Za Václavem Vorlíčkem: Vítězství dobra nad zlem, představivosti nad doslovností

Petr Fischer Petr Fischer
7. 2. 2019 10:41
Existuje-li něco jako kolektivní podvědomí či představivost, pak tu českou si lze jen těžko představit bez díla předevčírem zesnulého scenáristy a režiséra Václava Vorlíčka.
Předloni se Václav Vorlíček prošel po červeném koberci karlovarského festivalu.
Předloni se Václav Vorlíček prošel po červeném koberci karlovarského festivalu. | Foto: ČTK

Nejde jen o onu pohádkovou vrstvu, kterou si zejména v podobě Tří oříšků pro Popelku každoročně připomínáme jako televizní symbol českých Vánoc. Imaginace Václava Vorlíčka přesahovala pohádkový svět do světa dospělých a oba se vzájemně ovlivňovaly: dospělí se stávali dětmi a děti mohly díky hře představivosti lépe porozumět světu dospělých.

Václav Vorlíček při předloňském křtu knihy Petra Macka nazvané Pane, vy jste režisér!.
Václav Vorlíček při předloňském křtu knihy Petra Macka nazvané Pane, vy jste režisér!. | Foto: ČTK

Filmová hra s obrazy byla u Vorlíčka po celý život přirozeným místem společného, místem otevřenosti a svobody ("imaginace je revoluce", jak v nejsilnějším smyslu pravil surrealista Jan Švankmajer). V dobách normalizace to samozřejmě mělo svou nenápadnou kritickou, byť neideologickou hodnotu.

Ideologickým soudům se přitom ani hravý Vorlíček nevyhnul. Už jeho první velký film Kdo chce zabít Jessii? z roku 1966 se u dobové československé kritiky nesetkal s plošným nadšením, přesto nebo právě proto, že získal ocenění na festivalu ve švýcarském Locarnu.

Parodie na komiksy byla v prostředí, které komiksy prakticky neznalo, neboť šlo o úpadkový výraz západní popkultury, na první pohled nefunkční. I když Vorlíček věřil, že alespoň obecná znalost Foglarových Rychlých šípů k pochopení principu oživování komiksu pomůže.

"Parodie - ale čeho?" ptali se kritici, kterým se nelíbila ani poměrně velká sexuální otevřenost, zejména u představitelky charakterních rolí Dany Medřické, která ve filmu hrála vědkyni.

Podobně problematicky se čtyři roky nato jevil film Pane, vy jste vdova!, který paroduje, a tedy kritizuje autokratický režim. Někteří zvlášť politicky vnímaví filmoví psavci si to vykládali jako narážku na novou normalizační vládu po vpádu sovětských vojsk.

To vše však bylo spíše dílem náhody, libovolnou interpretací lidí, kteří jsou v určité dějinné době přecitlivělí na vše, co zvoní politikou. Nebyl to ani autorský záměr, jak potvrzují Vorlíčkovy pozdější vzpomínky - rád dával k dobru, nakolik jeho herci improvizovali, zejména Jiří Sovák v roli vládce (ale "udělat film" tímto způsobem prý uměl i Vladimír Menšík).

Film Pane, vy jste vdova! byl ve skutečnosti reakcí na nové objevy v lékařské vědě: "Inspiroval nás profesor Barnard, který v té době v Jižní Africe provedl první úspěšnou transplantaci srdce. S Milošem Macourkem jsme se rozhodli, že půjdeme ještě o krok dál a budeme vyměňovat mozky. Tím pádem dosáhneme toho, že v ženském těle se bude moci pohybovat muž a naopak," vyprávěl Vorlíček.

Arabela i Létající Čestmír. Připomeňte si nejslavnější seriály Václava Vorlíčka | Video: Česká televize, TV Nova

Ještě absurdnější reakce se objevily v 80. letech po premiéře seriálu Arabela. Některým obzvlášť ideologicky dobře vybaveným soudruhům se nelíbil, neboť nezobrazoval pracujícího člověka, nýbrž elitářskou skupinu vyvolených. "Arabela přišla na televizní obrazovku v době, kdy se po ní proháněly kombajny a okresní straničtí tajemníci," vzpomínal Vorlíček v časopise Xantypa. "Najednou se zde objevil exkluzivní královský pár se svými dcerami - princeznami a další pohádkové postavy. Dokonce mi bylo vytčeno, že tímto seriálem popularizuji šlechtu, která u nás v té době nebyla uznávána."

Ale vraťme se od ideologie ke jménu, které již zaznělo: Miloš Macourek. Scenáristu, který byl s tvorbou a tvůrčím stylem Václava Vorlíčka osudově spojen, nelze jen tak přejít. Všechna zásadní díla Vorlíčkovy filmografie - od Jessie přes Dívku na koštěti po Arabelu, s výjimkou Tří oříšků pro Popelku, jejichž scénář napsal František Pavlíček - nesly Macourkův rukopis.

Někdy, jako ve filmu Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, šlo o úpravu cizího tématu. Jindy, jako u Jessie a Pane, vy jste vdova! nebo u Arabely, o vlastní vynalézavost.

