reklama
 
 

Krev a padající hlavy jsou v pohodě. Vulgarity ale televize nedovolí, říká Vojta Kotek

18. 12. 2015
Vojta Kotek si na Štědrý den splní svůj velký filmařský sen. Do českých kin vstoupí jeho režisérský celovečerní debut, zimní komedie Padesátka, natočená podle scénáře Petra Kolečka, ve které si opět zahraje s Jiřím Mádlem. Kotek musel řadu scén točit ve dvou verzích – v odvážnější pro kina a umírněnější pro televizi. "Přijde mi zvláštní, že je v pohodě dávat v televizi od osmi hodin film, ve kterém teče krev a lítají hlavy, ale vlastně nemůžete říct 'do prdele'," vysvětluje v rozhovoru.

Aktuálně.cz: Podařilo se vám splnit, co jste si předsevzal - natočit celovečerní film do svých třiceti let. Budete z premiéry hodně nervózní?

Vojtěch Kotek: Především se na ni moc těším, a vlastně ani moc nervózní nejsem. Film jsem sice viděl v postprodukci už tisíckrát, ale bez diváckých reakcí. Takže jsem hlavně zvědavý, jestli se nám podařilo docílit toho, co jsme chtěli.

A.cz: Kdysi jste se zařekl, že na horách už nikdy točit nebudete. Přesto jste se po jedenácti letech od Snowboarďáků zase vrátil do stejných míst. Byl to záměr?

Po pravdě jsem o tom nepřemýšlel a nebylo to plánované. Šlo spíš o takovou souhru náhod. Vlastně jsem toho pak využil jako takovou nostalgii. Když už jsem věděl, že ve filmu bude hrát i Jirka Mádl, řekl jsem si, když už tak už. A vlastně až po tom mě napadlo, že bych si v tom zahrál i já, abych umlčel rejpaly, kteří budou mít tendenci Padesátku srovnávat se Snowboarďáky.

A.cz: A jaké to bylo si opět zahrát s Jirkou Mádlem?

S Jirkou je to tak, že se známe dobře nejenom po profesní, ale i po osobní stránce. Jirka je takový ten kamarád, kterého sice nemusíte vidět tři roky, ale když se potkáte, navážete tam, kde jste skončili. Navíc jsem s ním dělal svůj studentský film CTRL Emotions, kde hrál hlavní trojroli. Jako herce ho mám moc rád a baví mě jeho styl. Vlastně celé sedmdesátky v Labužníkovi (restaurace, pozn. red.) jsme natočili za jeden den, což byl docela masakr. Točilo se dvacet hodin a navíc šlo o první natáčecí den, takže to pro všechny bylo strašně náročné. Já jsem sice lítal a nestíhal, ale Terezka (herečka Tereza Voříšková, pozn. red.) i Jirka si pochvalovali, jak moc si to užívali. Prý šlo po dlouhé době o natáčení, na kterém se cítili jako doma.

A.cz: Srovnání se Snowboarďáky se sice bráníte, přesto navazujete na tradici českých zimních komedií jako S tebou mě baví svět nebo Sněženky a machři.

Samozřejmě Češi mají rádi určité škatulky a jsou rádi, když se jim něco nového může připodobnit k něčemu, co znají z minulosti. Nicméně text k filmu, který vycházel na samém počátku a hovořil o tom, že se právě k těmto komediím snažím přiblížit, nebyl tak zcela z mých úst. Já každý film, který dělám, ať už jako režisér, nebo jako herec, vnímám jako originál. Snažím se, aby nebyl podobný ničemu, co před tím kdy bylo.

A.cz: Pomáhá vám jako režisérovi to, že jste i herec?

Určitě. Už jenom proto, že jsem mohl sledovat spoustu režisérů a koukat, jak to dělají.

A.cz: Chcete v budoucnu raději filmy točit, nebo v nich hrát?

Pokud to bude alespoň trochu možné a budu to stíhat, tak bych rád dělal obojí. Protože když režíruju, uvědomuju si, co dělám za chyby, když hraju. A naopak když hraju, uvědomuju si, co dělám za chyby jako režisér. Díky tomu se mohu posouvat nahoru a zároveň se tak moje práce stává pestřejší.

A.cz: A jaké to bylo, režírovat sám sebe?

Samozřejmě je to jiné. Za prvé nemáte ten odstup a za další se nevidíte. Když skončí klapka, vy se zvednete, koukáte na štáb, jak se jim to líbilo, a nikdo se nesměje (smích). Musíte si to pustit a zjistíte, že musíte točit znova. Uděláte to takhle šestkrát, až si nakonec vyberete tu první verzi.

A.cz: Řadu scén jste musel natáčet dvakrát, a to jak v odvážné, tak v umírněné verzi. Proč?

Ještě před natáčením jsme byli upozorněni ze strany naší koprodukční televize na určité vulgární momenty scénáře. Možná tedy nastane situace, že se pro vysílání televizi bude muset Padesátka mírnit. Protože jsem nechtěl ty věci předělávat v postprodukci, rozhodl jsem se raději točit dvě varianty. Samozřejmě si ale stojím za tou tvrdší verzí. Mám pocit, že ten ostřejší jazyk k tomu prostředí patří, dodává mu určitou autenticitu a poetiku. V kině pochopitelně diváci uvidí tu ostřejší verzi. Televizní cenzura se v souvislosti s vulgaritami v poslední době hodně zpřísnila. Mám na to ale svůj názor.

A.cz: A ten je jaký?

Přijde mi zvláštní, že je v pohodě dávat v televize od osmi hodin film, ve kterém teče krev a lítají hlavy, ale vlastně nemůžete říct "do prdele". Zároveň jsem se snažil, aby scény zazněly především vtipně, nikoliv vulgárně a samoúčelně. Když se to vezme kolem a kolem, tak například ve filmu není vidět jediné nahé prso, jsou tam pouze jedny odhalené hýždě, a to zabrané z boku (smích). Nejde o žádnou obscénnost, myslím tím explicitní ženskou a mužskou nahotu, ta ve filmu není.

Padesátka - oficiální TRAILER | Video: YouTube

autor: Petra Jansová | 18. 12. 2015

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama