Tomáš Seidl Tomáš Seidl
27. 3. 2019 17:04
Extravagantní "královna punku" Vivienne Westwoodová v posledních třech desetiletích třikrát získala prestižní ocenění pro britského módního návrháře roku, v roce 1990 a 1991 dokonce dvakrát za sebou.
Film líčí Westwoodovou jako svébytnou, neústupnou módní vizionářku.
Film líčí Westwoodovou jako svébytnou, neústupnou módní vizionářku. | Foto: Artcam

Určitě to není špatná vizitka pro módní designérku, jejíž největší ambicí na počátku kariéry bylo provokovat establishment záměrně roztrhanými hadry sepnutými sichrhajckami.

Dokumentární film nazvaný Westwood: Punk, Icon, Activist, který byl v předpremiéře uveden na Febiofestu a od zítřka se objeví v běžné distribuci, protagonistku představuje jako ženu, která již čtyři dekády ovlivňuje módní trendy. Ačkoli oblečení od Westwoodové nosily světoznámé modelky, její jméno je pro mnohé i nadále spjato především s polovinou sedmdesátých let, kdy svoji rozčepýřenou a křiklavými barvami nastříkanou hlavu poprvé pozdvihl hudební žánr punk rock.

Vivienne Westwoodová, která tehdy byla partnerkou Malcolma McLarena, kontroverzního manažera "nejzběsilejší skupiny rockové historie" Sex Pistols, se ale v nynějším celovečerním dokumentu režisérky Lorny Tuckerové k tomuto období vracet nechce. Přestože to byla právě ona, kdo ve skandálním butiku na londýnské King's Road vymýšlel, vyráběl a i na vlastní tělo navlékal punkovou garderobu.

Diváci, kteří očekávají podrobný průzkum geneze zásadního období rockové hudby ze strany jeho přímého účastníka, budou proto filmem spíše zklamáni. Dočkají se jen dobře známých archivních materiálů, včetně těch zaznamenávajících zatčení Sex Pistols na parníku na Temži v den výročí korunovace královny. Doplňuje je několik záběrů přibližujících fetišistické latexové oblečky nebo trička s pohoršlivými nápisy z návrhářčina punkového šatníku.

Neochotu hovořit o tomto období Vivienne Westwoodová zdůvodňuje tím, že jí to připadá příliš nudné. Pravděpodobnější přitom je, že sedmasedmdesátiletá módní ikona spíše nechce hovořit o dnes již zesnulém Malcolmu McLarenovi - jejich rozchod nebyl idylický. A že nehodlá vyvolávat podobné polemiky, jaké doprovázely její autorizovanou, avšak faktograficky spornou knižní biografii, vydanou před pěti roky.

Je to určitě škoda, nicméně jak naznačuje název dokumentu, režisérka Tuckerová se osobnost Vivienne Westwoodové snaží přiblížit ze širší perspektivy a více úrovní. V rychlosti shrnuje mezníky v dětství Westwoodové, prožitém v dělnické rodině v severoanglickém maloměstě, průběh jejího unáhleného prvního manželství i následnou potřebu uniknout z partnerského chomoutu, aby mohla naplnit svůj potenciál.

V rovině pracovní ji film líčí jako svébytnou, neústupnou módní vizionářku, která se ani v nynějším věku nechystá do důchodu a v oboru stále zůstává celosvětově uznávanou, podvratně inspirativní osobností.

Vivien Westwoodová se nikdy nepřestala vyvíjet, nikdy nepřestala provokovat. | Video: Artcam

Zároveň snímek připomíná, že dlouhá léta byla Vivienne Westwoodová zesměšňována. Dokládá to ukázka z roku 1988 z televizní talkshow moderátorky Sue Lawleyové, v jejímž průběhu se studiové publikum předváděným modelům hlasitě posmívalo.

Dokument, v němž vystupují oba návrhářčini synové, spolupracovníci či modelky, ji představuje i jako úspěšnou obchodnici, jež vždy dokázala šikovně využít příležitost, punkovou "estetiku" vnesla do mainstreamu a jejíž oblečení dnes prodávají módní domy po celém světě. Firma a značka Westwoodové dnes již tak expandovaly, až má zakladatelka obavy, že je nedokáže mít plně pod kontrolou.

Závěrečná část filmu se letmo dotýká také návrhářčina občanského aktivismu, spojeného především s hrozbou klimatických změn.

S tak energickou a svárlivou osobností, jakou byla a je Vivienne Westwoodová, zjevně nikdy nebylo snadné žít ani spolupracovat.

Poslední čtvrtstoletí je jejím manželem o takřka pětadvacet let mladší rakouský módní designér Andreas Kronthaler. Pro návrhářku to ale je zřejmě ideální partner. O rozmarně působícím muži před kamerou říká, že se jí s ním žije stejně dobře, jako kdyby byla sama.

Lehkou pozici jistě neměla ani autorka filmu, bývalá modelka a debutující režisérka Lorna Tuckerová. Přestože se spolu obě ženy během natáčení údajně sblížily a dokument vyznívá až oslavně, Vivienne Westwoodová se před premiérou na festivalu Sundance od konečné podoby distancovala. Nedodala ale, že to byla ona sama, kdo - jak ze snímku vyplývá - na své vlastní filmové biografii neměl zájem příliš spolupracovat.

Dokument proto především působí poněkud neuspořádaně - přeskakuje ze současnosti do minulosti a zase zpátky, některá témata jen naznačuje a dále je už nerozvádí, jiná úplně vynechává. Formou ale snímek koresponduje s řízeným chaosem, který se pro život i tvorbu návrhářky zdá být příznačný.

Podobně jako je Vivienne Westwoodová považována za průkopnici kontrastního stylingu, spojujícího luxusní materiály s obnošenými kousky ze second handu, i její život byl a je plný protikladů.

Westwood: Punk, Icon, Activist

Režie: Lorna Tuckerová
Artcam, česká premiéra 28. března

Na rozdíl od punk rocku, jehož "hněv ztroskotal na úskalích módy", se Vivienne Westwoodová nikdy nepřestala vyvíjet, nikdy nepřestala provokovat. A to přesto, že se jako buřička proti konvencím a puritánství všeho druhu stala nedílnou součástí módního byznysu a že oblékala i britskou premiérku Margaret Thatcherovou nebo herečku Sarah Jessicu Parkerovou ve filmovém doplňku seriálu Sex ve městě. Tedy osoby reprezentující část společnosti, která stála v přímém protikladu k punkové revoltě.

Punk rock je ze své hudební podstaty dávno mrtev. Jeho duch v modelech, stylu i pózách Vivienne Westwoodové však žije dodnes.

před 32 minutami

SpaceX dopravila na oběžnou dráhu dalších 60 satelitů Starlink, první stupeň rakety pak úspěšně přistál na plující plošině

Americká společnost SpaceX ve čtvrtek ráno úspěšně dopravila na oběžnou dráhu už osmou sérii 60 satelitů sítě Starlink, která má umožnit globální připojení k internetu. Kolem Země těchto družic nyní krouží kolem 480. První stupeň rakety Falcon 9 po vynesení satelitů opět úspěšně přistál na plovoucí plošině v Atlantském oceánu.

Falcon 9, jehož první stupeň byl využit rekordně popáté, zamířil do vesmíru z floridského kosmodromu na mysu Canaveral. Přibližně po 15 minutách letu se satelity po úspěšném vynesení na předběžnou orbitu oddělily od druhého stupně rakety. Nyní je čeká rozvinutí solárních panelů. Pak se od sebe vzdálí, aby s pomocí vlastního pohonu vystoupaly výš a začlenily se do konstelace družic sítě Starlink asi 550 kilometrů nad Zemí.

Čtvrteční start se SpaceX podařil něco málo přes čtyři dny poté, co jiná raketa Falcon 9 zdárně vynesla k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) pilotovanou loď této soukromé společnosti Crew Dragon s dvoučlennou posádkou. Byl to první let amerických astronautů americkou lodí z území Spojených států. Historický byl přitom právě tím, že přepravu členů posádky na ISS vůbec poprvé zajistil soukromý dopravce.

před 35 minutami

Fajtův vyhazov z Národní galerie byl platný, potvrdil soud

Vyhazov ředitele Jiřího Fajta z pražské Národní galerie platí. Městský soud potvrdil prosincový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 1, rozsudek je tak nyní pravomocný. Ve čtvrtek o tom informoval server Seznam Zprávy. Fajta vloni v dubnu zbavil funkce tehdejší ministr kultury Antonín Staněk z ČSSD a na jeho místo jmenoval manažera Ivana Morávka. Ten pak Fajta propustil z galerie. Odvolaný ředitel u soudu argumentoval, že výpověď není platná, protože mu ji nedala oprávněná osoba - Morávek byl toho času pouze "pověřený řízením", nikoliv jmenovaný. Prvoinstanční soud ale loni řekl, že Morávek měl stejná oprávnění, jako by jmenován byl.

před 43 minutami

Libyjská vláda uznávaná OSN získala plnou kontrolu nad Tripolisem, jednotky maršála Haftara se stahují

Ozbrojené síly loajální libyjské vládě premiéra Fáize Sarrádže, která má podporu OSN, oznámily, že získaly úplnou kontrolu nad hlavním městem Tripolisem, informuje agentura Reuters. Armádní zdroj z řad východolibyjských jednotek polního maršála Chalífy Haftara (LNA) potvrdil, že LNA se z města stahuje.

Síly vlády národní jednoty (GNA) premiéra Sarrádže vydaly prohlášení, v němž sdělily, že mají plnou kontrolu nad administrativní oblastí Tripolisu. Jiný zdroj z řad LNA potvrdil, že jednotky LNA se do konce čtvrtka z Tripolisu zcela stáhnou a přesunou se do města nedaleko od Tarhúny, své hlavní základny na západě země.

Zprávě o plné kontrole nad Tripolisem předcházelo středeční oznámení sil podporujících GNA o tom, že získaly zpět mezinárodní letiště. To měly od roku 2019 pod kontrolou rivalské jednotky maršála Haftara.