Václav Vorlíček a Miloš Macourek (vpravo) na snímku z natáčení pokračování Arabely z roku 1984.
Václav Vorlíček a Miloš Macourek (vpravo) na snímku z natáčení pokračování Arabely z roku 1984. | Foto: ČTK

Každopádně ze spojení Macourek-Vorlíček vznikl sehraný filmový tandem, který uměl z papíru na plátno přenést i ty největší šílenosti, což bylo zejména v době triků bez počítačů obdivuhodné. Miloš Macourek nepracoval jen s Vorlíčkem, známé a populární byly také jeho filmy s Oldřichem Lipským, především bez přehánění kultovní Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Mnoho lidí si mimochodem dodnes myslí, že je točil Vorlíček - tak silný a typicky macourkovský výraz mají.

Ten výraz v žánru crazy komedie předváděl potlačovanou touhu po tvůrčí svobodě natolik silně, až se bláznivá legrace normalizační doby zadřela lidem pod kůži a dodnes tvoří důležitou a silnou vrstvu české popkultury.

Václav Vorlíček měl cit pro komediální herce, říká se, ale měl ho také pro tajemství a tajemno, bez nichž by jeho pohádky dodnes nezněly tak přesvědčivě (kromě Popelky třeba atmosféricky magická Princ a Večernice, jejíž scénář napsal Jiří Brdečka).

V Dívce na koštěti, Arabele nebo v Létajícím Čestmírovi obě vrstvy - pohádkovou a komickou - s Milošem Macourkem naprosto neopakovatelně, originálně propojili. Komika to ale nikdy nebyla podbízivá, vulgární ani prvoplánová.

Hlavní roli v Dívce na koštěti ztvárnila Petra Černocká.
Hlavní roli v Dívce na koštěti ztvárnila Petra Černocká. | Foto: Filmové studio Barrandov

Vorlíček miloval situační gagy a slovní posuny, inteligentní, řeklo by se "elegantní humor", což se neobejde bez odstupu a sebeironie. Byť i pro Vorlíčka s Macourkem platila poučka velkých komiků a bavičů, že "dělat humor je zatraceně těžká věc a měla by se dělat vážně".

Proto také Vorlíček upřímně, až bolestně nesnášel všechny troškovské Kameňáky plné fekálního a sexuálního humoru, které nejen devalvují představivost, ale hlavně odkouzlují realitu, svět, ve kterém žijeme. A o všeobecně srozumitelné pohádkové kouzlení obrazem, které tu v jeho filmech po něm zůstává, šlo Václavu Vorlíčkovi ze všeho nejvíce.

"Mé filmy jsou především do určité míry všechny pohádkami. A lidé mají pohádky rádi. Bez ohledu na to, jakou řečí mluví a v jaké společnosti žijí," říkal Václav Vorlíček, přesvědčen, že obecná platnost pohádkového kánonu, tedy že dobro vítězí nad zlem, přece přesahuje tradiční pohádkový kostým.

Autor je bývalý šéfredaktor Českého rozhlasu Vltava

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci, která ohrožuje všechny demokratické země. Vláda by to měla prosadit i v Evropské unii, která by měla přestat rozlišovat rozdělení Hizballáhu na politickou a vojenskou část. Dolní komora se na tom dnes usnesla na popud předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jany Černochové (ODS)

"Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby na úrovni Evropské unie prosazovala opuštění konceptu dělení Hizballáhu na dvě části a jeho úplné zařazení na seznam teroristických organizací," stojí ve sněmovním usnesení. Ministři zahraničí EU zařadili před sedmi lety na evropský seznam teroristických organizací pouze vojenské křídlo hnutí.

Vláda by se podle poslanců měla rovněž zasazovat o potlačení vlivu Hizballáhu ve světě v zájmu posílení mezinárodní bezpečnosti. Sněmovna také konstatovala, že její usnesení "není nepřátelským aktem vůči libanonskému lidu a že má zájem na udržování partnerství s Libanonskou republikou". Zástupci Hizballáhu jsou součástí libanonské vlády.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Obama kritizoval na mítinku Trumpa kvůli "zpackanému" boji s pandemií

Bývalý americký prezident Barack Obama na mítinku na Floridě ostře kritizoval svého nástupce Donalda Trumpa kvůli "zpackanému" boji s epidemií covidu-19. Lepší strategie podle něj mohla zachránit tisíce lidských životů. Informovala o tom dnes stanice CNN.

Obama vystoupil na mítinku v Orlandu na Floridě, na který lidé kvůli epidemii covidu-19 mohli přijet jen v autech a z nich si projev vyslechnout.

Na podporu demokratického kandidáta na prezidenta a svého někdejšího viceprezidenta Joea Bidena vystoupil Obama už minulý týden v Pensylvánii. Florida i Pensylvánie patří ke klíčovým státům, jejichž voliče chtějí demokraté i republikáni dostat na svou stranu.

Podle bývalého prezidenta Trump pandemii ignoroval a nyní se zdráhá přijmout zodpovědnost za následky svých činů. "Ale tenhle úřad tak nefunguje. Jste zodpovědní nonstop," dodal. Současný šéf Bílého domu se podle Obamy zajímá víc než o blaho lidí o svůj mediální obraz. "Žárlí na covid kvůli mediální pozornosti, které se mu dostává," řekl.

Nadcházející volby označil Obama za "nejdůležitější za našich životů". Shromážděné vyzval, aby dali svůj hlas Bidenovi, neboť ten má podle něj "konkrétní plán", jak učinit z USA zdravější, spravedlivější a silnější zemi.

Zdroj: ČTK
Další zprávy