Za Česko je na Oscara navržen Alois Nebel

Kamil Fila ČTK Kamil Fila, ČTK
23. 9. 2011 16:01
Nominace na 84. ročník budou známy 24. ledna 2012
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Do nominací v kategorii nejlepší cizojazyčný film vyslala Česká filmová a televizní akademie snímek debutujícího režiséra Tomáše Luňáka Alois Nebel.  Celkem v zahraniční kategorii soutěží vždy okolo šedesáti snímků.

Zda se film, který má distribuční premiéru až 29. září, objeví ve finálovém souboji o prestižní ocenění, bude jasné 24. ledna, kdy budou oznámeny nominace na 84. ročník cen Americké filmové akademie. Nicméně již předtím se v této kategorii (stejně jako v několika dalších) poslední dobou vyhlašují širší nominace, aby tituly vešly v zámoří ve známost.

Odevzdat lístky se jmény svých favoritů bude pak mít možnost 6000 členů akademie do 21. února. Trofeje se budou udělovat v neděli 26. února, ceremoniálem v divadle Kodak provede diváky herec Eddie Murphy.

Na výroční cenu akademie v Los Angeles může být přihlášen film, který měl veřejnou premiéru mezi 1. říjnem 2010 a 30. zářím 2011. Snímek navrhovaný na Oscara může být i koprodukční, je ale důležité, aby přihlašující země měla převažující počet hlavních tvůrců.  Slovenským kandidátem na Oscara pro nejlepší cizojazyčný film je snímek Cigán režiséra Martina Šulíka, na němž se podíleli i čeští tvůrci, takže má česká kinematografie vlastně v této soutěži de facto dvě želízka v ohni.

Tajemný příběh vzniklý rotoskopií je kombinací hraného a kresleného filmu. Je natočen na motivy stejnojmenné komiksové trilogie výtvarníka Jaromíra 99 a spisovatele Jaroslava Rudiše. Titulního hrdinu ztvárnil Miroslav Krobot.

Podle producenta snímku Pavla Strnada ze společnosti Negativ má filmová verze o výpravčím ze železniční stanice Bílý Potok v Jeseníkách francouzského distributora; bude uvedena u koprodukčních partnerů, tedy na Slovensku a v Německu, a jedná se s Polskem.

Foto: Reuters

Podle ředitele Vachlera vybírali členové ČFTA českého kandidáta mezi 38 snímky; o vítězi se nakonec rozhodovalo mezi šesti tituly. Nejvíce hlasů získaly kromě Aloise Nebela v abecedním pořadí Habermannův mlýn Juraje Herze, Lidice Petra Nikolaeva, Občanský průkaz Ondřeje Trojana, Odcházení Václava Havla a Přežít svůj život Jana Švankmajera.

"Režiséři a producenti snímků, které byly ve výběru, nemohou hlasovat. Výsledky potvrzují, že vkus akademiků je pestrý, každý měl svého favorita. Alois Nebel je minimálně po výtvarné stránce zcela výjimečný film. Já osobně bych mu moc přál, aby se mu vedlo aspoň tak dobře, jako obdobně koncipovanému izraelsko-německému snímku Valčík s Bašírem, který svého času nominaci na Oscara získal," uvedl Vachler.

Producent Pavel Strnad doufá, že se mlčenlivému železničáři Aloisi Nebelovi povede na Oscarech stejně dobře jako Menzelovým Ostře sledovaným vlakům z roku 1966 (spolu s Obchodem na Korze a Koljou jde o jediný český film, který kdy zlatou sošku získal). "Když už máme v tom filmu nádraží, vlaky a Václava Neckáře," poznamenal s poukazem na Neckářovu píseň, jejíž část se z plátna ozve.

Nebel je prvním komiksovým románem v moderní české historii. Nejprve v roce 2003 vyšla kniha Bílý Potok, po jejím úspěchu další díly Hlavní nádraží a Zlaté Hory. Trilogie jako celek se na trhu objevila před pěti lety. Jaromír 99 se inspiroval americkým komiksem 50. let, socialistickým realismem a motivy papírových vystřihovánek, které jsou typickou formou lidového umění na Jesenicku, kde se příběh odehrává.

Foto: Aktuálně.cz

Loni ČFTA vyslala do nominací na Oscara Kawasakiho růži Jana Hřebejka, předtím Najbrtův film Protektor a v roce 2008 Zelenkovy Karamazovy. V posledních letech získal Oscara jen Jan Svěrák za Kolju (1996), v nominacích se ocitly Trojanovy Želary (2003) a Hřebejkův film Musíme si pomáhat (2000).

Pozoruhodné je, že nominace byla ohlášena nejprve na komerčních stránkách Kinobox, které vlastní prezident ČFTA Petr Vachler, zatímco na oficiálních stránkách ČFTA ani několik hodin poté tato zpráva nebyla. Zprávu rovněž uveřejnil dříve komerční server iDnes než oficiální Česká tisková kancelář a než ji začalo rozesílat České filmové centrum.

Rychlé a překvapivé rozhodnutí okolo Aloise Nebela se podobá tomu, jak proběhla nominace Protektora - v době oznámení také ještě neměl premiéru. Až do této chvíle byl za hlavního favorita považován velkofilm Lidice, v němž jsou obsaženy všechny prvky, "které mají zabírat" - druhá světová válka, Němci v roli bestií, tajná láska.

I Alois Nebel, v němž jsou pasáže odehrávající se za války a po válce, si v sobě nese téma vztahu Němců a Čechů - tentokrát jsou zde ale Němci vyháněni. Film líčí trauma hlavního hrdiny, který byl v dětství svědkem brutálního odsunu. V české kinematografii jde o relativní novum, které může stále vyvolávat společenské diskuse.

Čtěte také:
Jaromír Švejdík: Alois Nebel je z ušmudlané generace
Zlaté sudeťácké ručičky aneb Nebel stále Na trati

Snímek ovšem zároveň lehce trpí tím, že je ve své umělecké zkratkovitosti a minimalismu hodně nečitelný pro zahraniční publikum. Tvůrci na tiskové konferenci po novinářské projekci zmiňovali, že po promírání Nebela na zahraničních festivalech v Benátkách a Torontu museli dlouze vysvětlovat různé historické nuance a detaily. Pro uvedení do zahraniční distribuce prý počítají s menšími úpravami a vysvětlujícím úvodním titulkem, který má vysvětlit historický kontext.

Pro Nebelovy šance zaujmout oscarovou akademii hovoří především jeho technické a formální kvality. Zároveň bude v konkurenci mnoha těžkých soupeřů. V prozatímně zveřejněných národních nominacích se objevují jména režisérů jako Aki Kaurismaki (Le Havre), Wim Wenders (Pina), Béla Tarr (Turínský kůň), Nuri Bilge Ceylan (Tenkrát v Anatolii), Kaneto Šindó (Postcard), Agnieszka Holland (In Darkness) či kontroverzní Nikita Michalkov (Unaveni sluncem 2: Citadela). Velké šance má především íránský film Asghar Farhadího Nader a Simin, odloučení, který zvítězil na Berlinale. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy