě samé už dávno ustoupila koncertní show.

 

Pozor, jede cirkus! Někdy i do Česka

Rolling Stones, kteří měli hrát v Brně, kdyby se Richards neopil a nespadnul ze stromu, uspořádali s výdělkem půl miliardy dolarů nejvýdělečnější turné historie.

Hned po nich si statut superkapely drží irští U2, kteří jinak letos jen vyprášili peřiny a dali dohromady singlové best of s průměrnou předělávkou písně The Saints Are Coming. Další mastodont, Red Hot Chili Peppers, svou novinku přehrál v červnu v Sazka Areně.

Jinak Česko neminula Madonna a měsíc se o ničem jiném nemluvilo; hráli tu Pearl Jam, Depeche Mode, Eric Clapton, James Brown, Coldcut, John Cale a Lou Reed, Guns N´Roses, James Blunt, Zero 7 a ke konci roku Pink a Christina Aguilera.

Na zajímavém, ovšem prodělečném festivalu United Islands vystoupili Placebo s povedeným albem Meds, na Rock for People hráli Manu Chao a Fun Lovin Criminals, na Colours of Ostrava Robert Plant a Salif Keita, na Music in the Park nepřijela Sinead O´Connor.

Festival Love Planet se z Tábora stěhoval do Prahy a vzal s sebou Pet Shop Boys (hráli z comebackového alba Fundamenal) a Franz Ferdinand. Hvězdou Hip Hop Kempu byl DJ Krush a festivalu Summer of Love elektronici Kraftwerk. A kdysi svobodomyslné tekkno setkání CzechTek se letos konalo pod policejní kuratelou.

 

Rok Jaromíra Nohavici a Ivy Bittové

Z českých zpěváků tu byli dva pilnější a slavnější než ostatní: Jaromír Nohavica a Iva Bittová.

Nohavica si fanoušky získal hudebním komunismem, když každému podle potřeb nabídnul zdarma ke stažení starší a nevydané písně nahrané na pražských koncertech a pak před Vánocemi akci zopakoval s albem Od Jarka pod stromeček. Sílu internetu si ověřil i jako kapitalista, přes svůj web prodával DVD Doma natočené v ostravské hale Karolina.

Pro Ivu Bittovou byl rok 2006 rokem pěvecké spolupráce - nejdřív to byl DJ Javas, pak japonský ambientní mistr Susumu Yokota a newyorské těleso moderní hudby Bang On Can All Stars. Vladimíru Godárovi nazpívala oratorium Mater a v opeře Don Giovanni hrála titulní roli Elvíry. Z letoška od ní zůstává deska Elida a koncertní DVD.

Návrat si naordinoval Michal Prokop. Hana Hegerová vydala DVD a další výběr hitů, vzpomínala i Hana Zagorová a pohrozila, že by se mohla zase dát dohromady s Kotvaldem a Hložkem. Helena Vondráčková má nové album Zastav se (...a poslouchej), Michal David CD Love Song a Lucie Bílá se vdala. Daniel Landa si půjčil kostel v břevnovském klášteře a publiku s vážnou tváří tvrdil, že jeho řád Ordo Lumen Templi chce postavi chrám svatého Václava.

 

K tanci a poslechu hraje Kabát

Bídu české pop-music dobře ukazují výsledky Českého slavíka. Mezi zpěváky zase vyhrál Karel Gott, jenž si letos otevřel v Jevanech vlastní muzeum, následovaný Petrem Kolářem, který dostal hlavní roli v muzikálu Golem. Ženskou slavicí je Aneta Langerová, která má zase novou kapelu, ale repertoár od předloňského debutu nemění. Svá alba vydaly i nové SuperStar... pamatuje si je ještě někdo?

Podle Slavíků je objevem roku třináctiletá Ewa Farna s diskotékovou odrhovačkou Měls mě vůbec rád, úspěch u teenagerů slavila i Lucie Vondráčková. Hudební televize Óčko to vzala na vědomí a navrch dětem přihodila Tokio Hotel.

Novou desku vydal Kabát a tancovačkový rej si posluchači dopřávali i s Divokým Billem, kapelou Chinaski a Wohnout. Mezi velké kapely se posunul Kryštof.

Rozkmotřili se Michael Kocáb a Michal Pavlíček a první z nich spustil nový Pražský výběr s pořadovým číslem 2. Ready Kirken dali vale Michalovi Hrůzovi, ale ten se nevzdává a káru utrpení potáhne dál sám. Sbohem dal kapele Lucie její zpěvák David Koller a natočil sólové album stejně jako jeho "nepřátelé" Robert Kodym a P.B.Ch neboli Wanastowi vjecy. Zázrak se ani v jednom případě nekonal.

 

Devadesátky jsou pryč, teď frčí rap

O místo na slunci se novým albem přihlásily slavné kapely 90. let, Buty a Mńága a žďorp - ale zdá se, že jejich posluchačská generace si už našla nové hrdiny. Může to být písničkář selFbrush, perverzní Bruno Ferrari nebo electroclashová vzpomínka Moimir Papalescu and The Nihilists.

Po letech se připomněly dvě výrazné kapely a ukázaly, že se s nimi musí počítat: Ecstasy of Saint Theresa natočila vynikající desku Watching Black, na které vyvážila touhu po experimentu s melodií, a J.A.R. se na Armádě špásu pustili do Čechů, jako to dlouho nikdo neudělal.

To ho se kupodivu bojí i česká hiphopová scéna, která jinak měla obdivuhodně silný rok: chlapci s kalhotami hodně dole, ať si říkají PSH, Indy a Wich, PIO Squad, Gipsy.cz nebo WWW, jsou tím nejlepším, čím se může česká hudba v roce 2006 chlubit. A být ráda, že její zatuchlost chce někdo řádně provětrat. 

autor: Jan Šprincl

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama