Recenze: Film o českých sexuálních predátorech pracuje se zásadními zvraty

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
28. 2. 2020 13:40
Pouze tři až pět procent mužů, kteří "loví" děti na internetu, jsou podle statistik pedofilové. Jak nazvat ty další, je otázka. Mimo jiné na ni hledají odpověď tvůrci pozoruhodného dokumentu V síti, který od včerejška promítají kina. První zjištění zní, že většina zvrhlíků, kteří jsou ztělesněním slizce zákeřného zla, na první pohled nemá kopyta ani rohy.

Díky dlouhodobé reklamní kampani většina diváků zřejmě již před návštěvou biografu bude vědět, že režiséři Barbora Chalupová a Vít Klusák v dokumentu chytají do pasti sexuální predátory, kteří se prostřednictvím internetové sítě pokoušejí zneužívat nezletilé dívky. Přesto snímek dokáže překvapit, zneklidnit a bez bulvární senzacechtivosti místy šokovat.

Film - jako většina těch, které Vít Klusák natočil sám nebo s Filipem Remundou - není klasický dokument. Podobně jako Český sen z roku 2004 využívá rafinované mystifikace. Burcující tabuizované téma zneužívání nezletilých v kyberprostoru režiséři prozkoumávají s pomocí tří dospělých hereček holčičího vzezření, které fungují jako volavky.

Protagonistky se přitom musely důsledně držet předem stanoveného kodexu. Ten jim mimo jiné předepisoval již během prvního kontaktu s muži deklarovat, že je jim 12 let, a naopak zakazoval kohokoli aktivně kontaktovat nebo svádět.

Úvodní část dokumentu je jakýmsi "filmem o filmu". Tvůrci zaznamenávají přípravné fáze svého sociálního experimentu. A to od hereckého konkurzu přes výstavbu ateliérových dívčích pokojíčků, vybavených pečlivě vybranými rekvizitami, až po vytvoření falešných uživatelských profilů na sociálních sítích.

Během pouhých deseti dnů dívky kontaktuje 2458 potenciálních sexuálních zájemců. Trojice mohla z časových důvodů navázat a udržovat virtuální kontakt samozřejmě pouze s částí z nich. S některými se, za přítomnosti skrytých kamer a ochranky, posléze setkala tváří v tvář.

Proč nezletilé dívky komunikují s cizími a staršími muži na sociálních sítích, je otázkou pro psychology a sexuology. Elementární, nijak podrobněji rozvedené informace v tomto směru poskytují odborníci, kteří byli přítomni při natáčení. Závažnost problému stvrzuje i skutečnost, že z 23 dívek přihlášených na casting mělo 19 z dřívějška vlastní zkušenost se sexuálními dravci.

Pro diváky, kteří o sexuálním násilí vůči dětem na síti mají jen mlhavé povědomí, bude zřejmě nejvíc šokující, s jakou rychlostí a v jakém množství jsou domněle dvanáctileté dívky kontaktovány. A s jakou přímočarostí jdou mnozí muži tvrdě "na věc". Mnohdy již po prvních větách začínají stáčet konverzaci k sexuálním tématům a návrhům. A ti nejotrlejší neváhají po několikavteřinové komunikaci - bez sebemenšího předchozího varování - začít masturbovat.

Film V síti kina promítají od čtvrtka 27. února. | Video: Aerofilms

Jiní, "trpělivější", pod různými záminkami vybízejí dívky, aby se před webkamerou svlékaly, posílaly intimní fotografie nebo svolily se schůzkou. Dívky přitom oslovují muži všech věkových kategorií, různého vzdělání i sociálního statusu. Některé už nudí sledovat porno, jiní žijí v cizině, další jsou ve věku jejich dědečků.

Směšnou, skoro až bezelstnou nesoudností se někteří stávají nechtěnými komiky, kteří - jako například "leštič" v seniorském věku - u diváků vyvolávají potřebný úlevný smích. Ten ale nic nemění na skutečnosti, že se i tito amatérští sexuální loudilové dopouštějí závažných trestných činů.

Naopak až děsivé je setkání s několika ostřílenými sexuálními predátory. Poté co jim zašlou své obnažené fotografie, vytvořené fotomontáží, jsou děvčata vystavena brutálnímu vydírání. Setkávají se s bezostyšně zaťatou snůškou arogance, lží a výmluv, jimiž se jeden z deviantů snaží vyvinit ze zavrženíhodného chování.

Všichni polapení jedinci jsou přitom zbabělci, neboť si pro ukájení oplzlých choutek vybírají ten nejsnazší terč - lehce manipulovatelné děti v začínající pubertě, které nebezpečným situacím na webu navíc samy často vycházejí vstříc z naivní zvědavosti.

Choulostivé detailní záběry, které by při explicitním zobrazení překračovaly hranice pornografie, jsou v dokumentu rozpixelovány. S ohledem na diváckou skupinu, které se snímek nejvíce dotýká, nadto existují dvě verze. Ta první, nesestříhaná, je určena lidem starším 15 let. Ta druhá, nazvaná V síti: Za školou, je více "soft" a přístupná od 12 roků. Je výrazně kratší, pracuje s náznaky a doplňují ji osvětové vsuvky, v nichž herečky radí dětem, jak se v podobných situacích zachovat.

Digitálně maskovány jsou rovněž tváře mužů, s nimiž herečky po sociálních sítích komunikují. Překvapivě přitom obličeje nejsou rozostřeny až tak důsledně, aby je nemohli identifikovat jejich příbuzní, známí nebo kolegové. Na druhou stranu: americká reality show To Catch a Predator, která se vysílala v letech 2004 až 2007 a jejíž tvůrci za policejní asistence líčili nástrahy na stejný typ sexuálních útočníků, tváře přistižených mužů nezakrývala vůbec.

Tereza Těžká ve filmu V síti.
Tereza Těžká ve filmu V síti. | Foto: Milan Jaroš

Přestože diváci na plátně často sledují jen počítačovou obrazovku s internetovým rozhraním a detaily dětských tváří hereček, stále častěji konfrontovaných se ztopořenými penisy, stominutový dokument je mozaikovitě strukturován tak, aby neustále udržoval napětí.

Některé prostřihy na členy štábu, kteří v různých emotivních rozpoloženích sledují průběh videohovorů, sice působí nadbytečně, snímek ale pracuje s několika pečlivě načasovanými zásadními zvraty.

Za to, že fungují téměř dokonale, vděčí výkonům všech tří hereček - nejen díky jejich obdivuhodné odvaze jít doslova s kůží na trh. Trojice neúnavně chatujících a skypujících děvčátek - Tereza Těžká, Anežka Pithartová a Sabina Dlouhá - autenticky napodobuje lolitovskou mimiku, gestikulaci, chichotání, stydlivé úsměvy, intonaci i slovník skutečných dvanáctiletých, za které se vydávají.

Přestože pouze čtyřiadvacetiletá Tereza Těžká měla herecké zkušenosti před kamerou, figurantkám lze věřit, že jsou skutečně nezletilé. V komunikaci působí pohotově a bezprostředně emotivně reagují - natolik, až jedna ve vyhrocené situaci "vypadne" z role.

Tereza Těžká a Sabina Dlouhá.
Tereza Těžká a Sabina Dlouhá. | Foto: Milan Jaroš

Přestože se jedná o dokument, minimálně Tereza Těžká by za herecký výkon příští rok zasloužila nominaci na České lvy i Ceny české filmové kritiky.

Na dokument V síti, na jehož základě již policie zahájila trestní řízení, by měl zajít každý rodič, jehož dítě dovede zapnout počítač. Emotivně intenzivní, mnohdy až mrazivý snímek se řadí k dokumentům typu Šmejdi nebo Hranice práce, jež mapují zásadní aktuální problémy a mají potenciál rozpoutávat bouřlivou celospolečenskou debatu. O kolika dalších českých filmech z posledních let lze něco takového říct?

V síti

Režie: Barbora Chalupová, Vít Klusák
Aerofilms, premiéra 27. února

Muži posílali dívkám, o kterých si mysleli, že jim je 12, fotografie ztopořených penisů, jeden na schůzku přivedl přítelkyni a dívce nabízeli trojku. | Video: Martin Veselovský, DVTV

před 20 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

před 38 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

před 42 minutami

Čínská centrální banka považuje veškeré kryptoměnové transakce za nezákonné

Čínská centrální banka označila všechny kryptoměnové transakce za nezákonné. Uvedla rovněž, že tyto transakce musí být zakázané. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. Zpráva vedla k oslabení nejznámější kryptoměny bitcoin. Centrální banka považuje za nezákonné rovněž poskytování služeb zahraničních kryptoměnových burz v Číně.