Hlavní cenu na Febiofestu získalo švédské drama Charter

ČTK ČTK
Aktualizováno 23. 9. 2021 22:44
Hlavní soutěž filmového Febiofestu vyhrál švédský snímek Charter o matce hledající cestu ke svým dětem. Zvláštní uznání porota udělila titulu Poslouchej, který přibližuje komplikovaný osud pětičlenné rodiny portugalských přistěhovalců na předměstí Londýna.
Režisérka vítězného švédského snímku Charter Amanda Kernellová pronáší zdravici do kinosálu pražského Slovanského domu při zakončení 28. ročníku MFF Praha – Febiofest.
Režisérka vítězného švédského snímku Charter Amanda Kernellová pronáší zdravici do kinosálu pražského Slovanského domu při zakončení 28. ročníku MFF Praha – Febiofest. | Foto: ČTK

Pořadatelé ve čtvrtek večer na závěr 28. ročníku festivalu předali ceny také v dalších soutěžích. Galavečer ve Slovanském domě zakončil Oscary oceněný film Otec s Anthonym Hopkinsem.

Vítězný Charter je druhým celovečerním dílem režisérky Amandy Kernellové. Představil se na festivalu Sundance a poté vyhrál švédské ceny za režii, kameru a herecký výkon Ane Dahl Torpové. "Vypráví nikterak neobvyklý příběh, který je však mistrně zpracovaný. Udržuje si napětí a na každém kroku přináší nový impulz, nový úhel pohledu, který nás žene filmem vpřed až do poslední chvíle," uvedli členové poroty.

Těmi byli slovenský filmař Ivan Ostrochovský, který s dramatem Služebníci loni vyhrál hlavní soutěž, dále Mahnaz Mohammadiová, íránská režisérka dramatu Syn-Matka, jež loni získalo Amnesty International Febiofest Award, a herec, režisér i scenárista Jiří Mádl.

Zvláštní cena míří ke tvůrcům sociálního dramatu Poslouchej. Portugalská režisérka Ana Rocha De Sousa za něj na loňském festivalu v Benátkách obdržela cenu pro nejlepší debut. "Film odhaluje fatální střet jednotlivce se systémem. V západním světě, který sám sebe považuje za spravedlivý, férový a přátelský k dětem, funguje jako nadpřirozená síla. Obnažuje se zde skryté zlo zrozené z dobrých úmyslů. Je velmi důležité točit filmy, které naší společnosti nastavují plné zrcadlo, i když to někdy může být bolestné," uvedl Mádl.

Diváckou porotu v čele s čestným předsedou Michaelem Kocábem v Soutěži komedií nejvíce zaujal humorný portrét dvou vykořeněných duší Večeře v Americe. Natočil jej režisér a kameraman Adam Carter Rehmeier.

O Amnesty International Febiofest Award se ucházely filmy vybrané napříč všemi sekcemi, které se týkají tematiky svobody, lidských práv, svobodného vyjadřování a boje za důstojný život. O vítězi rozhodli violoncellistka Terezie Vodička Kovalová, režisér Vít Klusák a vedoucí oddělení lidskoprávního vzdělávání české pobočky Amnesty Jiří Bejček. Vybrali film Exil režiséra Visara Moriny reflektující imigraci a integraci. Snímek se představil také na Sundance, s úspěchem se promítal na loňském Berlinale a stal se kosovským kandidátem na Oscara.

Zvláštní uznání Amnesty International Febiofest Award bylo uděleno filmu Nevíš dne. Finsko-íránský režisér a scenárista Hamy Ramezan ve svém celovečerním hraném debutu o osudech íránské rodiny ve Finsku využil vlastní zážitky z dětství.

Pražská část letošního Febiofestu skončí pátečními projekcemi, ale ozvěny budou pokračovat v Prostějově, Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích, Brně, Berouně, Děčíně, Zlíně, Liberci a Ostravě. Tam bude 8. října při slavnostním zakončení uveden dokumentární film Karel.

 

Právě se děje

Další zprávy