Glosa - Primetime Emmy Awards patří mezi nejdůležitější ocenění televizního průmyslu. Jde vlastně o takovou obdobu Oscarů pro obrazovky, v nichž lidé z branže rozhodují o tom, který dramatický seriál, komediální seriál, televizní film, minisérie, reality show nebo talkshow se zaslouží o nejvyšší postavení v oblasti televizní kultury.
Aktuální 66. ročník, jehož ceny byly rozdány v úterý ráno (SELČ) v Los Angeles, provázela velká očekávání, protože dnes, více než kdykoliv dřív, se v hlavních kategoriích sešlo hned několik významných zástupců trendu quality-TV, kteří si za uplynulý rok vydobyli status ojedinělých televizních událostí.
Třeba takovému Temnému případu, z něhož se na začátku letošního roku stal jeden z nejkomentovanějších seriálových fenoménů na internetu, bylo předpovídáno vítězství ve většině kategorií, stejně jako opěvované sérii streamovací služby Netflix Orange is the New Black, feministicky laděnému seriálu z prostředí ženské věznice.
Poslední perníkové vítězství
Televizní akademie však letos dala najevo, že oba tyto, byť kvalitní počiny, musí ustoupit ostřílenějším zástupcům, kteří si svou reputaci budují již několik let a stále sbírají lepší ohlasy, větší zástupy fanoušků a obdivovatelů.
To je rozhodně případ Perníkového táty, který loni odvysílal svou pátou a poslední sezonu. Tvrzení, že každá další série je lepší než ta předchozí, potvrdilo právě završení příběhu středoškolského učitele chemie, jemuž je diagnostikována rakovina a rozhodne se zabezpečit svou rodinu penězi z prodeje drog - finále bylo zkrátka fenomenální, emocionální, brilantně zahrané a chytře zúročilo motivy napříč celým seriálem, což rozhodně nemohlo zůstat bez povšimnutí.
Odrazilo se to právě v hlavních kategoriích Emmy, které seriál kabelové stanice AMC ovládl. Oceněn byl jako nejlepší drama před počiny jako Temný případ, politickým House of Cards nebo i Hrou o trůny, stejně tak pokryl většinu hereckých kategorií.
Ze své páté Emmy za ztvárnění Waltera Whitea se mohl radovat Bryan Cranston, který v děkovné řeči stihl vystihnout podstatu tohoto fenoménu a zároveň si vtipně rýpnout do svého kolegy Matthew McConaugheyho, jemuž byl předpovídán po letošním oscarovém triumfu i ten televizní. Nakonec se musel nejen on, ale i například Woody Harrelson nebo Kevin Spacey spokojit jen s nominací.
S prázdnou ale neodešel ani Aaron Paul za roli Jesseho Pinkmana (třetí Emmy) nebo Anna Gunn za ztvárnění Walterovy manželky (druhá Emmy), kteří ve vedlejších kategoriích porazili spoustu favorizovaných jmen ze seriálů jako Mad Men, Panství Downton nebo Ray Donovan.
Perníkový táta své vítězné tažení završil i nejlepším scénářem, a to pro epizodu Ozymandias, která je na internetové databázi IMDb.com zřejmě jedinou položkou s průměrným hodnocením 10.0. Kdo viděl, nemůže se divit.
Favorizovanému Temnému případu nakonec připadla pouze cena za nejlepší režii čtvrté epizody Who Goes There, kterou stejně jako celou osmidílnou sérii natočil Cary Fukunaga. Vzhledem k tomu, že seriál za nedlouho vstoupí do druhé, snad ještě hvězdněji obsazené sezony, nemusí se HBO bát, že by v budoucnu o své ceny přišlo.
Překvapení se nakonec událo jen v kategorii nejlepší herečky v hlavní roli, kde byla nakonec upřednostněna Julianna Margulies ze seriálu Dobrá manželka například před velebenou Robin Wright z politického House of Cards nebo Lizzy Caplan z dobového seriálu Masters of Sex.
Taková moderní jistota
Zato v komediální sekci se žádná neočekávaná volba nekonala. Taková moderní rodinka již po páté brala nejvyšší ocenění a stala se druhým nejoceňovanějším seriálem v historii Emmy - úlitba takové jistotě je však těžko pochopitelná, hlavně když se v poslední době nejvíce pozornosti dostalo originálnímu seriálu Orange is the New Black, jenž byl považován za hlavního favorita v kategorii nejlepší komedie. Novým, progresivním seriálům se letos zkrátka nedařilo, jakoby se Akademie snažila říct, že ta "nejlepší léta" přijdou teprve až s dalšími sezonami.
Docu-sitcom si však odnesl i cenu za vedlejší mužskou roli pro Ty Burrella a nejlepší režii epizody.
Na jistotu se však hrálo i hlavních hereckých kategoriích, v nichž bodovaly dva podobně notoricky známé a osvědčené televizní počiny Teorie Velkého třesku a Viceprezident(ka).
V prvním případě se nelze čemu divit - Jim Parsons jako výstřední fyzik a nerd Sheldon je milovanou postavou napříč internetem a popkulturou, jeho opětovné upřednostnění před jmény jako Louis C.K. (Rozvedený se závazky) nebo Don Cheadle (House of Lies) tedy nikoho nepřekvapí.
Zaškatulkování v roli je tak silné, že se z něj nedokázal herec vymanit ani rolí homosexuála v dobovém HBO dramatu Stejná srdce. Jeho herecká partnerka Mayim Bialik se však v kategorii ženské vedlejší role prosadit nedokázala - Emmy "za zásluhy" totiž putovala herecké veteránce Allison Janney (seriál Západní křídlo) ze sitcomu s prostým názvem Mom.
Druhý případ zase hovoří o oblíbenosti politické satiry na americké půdě - Julia Louis-Dreyfuss si totiž opět odnáší Emmy za ztvárnění potrhlé viceprezidentky v seriálu, který vtipným způsobem odkrývá praktiky v zákulisí Bílého domu. Za jedinou konkurenci by se dala považovat pouze mladá Lena Dunham z anti-romantického seriálu Girls, ale ta už v minulosti vyhrála Zlatý Globus.
Stejná srdce, nestejné Fargo
V kategorii televizního filmu vyhrálo dobové drama s příhodným názvem Stejná srdce vyprávějící o boji homosexuálů proti AIDS. Daná kategorie, v níž se nachází převážně snímky životopisné nebo založené na skutečných událostech, je předem odhadnutelná už léta, stejně jako když před dvěma lety vyhrál politický snímek o Sarah Palin Prezidentské volby a loni životopis kontroverzního klavíristy Liberace!.
Můžeme být ale rádi, že nepříliš dotažené a explicitní lidské drama, jež je koncipováno jako sled dramatických vystoupení jednotlivých protagonistů, nezabodovalo i v hereckých kategoriích - v té za vedlejší mužskou roli byli například nominování čtyři herci ze Stejných srdcí a vyhrál to ten pátý.
Více než politicky korektním dramatům se v ostatních kategoriích dařilo poctivým žánrovkám i přehlíženým počinům. Pro fanoušky bude zřejmě nejvíce potěšující zjištění, že jako nejlepší minisérie bylo oceněno Fargo, původně skepticky vyhlížený projekt, z něhož se stalo jedno z největších překvapení sezony. Černohumorná, zábavná, ale i mrazivá thrillerová jízda v podstatě neměla ve své kategorii konkurenci a svou Emmy se potvrdila jako jedna z nejvýraznějších novinek letošního roku.
Kromě režie už bohužel neproměnila favorizované herecké nominace, kde vyčnívalo duo Martin Freeman a Billy Bob Thornton, který ve své první televizní roli dokázal stvořit ikonickou postavu nájemného zabijáka, jehož každá sekunda na obrazovce je hereckým koncertem, na nějž se diváci těší více než na směrování zápletky. Bývalý manžel Angeliny Jolie se však musel spokojit jen s nominací, protože Emmy za nejlepšího herce v hlavní roli konečně vyhrál Benedict Cumberbatch za roli asociálního génia Sherlocka Holmese v britské minisérii Sherlock.
Pro člověka, jenž se v posledním roce stal nejzbožňovanějším idolem mezi fanoušky, jde o další potvrzení jeho nezaměnitelných hereckých kvalit. S prázdnou nakonec neodešel ani jeho kolega Martin Freeman, jenž sice neproměnil Fargo, ale odnesl si cenu za vedlejší roli doktora Watsona. Duo, které slavilo společně se scenáristou Stevenem Moffatem, jenž si odnesl cenu za nejlepší scénář k epizodě His Last Vow, patřilo k fanouškovsky nejvýživnějším okamžikům večera.
Stejným srdcím se nedařilo ani v ženské herecké kategorii - ukřičenou Julii Roberts na vozíčku totiž utišila Jessica Lange a Kathy Bates za role v hororové sérii American Horror Story: Coven, kde ztvárnili prastaré čarodějky v současnosti vedoucí dívčí kouzelnickou školu. Seriál má na svědomí Ryan Murphy (režisér Stejných srdcí), což ukazuje, že spousta tvůrců z branže má široký žánrový rozptyl a nebojí se experimentovat i v jiných, dosud neokoukaných žánrech.
Primetime Emmy Awards jsou obecně méně okázalejší a bombastičtější show než Ceny Akademie, možná i proto jsou divácky vstřícnější a upřímnější. Bez různých nadbytečných vystoupení a doprovodných programů letos dokázaly zaujmout vstřícným humorem, sympatickým moderátorem Sethem Meyersem i několika emocionálními momenty, mezi něž patří například pocta nedávno zesnulému herci Robinu Williamsovi, kterou složil jeho dlouholetý kolega a kamarád Billy Crystal.