Venkovskému učiteli česká sláma z bot neleze

Irena Hejdová Irena Hejdová
20. 3. 2008 10:45
Bohdan Sláma natočil český film bez české provinčnosti
Venkovský učitel: Zuzana Bydžovská a Pavel Liška
Venkovský učitel: Zuzana Bydžovská a Pavel Liška | Foto: Martin Špelda

Recenze - Bohdan Sláma přináší českým filmařům naději i dobrý příklad: dokazuje, že i v Česku sžíraném v poslední době nemocí nadbíhání, křečovité komediálnosti a úpadku, si lze vybojovat pozici a natočit film bez kompromisů.

Venkovský učitel se obejde bez product placementu i řachavé legrace, bez modelek v epizodních rolích i bez ohledů na většinového diváka.

Vypráví vlastně prajednoduchý příběh milostného trojúhelníku. Pavel Liška se tu vrací už v třetí hlavní roli pod Slámovým režijním vedením - tentokrát jako učitel přírodopisu, který se uklidil na venkov před ruchem velkoměsta i svých milostných problémů. Tady záhy najde ctitelku ve statkářce Marii unavené životem, zatímco sám marně touží po jejím dospívajícím synovi.

Foto: Negativ/Martin Špelda
Čtěte více:
ROZHOVOR: Pro vesnici snad už nejsem divňous, říká Sláma

REPORTÁŽ: Liška se zamiluje u extraordinérního rybníka
TVŮRCI: Ve Venkovském učiteli hraje Pavel Liška a krávy
SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky, soundtracky, DVD a další ceny

Srovnávat Venkovského učitele se Zkrocenou horou je ale stejné jako srovnávat Jana Hřebejka s Woody Allenem. Sláma by z toho sice vyšel se ctí, ale tohle není příběh o homosexuální lásce, nýbrž jen o lásce neopětované - a je lhostejné, zda jejími aktéry jsou žena a muž nebo dva muži.

Právě motiv neopětované lásky se tu ostatně řetězí: statkářka miluje učitele, učitel miluje chlapce a ten miluje dívku, učitel je navíc i objektem touhy svého bývalého přítele z města.

Sláma vypráví svůj příběh civilně, pomalu a soustředěně, nenápadně postupuje malými krůčky v charakterizaci postav, které často spíš krouží kolem sebe, než aby se přímo konfrontovaly.

V tomto ohledu je Venkovský učitel stejný jako Liškův hrdina - předkládá spíše svérázný přírodopis (či živočichopis?) lidství, lásky a bolesti. Řada věcí se tu děje pod povrchem jako pod šnečí ulitou, kterých je film plný. O to víc ale může být následující střet dramatičtější a pro postavy ničivější.

Liška s Bydžovskou vytvořili křehce zranitelný pár. Nicméně Liškův zkormoucený výraz už jsme viděli v řadě snímků a nejspíš bude řadě diváků připadat až příliš povědomý -  přes všechnu úctyhodnost jeho výkonu.

Skutečnou královnou filmu je Zuzana Bydžovská, která své Marii vtělila živelnou energii i vnitřní bolest, která vhání slzy do očí i těm nejotrlejším - a nejen při scénách telecích porodů či prozření mezi balíky slámy.

Foto: Negativ/Marek Špelda

I vedlejší a epizodní postavy fungují jako kolečka v dobře seřízeném strojku - rodiče hrdiny v podání Miroslava Krobota a Zuzany Kronerové se objeví v minimu scén, ze kterých ale vytěží maximum.

Neherec Ladislav Šedivý i herečka Voříšková tvoří autentický mladý pár a Marek Daniel  s gustem sehrál roli dalšího slámovského slizáka.

Dvouhodinová stopáž odpovídá venkovské pomalosti, v níž rytmus spíš než lidé udává bzučení včel, ptáci a cvrčci. I proto jsou tu závěrečné peripetie vložené cesty do Německa - na film přispěl německý koproducent - poněkud navíc. Je to ale jediná, i když dost křiklavá úlitba mecenášům.

Pozoruhodně ve porovnání s většinou české produkce pracuje Venkovský učitel s filmovou řečí: televizní rozsekání do krátkých záběrů nahradil jednozáběrovými scénami a jízdami, které dávají hercům šanci prožít si situaci svých hrdinů ve vší hloubce a kameramanovi Diviši Markovi osvědčit své mistrovství.

Foto: Negativ/Marek Špelda

Sláma dohrává scény i film významově i obrazově až do přesného konce;  i to činí ze sledování Venkovského učitele výjimečný, vlastně emocionálně vyčerpávající zážitek.

To všechno ještě zdůrazňuje hudba od Vladimíra Godára: nevycpává hluchá místa, jak tomu opět bývá ve většině českých filmů, ale nejdůležitější scény ještě umocňuje. Dá se počítat, že Godár i Marek si vyslouží minimálně nominaci na Českého lva, nejspíš za rok nepřijdou zkrátka ani Sláma, Liška a Bydžovská.

Venkovský učitel není prostě dobrý film, jak napsal jeden deník. To by na tom byla česká kinemtografie opravdu skvěle.

Je to naopak film, který vykračuje z provinciálnosti české kotliny - nehladí ani nehřeje, o to větší katarzi ale může přinést. Českým divákům i českým tvůrcům.

Venkovský učitel, ČR 2008, scénář a režie Bohdan Sláma, kamera Diviš Marek, hudba Vladimír Godár, hrají Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, Tereza Voříšková a další. 117 minut, distribuce Bontonfilm. Premiéra 20. března 2008. 

 

Právě se děje

Další zprávy