Vydaná na milost a nemilost matce. V psychothrilleru před ní prchá dcera na vozíčku

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
18. 6. 2021 17:55
Mateřská láska, které nelze uniknout, je tématem amerického psychothrilleru V zajetí. Ve filmu, který od minulého čtvrtka promítají česká kina, se ale rodičovský cit mění z požehnání v hrozbu.

Komorní thriller natočil třicetiletý indicko-americký režisér a scenárista Aneesh Chaganty. Před třemi roky na sebe upozornil experimentálním debutem Pátrání, vyprávěným výhradně prostřednictvím obrazovek notebooků a chytrých telefonů. Novinka je konvenčnější, nejen proto, že počítačů a mobilů využívá minimálně.

Většina příběhu se odehrává v osamělém dvoupatrovém domě ve státě Washington, kde žije svobodná matka s nezletilou dcerou upoutanou na invalidní vozík. Posledních 17 let každou minutu věnovala péči a vzdělávání dítěte, které trpí řadou zdravotních potíží od arytmie přes astma až po částečnou paralýzu. Matka celé ty roky necestovala, nikam si nevyšla, neměla jediné rande.

Nyní však bystrá a inteligentní dcera, vychovaná v naprosté izolaci, netrpělivě očekává dopis s rozhodnutím o přijetí na univerzitu. Dívka, která se chystá opustit rodné hnízdo a dokázat si tak svoji soběstačnost, si ale všimne několika znepokojivých indicií. Ty naznačují, že možná není tak nemocná, jak jí bylo od dětství vštěpováno, a že před ní matka skrývá jakési temné tajemství.

O tom, zda matka skutečně je láskyplně se tvářící bestie, z čehož ji dcera začne podezřívat, nebo jestli jsou obavy pouze výplodem dívčiny blouznivé mysli ovlivněné novými léky, mají diváci jasno zhruba po půlhodině. Jak jsou role matky a dcery vymezené, navíc prozrazuje i trailer.

Zásadnější otázka tudíž zní, jaké jsou motivy k následnému extrémnímu jednání v domě, kde ženy bydlí. Odpověď však diváky uspokojí jen částečně.

V zajetí bývá poněkud zjednodušeně označováno za "hitchcockovské". Částečně kvůli hudebním postupům připomínajícím klasické partitury Bernarda Herrmanna a zároveň kvůli postavě majetnické matky. Dominantní ženy měly klíčovou úlohu hned v několika filmech mistra napětí, kromě slavné matky z Psycha například v thrilleru Pochybná žena.

Film V zajetí kina promítají od minulého čtvrtka. | Video: Bontonfilm

Tím ale podobnost s Hitchcockem končí. Chagantyho novinka má tematicky blíže k thrillerům typu Co se vlastně stalo s Baby Jane? či Misery nechce zemřít, jejichž aktéry jsou fyzicky hendikepovaní lidé, vydaní na milost a nemilost pečovatelkám. A podobně jako seriály Ostré předměty nebo Odhalení - to bylo natočené dle skutečného příběhu dívky pokoušející se osvobodit z toxického vztahu s přehnaně ochranitelskou matkou - také tvůrci V zajetí pracují s takzvaným Münchhausenovým syndromem. Jedná se o duševní poruchu, při které postižený simuluje tělesnou nebo duševní slabost, případně předstírá poruchu u jiné, na sobě závislé osoby.

Film se dotýká sobecky zdeformovaného rodičovství, kde se za zdánlivou obětavostí a starostlivostí ve skutečnosti skrývají neustálý dohled, bezostyšná manipulace a nezřídka i psychické či fyzické zneužívání.

Náležitou psychopatologičnost postavě matky dodala herečka Sarah Paulsonová, známá především ze seriálů Ryana Murphyho. Šestačtyřicetiletá Američanka - podobně jako v minisérii Ratchedová - ztvárňuje zlovolně vyšinutou ošetřovatelku, mrazivě chladnou jako sfinga.

Její pokerově kamennou tváří občas probleskne medově líbezný úsměv, pod ním však vře temnota. Ta může kdykoli vyhřeznout do nekontrolovaného vzteku, doprovázeného sebeospravedlňujícím přesvědčením, že všechno, co dělá, činí pouze pro dobro dcery.

Více než zdatnou partnerkou Paulsonové je představitelka dcery Kiera Allenová. Debutující herečka, která je skutečně tělesně postižená, překvapí nejen fyzicky náročným výkonem zapříčiněným omezenou mobilitou. Improvizované, téměř kaskadérské únikové cesty, které se vozíčkářka pokouší nalézt ve chvílích ohrožení, patří k nejvynalézavějším momentům filmu.

Třiadvacetiletá Allenová je však přesvědčivá také v emotivně vypjatých scénách nebo když mlčky zůstává dlouhé minuty sama. Specifickou mimikou i řečí svého od pasu dolů ochrnutého těla dokáže udržet diváckou pozornost.

Sarah Paulsonová jako Diane a Kiera Allenová v roli Chloe.
Sarah Paulsonová jako Diane a Kiera Allenová v roli Chloe. | Foto: Bontonfilm

Ani výborné herecké výkony nebo překvapivá pointa však nepřekryjí nedostatky příběhu. Ačkoli se tvůrci soustředí pouze na dvě postavy, diváci se nedozvědí prakticky nic o jejich minulosti a předchozím sedmnáctiletém soužití. Scénář nedovoluje hlubší psychologický ponor do jejich zraněných a zraňujících duší ani nepředkládá různorodější vějíř povahových rysů.

Atypicky rozehraný příběh se v poslední třetině mění spíše v rutinní žánrové cvičení. Tvůrci se navíc nevyvarovali několika nepravděpodobných scén, jež oslabují věrohodnost - a to i v rámci žánru. Nesmyslná se zdá především sekvence v nemocnici, kde během plného provozu hladce dojde k únosu pacientky z oddělení intenzivní péče.

Originální název thrilleru zní Run, tedy Utíkej. Že mnozí diváci odhadnou, jakým směrem se bude tento předvídatelný běh ubírat, by až tak nevadilo. Podstatnější chybou je, že u toho pokulhává logika.

V zajetí

Režie: Aneesh Chaganty
Bontonfilm, česká premiéra 10. června

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře, měl urazit prezidenta a policii

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře Sjarheje Hardzijeviče, kterého shledal vinným z urážky prezidenta země a pomluvy dvou policistů. S odvoláním na Běloruskou asociaci novinářů o tom informovala agentura AP, podle níž je verdikt součástí represí, které běloruské úřady rozpoutaly proti nezávislým médiím a obhájcům lidských práv. Hardzijevič vinu nepřiznal, obhajoba se hodlá proti rozsudku odvolat.

"Nemám s těmito zločiny nic společného, nepokládám se za vinného," prohlásil u soudu ještě před vynesením rozsudku padesátiletý novinář, který nyní musí rovněž zaplatit odškodné policistům ve výši 2000 běloruských rublů každému z nich (přibližně 17 000 korun) a státu poplatek 174 rublů (1500 korun).

Hardzijevič skončil před soudem kvůli obviněním v souvislosti se zprávami v chatovací skupině v aplikaci Viber, kterou někdo loni smazal. Jeho obhájci požadovali, aby bylo obvinění staženo kvůli nedostatku důkazů a kvůli nemožnosti prokázat trestný čin, píše AP. Co konkrétně v údajně urážlivé zprávě zaznělo, nicméně agentura ani asociace nespecifikovaly.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

USA předaly Rusku seznam diplomatů, kteří musí opustit zemi

Spojené státy předaly ruskému velvyslanectví seznam 24 diplomatů, kteří musí do 3. září opustit zemi. V rozhovoru pro magazín National Interest to řekl ruský ambasador ve Washingtonu Anatolij Antonov. Z jeho vyjádření není jasné, zda požadavek Spojených států vyvolal nějaký konkrétní spor, napsala agentura Reuters. Podle agentury TASS diplomaté odjíždějí kvůli končícím vízům. Mluvčí americké diplomacie označil velvyslancovy výroky za nepřesné.

"Téměř všichni odjedou bez toho, aniž by byli nahrazeni, protože Washington náhle zpřísnil postup vydávání víz," uvedl Antonov a zároveň prohlásil, že ruské diplomatické mise ve Spojených státech jsou "bezprecedentně omezovány" a restrikce se podle něj stupňují.

"Američtí kolegové jsou v tomto ohledu vytrvalí a kreativní. Vyhošťování diplomatů se tu a tam děje pod za vlasy přitaženými záminkami. Loni v prosinci ministerstvo zahraničí jednostranně stanovilo tříletý limit pro dobu nasazení ruského personálu ve Spojených státech, které - pokud je nám známo - neuplatňuje vůči žádné jiné zemi," nechal se slyšet ruský velvyslanec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy