V Jihlavě řval Magor, rappeři i fanoušci cool Ježíše

Irena Hejdová Irena Hejdová
27. 10. 2008 20:30
Co vše letos nabídl tradiční festival dokumentů
Helena Třeštíková: René
Helena Třeštíková: René | Foto: Aktuálně.cz

Jihlava - Viděl jsem tu několik pěknejch filmů a několik úplnejch sraček, hřímal básník zvaný Magor do mikrofonu na jedné z projekcí jihlavského festivalu dokumentů, kde sám zasedl v porotě soutěže Česká radost.

K ní byla tradičně upřena největší pozornost. Sedmnáct nových českých snímků navíc docela dobře odráží i nejaktuálnější tendence světového dokumentu.

Jsou tu introspektivní, velmi subjektivní až sebestředné snímky, jako je například Film-lež Tomáše Petráně o vztahu autora k ženám a dcerám, či Naše jediná jistota je, že všechno dobře dopadne. V něm Helena Papírníková portrétuje okruh jejích přátel, ke kterým patří i zmiňovaný Ivan Martin Jirous zvaný Magor.

Vánoce v Bosně: Petr Muk
Vánoce v Bosně: Petr Muk | Foto: Aktuálně.cz

Velmi osobní je i téma jednoduchého, ale dojemného filmu Víta Klusáka a Kateřiny Šedé Paniččino všecko zaznamenávající svéráznou terapii psa po zemřelé babičce či portrét vztahu autorky s její babičkou ve filmu Pravztahy Veroniky Janečkové.

V subjektivních vodách se pohyboval i jeden z nejprovokativnějších filmů festivalu, mimo soutěž uvedený Ten film, v němž Karel Žalud zjišťoval, jak se žije českým dokumentaristům a jemu zvláště.

Tento směr jakéhosi soukromého, často autoterapeutického pátrání dokumentoval třeba i úchvatný dánský snímek Vesterbro, zařazený do soutěže Opus Bonum.  Popis jednoho partnerského vztahu působí až jako hraný film, přitom si zachovává autenticitu a sílu dokumentu.

Velká část nových českých dokumentů zas místo do vlastní duše vyrazila za hranice Česka i všedních dnů. Patří k nim portrét romských rodin v Černých srdcích Břetislava Rychlíka, výprava za pozůstalými ničivého zemětřesení v Gyumri Jany Ševčíkové nebo poněkud televizní Legie - Patria Nostra Lucie Králové dokumentující zážitky Čechů z cizinecké legie.

Ivetka a hora
Ivetka a hora | Foto: Aktuálně.cz

Malupien, Olšový spas Martina Ryšavého vyrazil do Jakutska a Panda s rudýma ušima Vladimíra Voříška na trochu úmornou dlouhou cestu do Hongkongu, Tibetu či Číny. Svérázným příspěvkem k žánru válečné reportáže byly vtipné Vánoce v Bosně Víta Klusáka a Filipa Remundy.

Třetím, tradičnějším dokumentaristickým stylem jsou portréty pozoruhodných osobností. V divácky nadšeně přijaté České RAPublice jsou to hiphopeři z českých luhů a hájů, v Ivetce a hoře dívka, která prožila mariánská zjevení, v Reném Helena Třeštíkové kriminálník a recidivista.

Po stopách Gustava Husáka vyrazil Robert Sedláček, za postmarxistickými filozofy film Hauser a Žižek

Sestavu uzavírá Plani di Giardnini Ideali s hrdinou Vratislavem Brabencem a krátkometrážní Pokus o duchovní nápravu opraváře televizí Josefa Lávičky, mimo soutěž třeba vhled do křesťanské komunity nazvaný Ježíš je normální.

Na festivalu byly k vidění provokativní filmy jako téměř nevydýchatelný a příliš explicitní francouzský snímek Aka Ana ze světa japonských prostitutek či v experimentální Fascinaci zařazené Ztopoření, drásavě lakonický pohled na anatomii masturbace.

Česká RAPublika: Koncert v Roxy
Česká RAPublika: Koncert v Roxy | Foto: Aktuálně.cz

Jako opozice k nim působily tradiční dokumentární snímky, jaké by se vyjímaly často spíše na televizní obrazovce než na plátně - zmíněné Legie nebo Ježíš je normální.

Do kinodistribuce krátce po festivalu zamíří hned několik snímků - mimo jiné Ivetka a hora či Česká RAPublika.

Festival dokumentárních filmů v Jihlavě v úterý večer skončí rozdáním cen; krom kategorie Česká radost i v sekcích Opus Bonum, Mezi moři a v experimentální Fascinaci.

Dvanáctý ročník znovu potvrdil nezastupitelnou roli festivalu, kterému škodí snad jen příliš „intelektuálská", do sebe uzavřená image.

Každopádně se i díky MFDF Jihlava daří český dokument propagovat, jak to jen jde, a tak není divu, že zažívá zlaté časy: Helena Třeštíková s Reném vyhrála jako první český filmař evropského Oscara, české dokumenty se také dočkaly zařazení na Českého lva.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Tenisté Evropy vedou v Laver Cupu po prvním dnu nad světem 3:1

Tenisté Evropy vedou po úvodním dnu Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Body výběru kapitána Björna Borga získali ve dvouhrách v Ženevě Dominic Thiem a Stefanos Tsitsipas, v týmu Johna McEnroea uspěl Jack Sock. Čtyřhru na závěr dnešního programu vyhrál domácí favorit Roger Federer s Alexandrem Zverevem nad Denisem Shapovalovem se Sockem 6:3, 7:5.

Rakušan Thiem v úvodním duelu třetího ročníku Laver Cupu odvrátil v duelu se Shapovalovem tři mečboly a nakonec Kanaďana porazil 6:4, 5:7 a 13:11. Američan Sock pak vyrovnal výhrou 6:1, 7:6 nad Italem Fabiem Fogninim a Evropu pak dostal znovu do vedení Tsitsipas, který v duelu debutantů přehrál dalšího Američana Taylora Fritze 6:2, 1:6, 10:7.

Úvodní ročník, který v roce 2017 hostila Praha, vyhrál tým Evropy a vloni v Chicagu trofej obhájil. V Ženevě bude vítěz znám v neděli.

Tenisový Laver Cup v Ženevě:

Evropa - Výběr světa 3:1 po prvním dnu

Thiem - Shapovalov 6:4, 5:7, 13:11, Fognini - Sock 1:6, 6:7 (3:7), Tsitsipas - Fritz 6:2, 1:6, 10:7, Federer, A. Zverev - Shapovalov, Sock 6:3, 7:5.

Další zprávy