Recenze: U seriálu HBO o útěku z vězení se vyplatí vydržet, trestancům nejde nefandit

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
7. 12. 2018 20:02
Pluh před sebou vleče závěj zmrzlého sněhu ranní ulicí, utopenou ve tmě. Tilly Mitchellová mu z okna svého domku udílí příkazy, které řidič nemůže slyšet. „Zvedni tu radlici. Tak zvedni ji.“ A když nakonec radlici nezvedne a zahrne příjezdovou cestou k jejímu domku, jako by zavalil především její duši. Je na čase vzít lopatu a vyrazit do práce.
Dannemorské vězení není vykreslené jako surové místo, kde by praskaly kosti.
Dannemorské vězení není vykreslené jako surové místo, kde by praskaly kosti. | Foto: HBO

Seriál Útěk z vězení v Dannemoře, který od tohoto pátku vysílá česká stanice HBO, spadá do oblíbeného kriminálního žánru o úniku trestanců na svobodu. Ale vězením, z něhož není snadné uprchnout, jako by tu bylo celé dějiště, tedy americké městečko Dannemora. Nachází se dvacet kilometrů od kanadské hranice a místní věznici, postavené koncem 19. století, se ne nadarmo přezdívá Malá Sibiř.

Foto: HBO

Sedmidílná minisérie se inspiruje reálným útěkem dvou místních trestanců v roce 2015. Ale také třetí hlavní postava, Tilly Mitchellová, je vězněm, byť si ve vězení neodpykává trest - jen tu pracuje.

"Naše rodina tu žije už tři sta let," říká Tilly ve třetí epizodě dvěma ženám, které už od pohledu nepatří ke starousedlíkům, ale k lidem z velkoměsta, jací v tomto nehostinném koutu světa mají jen víkendové sídlo. A s každým dalším dílem tohoto pomalu budovaného vězeňského dramatu je jasnější, že Tilly ze staleté rodné hroudy, z koloběhu svého nešťastného manželského života a z domku obklopeného závějemi sněhu sama uprchnout nedokáže. Byť ji od okolního světa nedělí masivní betonová zeď.

Dvojice uprchlíků hraná Beniciem Del Torem a Paulem Danem je skvěle vybraná. Del Torův Richard Matt si jen přejede lesklé mahagonové vlasy bílým hřebenem a je jasné, že to on ve vězení vládne, že má stráže omotané kolem prstů.

Jeho kumpán David Sweat je nevyzpytatelný, vytáhlý chlapík a dovede si pro změnu omotat kolem prstů Tilly, která má nad oběma dozor v továrně, kde pracují. Prostopášné chvilky ve skladu brzy v ději sehrají zásadní úlohu.

Diváckou pozornost v seriálu přitahuje herečka Patricia Arquetteová v roli Tilly, za niž byla včera zaslouženě nominována na cenu Zlatý glóbus. Jako by se v jejím obličeji zračilo všech tři sta let, které tu její rodina prožila. Pro zprvu až nepochopitelně jednající, sobeckou a manipulativní ženu, která riskuje ztrátu zaměstnání kvůli sexu s vězni a nakonec se stane jejich komplicem, divák najde pochopení.

Útěk z vězení v Dannemoře se vyhýbá tradičnímu schématu bachaři versus vězni. Ukazuje věznici jako prostředí, v němž tak nějak trpí všichni: všichni jsou unaveni, trochu nešťastní. Není to svět nekonečné buzerace či násilných střetů gangů, žádná adrenalinová podívaná.

Útěk z vězení v Dannemoře inspirovala tři roky stará událost, skutečný útěk z vězení v severní části New Yorku. | Video: HBO

Režisér všech sedmi epizod Ben Stiller se drží při zemi a přinejmenším v prvních třech dílech není ani stopy po jeho komediální minulosti, po excentrických hereckých či režijních výstřelcích, jimiž se proslavil.

"Každý v Dannemoře utíká," poznamenal Stiller, když vysvětloval, proč autoři seriálu v názvu Útěk z vězení v Dannemoře místo tradiční předložky "z" využili nezvyklé "v", aby na první pohled odlišili své dílo od klasik typu Útěk z Alcatrazu.

U tohoto pozvolného dramatu, které alespoň zpočátku šetří napětím a staví na drobnostech, se vyplatí vydržet. Pobyt v podivném světě, kde se nakonec bachaři a vězni spíše poplácají po ramenou, než že by ke slovu přišly obušky, vyvolává nezvyklý druh neklidu. Právě proto, že dannemorské vězení není vykreslené jako surové místo, kde neustále praskají kosti a stráž zasahuje u krvavých incidentů.

Není to žádná naivní představa tvůrců, která by vězeňské prostředí idealizovala. Naopak z tohoto sdíleného údělu lidí z obou stran "barikády" vyvěrá realistický smutek. Domov Tilly, kde je navzdory přítomnosti manžela a dvou psů pusto a prázdno, či bar, kde si zaměstnanci vězení pouští z jukeboxu staré rockové šlágry, působí takřka depresivnějším dojmem než samotné vězení.

Když pak palice začnou bušit do tlustých betonových zdí, není možné trestancům nefandit. Tvůrci z nich sice nedělají hrdiny, nepochybuje se o jejich vině. Ale sympatie publika jsou namístě proto, že ty údery palic, to řezání pilkou na železo má především metaforickou sílu.

Foto: HBO

Jde o příběh lidí, kteří utíkají z místa, kde se nedá žít. A takových vykořeněných venkovských míst je po Americe i na světě mnoho. Nemusí jít o vězení, přesto jsou v něm lidé uvězněni v ekonomických či sociálních okovech.

Tomu praskání skutečných i metaforických zdí nejspíš není souzeno skončit happy endem. A seriál ani nepředstírá, že napětí z toho, zda vše klapne, by mělo být hlavním motorem divácké přitažlivosti. Pokud si však Útěk z vězení v Dannemoře také ve druhé polovině udrží podobný styl, lze pobyt ve zdejších závějích sněhu vřele doporučit.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Basketbalista Wall v NBA zazářil proti bývalému týmu

První utkání proti bývalému týmu Washingtonu vyšlo v NBA rozehrávači Johnu Wallovi na výbornou. Jeho Houston přehrál Wizards jasně 107:88, přičemž třicetiletý basketbalista k vítězství pomohl 24 body a pěti asistencemi. Na druhé straně zápas nevyšel Russellu Westbrookovi, jenž sice nasbíral 19 bodů, 11 doskoků a sedm asistencí, ale prohrál v sezoně poosmé ze svých devíti vystoupení.

Výsledky NBA:

Atlanta - LA Clippers 108:99, Houston - Washington 107:88, Utah - New York 108:94.

před 1 hodinou

Americké ministerstvo spravedlnosti ruší Trumpovo pravidlo nulové tolerance k migraci

Americké ministerstvo spravedlnosti ruší nařízení z dob vlády bývalého prezidenta Donalda Trumpa, které zavedlo "nulovou toleranci" vůči migrantům přecházející hranici mezi Mexikem a Spojenými státy ilegálně. V úterý o tom informovala agentura AP. Toto pravidlo vedlo k rozdělení tisíců rodin.

Úřadující ministr spravedlnosti Monty Wilkinson v nových instrukcích pro federální prokurátory uvedl, že ministerstvo se vrací ke své dřívější praxi, kdy se případy posuzovaly individuálně.

Politika "nulové tolerance" znamenala, že každý dospělý člověk chycený při ilegálním přechodu hranice měl kvůli tomu být trestně stíhaný. Děti nemohou být vězněny se svými příbuznými, a tak byly rodiny rozdělovány a děti byly posílány do zařízení spravovaných ministerstvem zdravotnictví. Takový osud potkal více než 5500 nezletilých, uvádí agentura AP. V roce 2018 bylo rozdělování zastaveno, ale i pak pokračovalo v menším rozsahu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy