Už budu točit jen ve 3D, říká proslulý režisér Wim Wenders

ČTK ČTK
13. 2. 2015 10:58
Legenda evropského filmu získala na Berlinale Zlatého medvěda za celoživotní dílo a zároveň Wendersův nejnovější film Every Thing Will Be Fine usiluje o vítězství v soutěži.
Wim Wenders a jeho Zlatý medvěd za celoživotní dílo.
Wim Wenders a jeho Zlatý medvěd za celoživotní dílo. | Foto: Reuters

Berlín - Německý režisér Wim Wenders sice čtvrtek večer na Berlinale převzal čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo, svou režijní práci ale nepovažuje za uzavřenou. Kromě natáčení nových snímků se ale zaměřuje i na restaurování těch starých, aby i u nich mladým divákům nabídl plnohodnotný zážitek.

Wenders na Berlinale představuje kromě starších snímků i svůj nový film Every Thing Will Be Fine (Všechno bude dobré), který urychleně dokončil právě kvůli jeho uvedení v soutěžní sekci festivalu. "Byla to skvělá příležitost nakreslit čáru mezi minulostí a budoucností. Ukázat, že má práce pokračuje, že není dokončena. Ani zdaleka není dokončena," řekl devětašedesátiletý režisér.

Wenders také potvrdil, že i když ho kritika často vnímá jako klasického autora německé kinematografie, nebrání se novým filmařským trendům. Jeho nový film je natočen ve 3D a režisér chce v natáčení touto technikou pokračovat. "Nejspíš všechno, co ještě natočím, bude ve 3D, protože této metodě věřím," řekl Wenders. "Neznamená to ale, že se ve 3D musí dělat každý film," zdůraznil s tím, že pro některé snímky to není vhodné.

Režisér se v poslední době kromě natáčení zabývá i restaurování svých starších filmů. "Když jdete do kina a vidíte, že je film poškozený, že jsou na něm škrábance a podobně, hned si řeknete, že to je filmová historie, a vnímáte ho přes tento filtr. Já ale chci, aby to diváky mých filmů nezatěžovalo," řekl Wenders. "Chci, aby se mladí lidé při sledování nezabývali tím, zda je film starý. Chci, aby měli pocit, že to bylo dokončeno den před uvedením do kin," dodal.

Foto: Reuters

Wenders je považován za jednoho z nejvýznamnějších německých filmových režisérů. Mezi jeho nejznámější filmy patří Nebe nad Berlínem z roku 1987 nebo Alice ve městech z roku 1974. Právě tento snímek označil dnes Wenders za přelomový ve své kariéře.

"Tím, že jsem natočil Alici ve městech, jsem se stal filmovým režisérem. Do té doby jsem se jím jen snažil být, ale nebyl jsem jím doopravdy, protože jsem nenatáčel podle sebe, ale podle toho, jak to dělali jiní," řekl. Vyzdvihl přitom dětskou představitelku titulní role Yellu Rottländerovou, jejíž herectví podle něj přispělo k úspěchu snímku. "Yella Rottländerová mě v jistém smyslu umělecky vytvořila," prohlásil.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Soud EU: Poláci musí ověřit nezávislost orgánu, který rozhoduje o penzionování soudců

Polský nejvyšší soud musí ověřit nezávislost svého nového kárného orgánu, který má rozhodovat o penzionování soudců. Stanovil to v úterý Soudní dvůr Evropské unie, na který se s žádostí o stanovisko obrátila polská justice.

Nové kolegium rozhoduje spory týkající se snížení důchodového věku soudců polského nejvyššího soudu. Soud EU v červnu konstatoval, že zákon stanovující jejich odchod do penze na 65 let je v rozporu s unijním právem. Varšava již loni zákon částečně upravila a někteří penzionovaní soudci se vrátili do práce. Část z nich však zpět přijata nebyla a o jejich sporech rozhoduje právě kárné kolegium.

Zdroj: ČTK
Další zprávy