reklama
 
 

Václav Marhoul si z Cannes veze cenu za Nabarvené ptáče

23. 5. 2013
Scénář Václava Marhoula uspěl v Ceně Krzysztofa Kieslowského
Doporučujeme

Cannes - Během canneského festivalu probíhá i vyhlášení vítězů scénáristické ceny ScriptEast. Jde o celoroční program pro východoevropské projekty, který vzniknul před sedmi lety ve Varšavě. Jeho cílem je vybrat z desítek scénářu ty nejlepší projekty, a ty potom zviditelnit na mezinárodním poli.

Vítězství a Cenu Krzysztofa Kieslowského si letos odnesl polský text The Mute od Bartosze Konopky a Przemyslawa Nowakowskiho o dvou mužích, kteří se snaží obrátit středověkou pohanskou komunitu na víru. Zvláštní uznání poroty si pak vysloužil Václav Marhoul s adaptací románu Jerzyho Kosinskiho Nabarvené ptáče.

Pro tvůrce jde především o milé povzbuzení do další práce, samotnou realizaci příliš neusnadňuje. Vždyť zvláštní uznání na ScripTeastu před třemi lety získala i Irena Hejdová za scénář Paměť mojí babičce. Producenti z Negativu však od té doby zatím peníze na natáčení nesehnali. Teď podobná snaha čeká i Václava Marhoula. Na druhé straně ale cenu v roce 2007 získala Zuzana Liová za scénář k filmu Dům, který natočila ve slovensko-české koprodukci.

ScripTeast organizuje nezávislá nadace, kterou v roce 1999 založil producent Dariusz Jabloński. V roce 2006 spustila realizaci prvního ročníku programu určeného pro talentované scenáristy ze střední a východní Evropy. Každoročně se do něj přihlásí několik stovek scénářů, z nichž je vybráno deset až dvanáct nejlepších. Před festivalem v Cannes musí autoři předložit finální verze výběrové komisi, v níž zasedá například Agniezska Hollandová, Simon Perry a přední hollywoodský agent Sandy Lieberson.

Marhoul potřebuje 120 milionů korun

Loni obdržel Marhoulův projekt celovečerního filmu Nabarvené ptáče grant z evropského programu Media. Po schválené podpoře od Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie ve výši 800 tisíc korun tak získal částku 60 tisíc eur (zhruba 1,5 milionu korun) určenou na rozvoj scénáře.

Román Nabarvené ptáče zasáhl Marhoula natolik, že se po dokončení celovečerního filmu Tobruk rozhodl vyvinout úsilí na to, aby k němu získal filmová práva, což se mu předloni v květnu podařilo. Už tehdy předpokládal, že Nabarvené ptáče bude složitý projekt. Rozpočet odhaduje na 120 milionů korun, eviduje koprodukční nabídky z Francie, Anglie a Polska. Chce natáčet na Ukrajině a v Polsku, kde se příběh odehrává, do hlavních rolí obsadí zahraniční herce.

Nabarvené ptáče amerického autora Jerzy Kosińského reprezentuje ve světové literatuře zásadní text, který je ojedinělou a osobitou výpovědí židovského chlapce o podstatě a smyslu lidského života, o jeho morálních a zároveň existenciálních hranicích, ale i o lidském charakteru, který je po dobu několika válečných let vystavován neuvěřitelně těžké zkoušce. Každé nové vydání způsobuje silné kontroverze a vyvolává vášnivé polemiky. Román se stal bestsellerem, dostalo se mu světového ohlasu i řady prestižních literárních cen.

Jerzy Kosiński napsal dvanáct románů, druhým v řadě je Byl jsem při tom (Being there, 1971), v jehož filmovém ztvárnění zazářil v hlavní roli Peter Sellers.

autoři: Kultura, ČTK

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama