Gotham starosvětsky těká po prohnilém světě před Batmanem

Martin Bubrín
26. 9. 2014 14:06
Očekávaný seriál Gotham, který mapuje události před příchodem Batmana, konečně dorazil na televizní obrazovky. Budou z něj nadšení jen fanoušci, nebo i ostatní diváci?
Gotham před Batmanem. Poznejte kdo je kdo...
Gotham před Batmanem. Poznejte kdo je kdo... | Foto: FOX

Glosa - Komiksová vlna v současné době nezaplavuje jen kina, ale i televizi. Zatímco vysokorozpočtové hollywoodské blockbustery svou strukturou vyprávění a strategií uvádění chtějí připomínat epizody seriálů (propojená filmová univerza jako série s velkolepým finálním dílem), televizní seriály se zase svou estetikou snaží přibližovat filmům (koncept quality-TV). A možná trochu i na menším poli rozvinout univerza vlastní.

Už jsme daleko od doby, kdy seriál představoval izolovaný segment s uzavřenou zápletkou a postavami. U ambicióznějších titulů se buď láká na neotřelý koncept, či filmové tvůrce, jindy je zase samozřejmostí existence seriálu v rámci většího systému, což je přístup, který se jako ideální jeví právě u komiksových látek. V případě aktuální novinky Gotham to ale nejsou jen historicky dané podoby filmových žánrů, z nichž se čerpá inspirace, ale také doplňující texty dokreslující fikční univerzum jako například komiksy, filmy nebo videohry.

Kdo nežije od devadesátých let v popkulturním vakuu, automaticky ví, že název seriálu odkazuje k místu trvalého bydliště Bruce Waynea. Toho masovému publiku poprvé předvedl Tim Burton ve snímku Batman z roku 1989, který velmi rychle nastavil novou laťku komiksových velkofilmů a ukázal, že člověk v gumovém netopýřím kostýmu nemusí být jen šestáková figurka pro malé diváky.

Od té doby se Temný rytíř mimo jiné objevil v dalších třech filmech, nově restartované trilogii Christophera Nolana, třech videohrách, animovaném seriálu a několika desítkách komiksů, nemluvě o budoucím Batman v. Superman: Dawn of Justice, kde se jím stane Ben Affleck. Kulturní bohatství postavy je zkrátka bezedné, proto bylo otázkou času, kdy se vydá prozkoumat nový mediální prostor.

Drsná krimi v komiksovém světě

Gotham však není seriálem o Batmanovi, nýbrž o světě před ním. S malým Brucem Waynem se sice setkáme už v úvodní ikonické scéně, kdy mu na ulici před jeho očima zastřelí rodiče, ale hlavní postavou se stává mladý komisař James Gordon.

Podívejte se na upoutávku seriálu Gotham.
Podívejte se na upoutávku seriálu Gotham. | Video:

Ten je zároveň divákovým pomyslným průvodcem, protože pozoruje prohnilé, korupcí a kriminalitou prolezlé město Gotham jako idealistický nováček v policejním sboru. Iluze mu ale vydrží jen do chvíle, kdy se dozví, že zákon funguje v těsné blízkosti s podsvětím a policie je nucena mu dělat různé ústupky.

Na jednu stranu překvapí, jak se pilotnímu dílu podařilo vymanit ze stínu filmových Batmanů – výsledkem mohla být buď přehnaně realistická, nebo naopak komiksově přepálená podívaná, tvůrci Bruno Hellerovi (Mentalista) se však mezi těmito přístupy podařilo najít správný kompromis. Nejde tedy ani o pokračovatele bizarních vizí Joela Schumachera, ani o pokus na navázání na nolanovskou kriminální ságu, televizní Gotham má přece jen nejblíže k oldschoolové detektivce, která se mimoděk odehrává ve vesmíru DC Comics.

Gotham.
Gotham. | Foto: Gotham

Tvůrci vlastně udělali dobře, když neprozradili, v jakém roce se dění seriálu odehrává. Tudíž si k němu můžeme automaticky dosadit taková alternativní sedmdesátá léta, která svým vizuálem, výběrem lokací a kostýmy připomenou třeba Francouzskou spojku, včetně Pepka Doyla, do něhož se částečně stylizuje postava policejního veterána Bullocka (Donal Logue).

Rozpoznatelná je samozřejmě i patina žánru noir, buddy movie (povahově protikladná dvojice detektivů), policejního proceduralu, dokonce i ozvěn devadesátkových akčňáků, jak ukáže například odlehčená montáž se zatýkáním - ve všech případech jde ale spíše o letmé inspirace, které se projevují v několika scénách, než o něco, co by se dodržovalo napříč celým dílem.

Kdo to je? Ach, přece Catwoman

Přes vysledovatelné žánrové prvky je však Gotham primárně seriálem, který je určen skalním fanouškům komiksů, případně „geekům“ – většinou totiž nejde o to, co se vypráví, ale jak. Díky znalosti žánrových mantinelů a podobných děl bude jen stěží někoho zajímat, zda Gordon vyřeší svůj případ, nebo ne. Mnohem víc se zde sází na využívání prvků z komiksových/filmových předloh a jejich zasazování do nových, dosud neviděných kontextů, což se zde jeví jako primární oblast zájmu.

Gotham.
Gotham. | Foto: FOX

Obyčejná dialogová scéna v bytě podezřelého by jen stěží vyvolala nějaké pozdvižení, kdyby se v ní nenacházela malá rusovlasá holčička, z níž se o několik let později vyklube Batmanova protivnice Poison Ivy, nenápadně si ve druhém plánu pohrávající s pokojovými květinami. Návštěva laboratorního analytika by zase byla jen nepodstatný a přehlédnutelný moment, kdyby dotyčný nebyl osloven jako Nygma, čili člověk, z něhož se v průběhu let stane známý záporák Hádankář. Malá pouliční dívka ladně zvládající parkour a kradoucí mléko? To musí být Catwoman!

Podobným fanouškovským servisem je v podstatě prostoupen celý díl. Tvůrci seriálu se během kampaně dušovali tím, že Gotham bude poctivá detektivka, v jejímž druhém plánu se bude nacházet skrytý batmanovský svět – nakonec je tomu ale naopak. Jeho fikční svět jako by byl obydlen výhradně známými postavami, které se velmi podezřele vyskytují okolo hlavní dějové linie (vyšetřování policistů).

Gotham.
Gotham. | Foto: Gotham

Divák vyžadující drama má tedy smůlu, protože veškeré současné napětí z Gothamu spočívá v tom, jak dané prvky naplní nebo nenaplní svůj obraz. Všichni víme, že se z Bruce Waynea stane Batman nebo z Oswalda Cobblepota Tučňák, ale nevíme, jak k tomu v těchto nových souvislostech dojde. Stejně jako konkurenční Agents of S.H.I.E.L.D. od Marvelu (který měl v počátcích první sezony také problémy) je i na seriálu podle DC Comics zkrátka poznat, že je dělán výhradně pro skalní nadšence, které spíše zajímá prohlubování mytologie a nové souvislosti v rámci série než hutný dramatický oblouk a sevřenější vyprávění.

To zatím seriálu zoufale schází. Může to ale být přehnanou ambiciózností pilotu, do něhož se tvůrci snažili nacpat tolik potenciálu, až se jim sám rozpadl pod rukama. Až další díly napoví, zda se Gotham vydá jen cestou uspokojování geeků, nebo zda skutečně nabídne propracovaný obraz zkaženého města, jež může spasit jedině Batman.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Nálety v povstaleckých oblastech Sýrie usmrtily 20 lidí, tvrdí Syrské organizace pro lidská práva

Nálety syrské a ruské armády v sobotu v povstaleckých oblastech v Sýrii usmrtily nejméně 20 civilistů, mezi mrtvými je osm dětí. S odvoláním na sdělení exilové Syrské organizace pro lidská práva o tom informovala agentura Reuters. Při leteckých úderech na pět vesnic v oblasti Idlibu na severozápadně země rovněž utrpělo několik lidí zranění.

Čtyři civilisté včetně jednoho dítěte přišli o život ve vesnici Bára na jihu Idlibu, který mají z větší části stále pod kontrolou odpůrci syrského prezidenta Bašára Asada. Reportér agentury AFP popsal, jak se záchranáři snažili dostat k obětem v troskách dvoupatrového domu, který se po náletu zřítil.

Nejméně devět lidí pak zemřelo při útoku na tržiště ve vesnici Baljún a další dva civilisté zahynuli v oblasti Džabal Závíja na jihovýchodě Idlibu. Barelové bomby svržené z vrtulníků usmrtily pět civilistů, včetně tří dětí, ve vesnici Abadíta. Barelové bomby jsou většinou sudy naplněné výbušninami a šrapnely.

Současné boje jsou nejprudší od srpna, kdy bylo sjednáno příměří. Vojsko o provincii začalo bojovat v dubnu a do srpna byla provincie terčem mnoha náletů syrského letectva i jeho ruských spojenců. OSN odhaduje, že od dubna opustilo domovy na 400 tisíc lidí. Sporadické boje pokračovaly i po srpnu a SOHR tvrdí, že od té doby přišlo o život na 160 civilistů.

Další zprávy