Sedmašedesátiletou scenáristku a režisérku Campionovou proslavil především oscarový film Piano nebo seriál Stíny nad jezerem. V jejích dílech často hraje důležitou roli tělo, touha nebo náznaky ukryté například pod povrchem dobových konvencí.
Tentokrát námět našla v americkém románu Síla psa od Thomase Savage z roku 1967. V češtině vyšel jako předzvěst adaptace až letos, bohužel v nepříliš kvalitním překladu.
Předloha i film se odehrávají v americkém státě Montana a vypráví o dvou bratrech, bohatých majitelích ranče. Phil a George však nemohou být rozdílnější. Ten první je bystrý, chlapácky a agresivně vystupující rančer s evidentní autoritou u honáků. Hraje ho pětačtyřicetiletý Benedict Cumberbatch, známý jako Sherlock Holmes ze seriálu britské BBC nebo Doctor Strange, jeden ze superhrdinských Avengers.
George je pak zavalitý, podle bratrových slov hloupější a pomalejší, na rozdíl od Phila se však nezříká koupele ve vaně ani obleku s motýlkem. Ztvárnil ho Američan Jesse Plemons.
Přední montanský ranč bratři zdědili po rodičích, společnými silami ho úspěšně vedou a také dodnes sdílejí někdejší dětskou ložnici. Fungují tak do té doby, než se George zamiluje do vdovy Rose, která v nedalekém městě vede hostinec.
Právě ji a jejího bledého, nesmělého syna Petera před svými honáky nevybíravě urážel Phil. Peter je pro něj "slečinka". Nesplňuje deklarované představy o mužnosti a normalitě.
Režisérka chytře kondenzuje děj třísetstránkového románu. Soustředí se na přítomnost, původně samostatné situace spojuje a spoustu záležitostí z minulosti nechává v náznacích. Například osud Peterova otce, který ve filmu na rozdíl od knihy nevystupuje.
Úspornost není na škodu. Síla psa je pomalý thriller, ve kterém rozhodují podpovrchové pnutí a nezřetelná minulost, jíž protagonisté pohřbili hluboko v sobě.
Campionová opomíjí reflexi společenských a technologických proměn začátku 20. století, kdy už se kovbojové ženoucí stáda potkávají s automobily a ranče zkouší zakládat i skandinávští přistěhovalci. Autorka se plně soustředí na drama přelévající se mezi několika postavami.
V její tvorbě poprvé perspektivu neurčuje žena, jako tomu bylo například ve filmech Piková trojka a Jasná hvězda, ale mužské společenství. Těžiště se přesouvá z bratrské dvojice na Philův vztah s novou švagrovou a potom na Petera. Když mladík v létě navštíví ranč, překvapivě se s Philem sblíží. Oba při tom sledují skryté záměry.
Petera hraje Kodi Smit-McPhee, který zaujme už svou až náměsíčnou fyziognomií. Pětadvacetiletý Australan představuje kombinaci slabosti a odhodlané vzdorovité síly. Tu může pohánět pomstychtivost, zoufalost, ochranitelství i zvrácenost. Rozhodnutí nechává Campionová do nemalé míry na divácích a jejich vhledu do postav.
Název filmu vychází z motivu, který k Philovu překvapení spojuje hrubého rančera s neduživým Peterem. A také ze žalmu "Vysvoboď od meče duši mou, z moci psů tu mou jedinou!"
Snímek je intenzivní studií mužské agrese a potlačené homosexuality. Dokonce o něm můžeme mluvit jako o protipólu Zkrocené hory, slavného queer filmu režiséra Anga Leeho také z kovbojského prostředí. V něm nalezení spřízněné duše znamená i najít útočiště před společností. V Síle psa je naopak zdrojem ohrožení.
Další vynikající příběh mužské pospolitosti a přátelství na Divokém západě nedávno také natočila žena, Kelly Reichardtová. Jmenoval se První kráva a dotýkal se environmentálních témat i počátků kapitalismu.
Jane Campionová filmem zasazeným do roku 1925 klade důležité i nepříjemné otázky týkající se současné maskulinity. Jedna z postav má pečlivě nasazenou, drsňáckou machistickou masku. Zničí ji, když masku sejme, nebo právě to, že si ji udržuje? K ženám se chová přehlíživě a pohrdavě. Jaký je vztah mezi sublimovanou homosexualitou a mužským šovinismem?
George zase reprezentuje dlouho přihlížející rodinný kruh, který o tajemstvích minimálně tuší, ale neumí je zdravým způsobem otevřít.
Síla psa dramaticky koncentruje mocenské vztahy mezi lidmi, potlačovanou sexualitu a význam minulosti. Vše podtrhuje hudba kytaristy Jonnyho Greenwooda z kapely Radiohead, jinak skladatele soundtracků k filmům režiséra Paula Thomase Andersona.
Jane Campionová si počíná suverénně. Využívá širokoúhlého obrazu, charakteristického pro mnoho westernů. Sice natáčela na Novém Zélandu, který "hraje" Montanu, kameramanka Ari Wengerová však se vzdálenými horizonty a krajinou obecně pracuje působivě.
Všechna drobná gesta mají význam. Od Philova pohvizdování a šikanózního chování až po relikvie hýčkané na hranici perverznosti. Film je detailně promyšlený.
Vzhledem k vysokým kvalitám dosavadní tvorby Campionové je těžké mluvit o Síle psa jako o absolutním vrcholu její tvorby. Režisérka se k celovečerní stopáži vrátila po 12 letech, kdy se věnovala dvěma řadám vynikajícího kriminálního dramatu Stíny nad jezerem. A vrátila se v plné formě. Pro sebe i pro Benedicta Cumberbatche si tím řekla minimálně o oscarové nominace.
Síla psa
Scénář a režie: Jane Campionová
Film je k vidění na Netflixu.