Všichni jsou tu trapní. Česká filmová komedie o youtuberech je vtipná a návyková

5. 8. 2021 12:00
První monstrum se zjeví hned v první scéně. Je to kamarádova usměvavá babička s bábovkou. Ve filmu Shoky & Morthy: Poslední velká akce, který od čtvrtka promítají kina, režisér Andy Fehu opět dokazuje cit pro zapadlá žánrová zákoutí. V jeho komedii diváky přepadá trapno i proudy krve. S osvobozujícím účinkem.

Stačí první minuty, aby vytanula režisérova šikovnost. Mladík Morthy jde navštívit kamaráda, nemůže se dozvonit, tak se přehoupne přes branku a vchází dovnitř. Takhle začíná nejedna předehra hrůzných chvil. Střih, kterým se na plátně a také za hrdinovými zády doslova zjeví babička s talířem plným domácí bábovky, vpadne na plátno jako vtip i umný hororový šok. Podobně nápaditými scénami film nepřestane fascinovat až do konce.

Nálepka české komedie o dvou youtuberech zní jako dokonalý repelent na soudného dospělého diváka, který má tak akorát dost toho, že se na něj tato nová záliba mladých valí ze všech konců internetu. Pětatřicetiletý český režisér Andy Fehu ovšem také ve svém druhém snímku překvapuje. V debutu Nenasytná Tiffany předvedl, s jakou lehkostí lze mísit herce s neherci a různé odnože hororu s komedií či pohádkou. A také že lze natočit film o buranech, a přitom se s nadsázkou, bez výsměchu pohybovat na společenském dně.

S podobnou empatií k postavám i žánrovým prvkům nyní Fehu obsadil Jakuba Štáfka a Štěpána Kozuba do komedie pro mládež, jejíž sebeironie však dovede rozesmát otevřeného diváka jakéhokoliv věku. Tentokrát sice nepracuje s neherci, klade si ale podobně náročné mety. Využívá prvky, které jsou devizou těch nejschopnějších režisérů.

Tak jako Quentin Tarantino staví do popředí představitele vedlejších rolí či lidi za zenitem a nalézá jejich dříve netušené kvality, Fehu svěřil jednu z důležitých postav Tomáši Magnuskovi. Neironicky, byť je tento jednačtyřicetiletý youtuber-nekňuba v očích obou hlavních hrdinů vysmívaným otloukánkem.

Sám režisér filmů Bastardi 3 nebo Kluci z hor Magnusek údajně nechtěl věřit, že roli dostane, že nejde o vtip. Jeho Radomil coby prodejce vysavačů a zastydlý introvert vypouštějící na YouTube návody na výrobu realisticky vypadajícího výkalu je ovšem skvělým komediálním typem.

Podobně ve filmu působí písně bratří Nedvědů, které Radomil poslouchá a jež jsou sice pro část národa pokladem vyprodávajícím strahovský stadion, pro mnohé už ale přesahují hranici kýče a laciného ždímání emocí. Fehu jako by tuto hranici zbořil. Trháky táborových ohňů zní ve chvílích, kdy jsou ironie a odzbrojující upřímnost dvěma stranami jedné mince.

Film Shoky & Morthy: Poslední velká akce promítají kina od čtvrtka. | Video: Bionaut

Ústřední hrdinové Shoky a Morthy jsou úspěšní youtubeři, jejichž kanál Beer Bear Bros. sbírá spousty lajků skrze videa takzvaných pranků, kdy oba kamarádi chystají na sebe i okolí drsné kanadské žerty. S jedním to přeženou a nacvičená etuda končí příjezdem policie i záchranky. Z hvězd se stávají nežádané celebrity, které kazí mládež, mladíci se rozejdou ve zlém a jedinou šancí na obnovu kamarádství je "poslední velká akce" z titulu filmu. Tedy natočení opravdového dokumentu o záhadě, které čelí během nehody na dálnici D1.

Vidina podivné nevěsty v lesích u dálnice, na místě zvaném Devět křížů, provokuje zvědavost, zda stará legenda o mrtvé nevěstě nemůže obsahovat zrnko pravdy. A tak netradiční tým ve složení Shoky, Morthy, jeho přítelkyně a také vlivná youtuberka Sára, Radomil plus najatá lovkyně duchů vyráží na výpravu. Vybaveni kamerami, mikrofony i přístroji schopnými zachytit paranormální jevy.

Jednoduchá zápletka kolem půlky filmu na chvíli ztratí dech a jistě v ní lze hledat díry. Snímek ale stojí především na schopnosti vypointovat jednotlivé scény a spontánně cestovat mezi náladami i žánry. Duchařský horor se mění v krvavý brak, ale stejně jako v nejlepších hororových komediích 80. a 90. let minulého století, spadajících do žánru někdy nazývaného splatstick, tu záplavy krve nebudí děs či šok, ale hlavně neutichající smích.

Fehu obratně využívá improvizační schopnosti Štěpána Kozuba a také jeho lásku pro bulvární komedii i trapno. S Jakubem Štáfkem jsou uvěřitelní jako nafrnění hejsci, dovedou být extrémně vtipní, a přitom film jasně dává najevo, že obsah, který tvoří, je nejen trapný, ale také dávno za zenitem. V jednu chvíli jim to ostatně sdělí skutečné přední hvězdy české YouTube scény jako Martin Rota či Stejk.

Hrdinové jsou sice na první pohled ti "hustí borci", co točí ostré klipy, zatímco trapná je jen Morthyho přítelkyně Sára se svými načančanými videi plnými umělé krásy. Ale scenárista i režisér Fehu neopomene zdůraznit, že trapní a umělí jsou tu všichni. Přesto jediná Sára na rozdíl od ostatních nedostává prostor, aby vyvolala sympatie u diváků, což je spolu s obtížně uvěřitelným vykreslením její vztahu s Morthym hlavní slabinou scénáře.

Ten jinak stojí na záměrné dvojznačnosti. A neustále dává publiku nápovědy, jaká hra se tu hraje. Třeba v podobě onoho umělého lejna, které na YouTube vyrábí Radomil. Je to video, které by v normálním světě nadšeně přijaly asi jen hodně malé děti. Andy Fehu ale ukazuje, že i výrobu výkalu si při šikovném podání lze zamilovat.

Tomáš Magnusek.
Tomáš Magnusek. | Foto: Falcon

Celý jeho film je vlastně taková výroba dokonalého umělého exkrementu. Fehu si neustále pohrává s věcmi, které jsou pro různé diváky pokleslé. Pro někoho to jsou YouTube videa, pro jiné brakové pasáže, kdy krev cáká z uříznutých končetin, pro další verše "jako suchej starej strom, jako všeničící hrom, jak v poli tráva připadá mi ten náš svět".

Fehu ovšem s dovedností středověkých alchymistů, kteří dovedli proměnit lejno ve zlato, tepe alchymickým kladivem do diváků a servíruje jim v jádru středoproudou komedii, byť ji k životu přivádějí temné spodní proudy.

Je podvratná, trapná, návyková. A může poskytnout recept, jak dělat ztřeštěné filmy pro mládež i většinového diváka, a přitom nerezignovat na osobitost. Klíčové je napsat postavy, které mají spousty chyb a neduhů, ale lze k nim přistupovat s empatií. A nebrat je jako karikatury, což současnou českou komedii obvykle táhne ke dnu.

Shoky & Morthy: Poslední velká akce

Režie: Andy Fehu
Falcon, v kinech od 5. srpna.