Vin Diesel vydělává v USA opravdu rychle a zběsile

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
3. 5. 2011 14:20
Rychle a zběsile 5 předčasně zahájilo letní sezonu
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Víkendový žebříček amerických kin vyhrálo o několik automobilových délek páté pokračování série The Fast and the Furious (Rychle a zběsile).  Film Fast Five získal při své premiéře z 3466 kin skoro 83 milionů dolarů.  Tím stanovil nový rekord této akční frančízy, který doposud držel předchozí díl, jenž přede dvěma lety vydělal 71 milionů. Desetina tržeb navíc pochází z kin IMAX, která potvrzují komerční sílu a ochotu diváků připlatit si za lepší vizuální zážitek.

Díky oněm 83 milionům poskočily celkové tržby ve srovnání se stejným víkendem minulého roku o 50 procent. Zatímco doposud byla sezona slabá jak kvůli nabídce, tak ochotě publika utrácet, tentokrát se jedná o nejlepší letošní premiérový výsledek, který dvakrát překonal výsledky animáku Rio.

Foto: Aktuálně.cz

A nejen to: jde o vůbec nejlepší start jakéhokoli filmu v dubnu, a dokonce o třetí nejlepší start mimo dvě nejvýdělečnější období v amerických kinech - sezonu letních hitů a vánoční svátky. Rekord stále drží Burtonova SD Alenka v říši divů, která loni vydělala 116 milionů.

Server Box Office Mojo dokonce považuje uplynulý víkend za předčasné zahájení letní sezony;  i mezi prázdninovými blockbustery by ostatně The Fast Five bodoval velmi vysoko, na sedmém místě (žebříček letních premiér vede Spider-Man 3 se sumou 151 milionů). Oficiálně začne"léto" v amerických kinech příští víkend s premiérou komiksového Thora.

Rekordní jsou výsledky Fast Five i pro Universal, jehož nejlepším otvírák byl doposud Jurský park: Ztracený svět se 72 miliony (nicméně při započtení infekce by to nyní bylo skoro 126 milionů).  Úspěchu snímku napomohlo i to, že pátý díl o něco méně spoléhal na absurdní počítačové efekty, ale vystavěl zápletku na půdorysu heist movie, tedy „lupičského filmu".

Foto: Aktuálně.cz

Řada analytiků v tom vidí jasnou návaznost na veleúspěšné Dannyho parťáky, ale tentokrát víc cílené na mladší publikum. 
Podle dat ze studia 56 procent návštěvníků filmu Fast Five byli muži a 52 procent bylo mladších než 25 let, což paradoxně je oproti čtyřce mírně zestárnutí publika.

Reklama byla postavená i na návratu akčního hrdiny Vina Diesela, který se zde coby charismatický desperát utká s policistou v podání jiného akčního svalovce Dwaynea „The Rocka" Johnsona.  Diesel s Paulem Walkerem utečou do Ria, kde se (znovu) chystají udělat "jednu poslední loupež" - okrást drogového bosse o sto milionů a zmizet.

Za tímto účelem svolají všechny kamarády z předcházejících dílů (kulturisty, supermodelky, stand-up komiky) a začnou plánovat jako zmínění Dannyho parťáci. Plány jim ale kazí jednak onen boss a jednak Johnsonův policista.

V neposlední řadě svou roli sehrálo i exotické prostředí brazilského Ria, čímž se letošek rok zatím zapisuje do dějin jako rok, kdy kinům kralují filmy z Brazílie (viz animák Rio o nelétajícím papouškovi, který o víkendu skočil druhý, připsal si dalších 14 milionů a má na kontě jich má celkem 103 za 17 dní).

Foto: Aktuálně.cz

Každopádně silný komerční výsledek Fast Five dává záruku, že režisér Justin Lin dostane na starost další díl sci-fi série Terminátor, kde do hlavní role hodlá obsadit právě Diesela. Překvapivé nakonec je, že typicky komerčně laděné filmy a zvláště jejich pokračování bývají kritiky často odsuzovány, ale v případě Fast Five bylo v angloamerických médiích 80 procent recenzí kladných.

Recenzenti se vyloženě podivovali nad zázrakem, že nový díl je pravděpodobně nejlepší (tj. nejzábavnější) ze všech.  Dokonce chválí i to, co většinou kritizují u podobných filmů jako první: že autoři si evidentně nedělají hlavu s fyzikálními zákony.

Další premiéry týdne se Fast Five nemůžou vůbec srovnávat. Teenagerská komedie Prom skončila na 5. místě, když získala 5 milionů z 2730 kin. Snímek Joe Nussbauma toho ale neměl moc co nabídnout. Vyšlo na něj jen 39 procent kladných recenzí a v nich panuje shoda, že jede o instantní a klišovité krmivo od Disneyho, které nenabízí dobrý příběh - a vlastně nic kromě toho, že se diváci můžou na plátně dívat na své vrstevníky. Tomu odpovídá i složení publika: 66 procent diváků bylo podle průzkumu mladších než 18 let a 82 procent tvořily dívky.

Foto: Aktuálně.cz

Ještě méně se dařilo bláznovému animovanému filmu Hoodwinked Too! Hood vs. Evil (Karcoolka 2), který vydělal 4,1 milionu z 2505 sálů a skončil na šestém místě. Přitom 77 procent příjmů pochází z 3D projekcí, které nabízelo 1 900 kin.  Ani nová atrakce ale nezabránila propadu ve srovnání s prvním dílem, který před pěti lety vydělal při premiéře 12 milionů.

Nový snímek měl ještě horší start než tituly Mars Needs Moms a Drive Angry a je to vůbec nejslabší premiéra 3D filmu v široké distribuci. Karcoolce 2 nepomohla ani veleslavná jména dabérů Hayden Panettiereové, Billa Murraye, Amy Poehlerové, Joan Cusackové či Glenn Closeové.

Jak to shrnul recenzent Jeff Bayer pro The Scorecard Review: „Jen to, že dvojka je lepší než jednička, to z ní nedělá dobrý film. Pořád má tu nejhorší počítačovou animaci, jaká kdy byla vidět na plátnech kin a přechod do 3D je vyloženě hnusný."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy