reklama
 
 

Upíři jsou pořád víc sexy než ninjové a apokalypsy

30. 11. 2009 15:00
Nový měsíc dál vydělává, adaptace Cesty se rozjíždí

Los Angeles - I o uplynulém víkendu se v USA nejvíc chodilo na romantický horor Nový Měsíc, jenž je druhým dílem ságy Stmívání.

Jeho 50milionový rozpočet se zaplatil už minulý týden a nynějších 42, 5 milionu dolarů tak putuje do kapsy přímo producentům. Celkově Nový Měsíc jen v USA během dvou týdnů utržil 231 milionů dolarů a celosvětově 474 milionů.

Ani druhé místo se od minula nezměnilo. Sportovní drama The Blind Side z prostředí amerického fotbalu utržilo o víkendu 40 milionů a celkově má na kontě kulatou sumu 100 milionů. Unikátní je, že film si díky pozitivní šuškandě vede lépe druhý víkend než první. Zatímco Nový Měsíc zaznamenal 70 procentní pokles zájmu a tržeb, The Blind Side naopak poskočil o skoro 18 procent nahoru.

Možná za to mohla i počáteční nedůvěra k hlavní hvězdě Sandře Bullockové, která zde hraje adoptivní matku černošského fotbalisty. Bullocková je totiž spojována téměř výhradně s žánrem romantických komedií, navíc ta poslední, Vše o Stevovi, byla velký propadák.

Čtěte také:
Když Edward opouštěl Bellu, postrádalo to husí kůži
Recenze: Zánik světa v roce 2012 bude fakt velká zábava

Třetí je katastrofická sci-fi a nezáměrná parodie 2012, která za víkend utržila 18 milionů dolarů a celkem má po třech týdnech 139 milionů. Vzhledem k dvousetmilionovému rozpočtu však studio bude muset čerpat hlavně ze zahraničních tržeb, které se blíží hranici 600 milionů dolarů.  Návrat investic bude ovšem i tak problematický: film provázela nákladná kampaň a ze zahraničních trhů studio získává méně než 50 procent tržeb, které má na americké půdě.

Ze starých divočáků jsou staří psi

Až čtvrtá je první novinka - rodinná komedie Old Dogs (u nás poběží jako Starý páky). John Travolta a Robin Williams tu hrají dva muže (pokročilejšího) středního věku, kteří se musejí krátce postarat o dvě děti jednoho z nich, o nichž dotyčný doposud neměl tušení. Snímek režiséra Walta Beckera je jakýmsi volným pokračováním či již spíše obdobou jeho předchozího film Divočáci (Wild Hogs), kde hrál rovněž Travolta.

Víkendové tržby 16, 8 milionu jsou průměrně, divácké ohlasy rovněž (na Mezinárodní filmové databázi se ze zhruba 600 hlasů složilo hodnocení 5, 5 bodu z 10) a názory recenzentů se slévají v jednu velkou lamentaci - z amerických kritik je asi jen 5 procent kladných.

Snímek je podle většinové shody ukázkou, jak špatným směrem kráčejí nejen dnešní „filmy pro celou rodinu" ale i „parťácké filmy o mužském přátelství". Kyle Smith z New York Post napsal, že „Staří psi činí filmovému plátnu totéž, co skuteční staří psi koberci."

Na pátém místě se čtvrtý týden po premiéře drží 3D animovaný snímek Vánoční koleda natočený na motivy povídky Charlese Dickense. Celkem už na domácí půdě utržil 105 milionů dolarů (tento víkend 16 milionů).

To je při srovnatelně vysokých nákladech s velkofilmem 2012 ještě horší pozice a záchranou nejspíš bude prodej televizních práv na příští léta, až se film zařadí do programu o vánočních svátcích.

Příliš hloupý a hlučný snímek

Druhá novinka týdne, akční snímek Ninja Assassin, skončila na šestém místě s 13 miliony. Mělo jít o jeden z hitů sezóny, respektive sázelo se na něj, že trochu oživí upadající popularitu snímků s bojovým uměním. Ale zdá se, že spíš jen potvrzuje trend: filmy, v nichž je akce postavena na fyzických soubojích, nejsou příliš lukrativní zboží. Čtyřicetimilionový rozpočet byl zjevně zbytečně přemrštěnou investicí.

Režisér James McTeigue, který byl pomocným režisérem u trilogie Matrix a později se uvedl comicsovou adaptací V jako Vendeta, obsadil do hlavní postavy sirotka, jenž byl zasvěcen do tajů umění ninjů, korejského herce a zpěváka s pseudonymem Rain. Ten se mj. objevil i v nedávném Speed Racerovi, ale do srdcí západních diváků a divaček se narozdíl od své rodné země moc nezapsal.

U cílového publika si sice Ninja Assassin získal dobré hodnocení jako „správně krvavá řežba", ale recenzenti právě naopak tvrdí, že ve filmu není nic jiného než bezduchá a přehnaně krvavá akce. A ačkoli je jasné, že v podobných snímcích o děj moc nejde, zde se prý autorům „podařilo" i primitivní zápletku naprosto znepřehlednit.

Někteří, jako internetový recenzent Eric D. Snider,  se blýskli i znaleckým odsudkem, že na „na film o chytrém a tichém umění zabíjet je tento snímek příliš hloupý a hlučný".

A já jsem Publikum a nudím se

Nejzásadnější premiérou týdne bylo nakonec limitované nasazení adaptace románu Cormaca McCarthyho Cesta, kterou režíroval John Hillcoat, jenž se nedávno skvěle uvedl drsným westernem The Proposition. V pouhých 111 kinech  - oproti např. 3400 u Starých pák nebo 2500 u Ninja Assassina -  utržila Cesta o víkendu 1, 5 milionu dolarů, což z něj činí film  jednoznačně nejvyšší průměrnou návštěvností na jeden sál.

Dílo vzbudilo také mohutnou kritickou odezvu, tentokrát převážně kladnou. Server Rottentomatoes.com, který eviduje recenze v angloamerických médiích, uvádí, že přes 70 procent kritik je kladných.

Podle všeho je film velmi věrný knize zachycující putování otce se synem přes zcela zničenou Ameriku po blíže nespecifikované totální zkáze. Hlavní představitel Viggo Mortensen podává ohromný herecký výkon zničující svou fyzičností -  a paradoxně ve vší své ponurosti je prý tento film krásný.

Jak podotkl Dan Lybarger ze stránky eFilmCritic.com: „Filmy jako 2012 ničí svět před našima očima dlouhými řadami explozí. A Cesta, i když ukazuje jen ruiny po katastrofě, je vlastně mnohem víc přesvědčivá a dojemná."

O to závažněji nicméně vyznívají kritické námitky. Některým vadí patriarchální duch díla, případně jeho konzervativní náboženské vyznění. Nejčastěji se ale opakuje otázka, zda vůbec má smysl točit vážný umělecký film o katastrofě a očekávat za to chválu.

„Proč by měl někdo chtít dělat nebo se dívat na tuhle zkázu - kromě toho, že se chce cítit módně cynický?" píše Armond White z New York Press.

Čtěte také:
Lidstvo jde po cestě, na které zítřek nic neznamená

J. Hoberman z magazínu Village Voice říká: „Cormacova kniha, která vyhrála Pulitzerovu cenu a do nebe ji vynášela moderátorka Oprah, tato post-apokalyptická báseň v próze o přežití, byla rychlé a drásající čtení. Hilcoatova adaptace je naproti tomu dlouhá, těžkopádná, tupá dřina."

Stephen Whitty z Newark Star-Ledger to shrnul do vtipu: „Viggo Mortensen hraje Muže (tedy toho anonymního Člověka, nikoli Samce, který to zasune kamkoli). Charlize Theron je Žena. Kodi Smit-McPhee je Chlapec. A já jsem Publikum a nudím se."

autor: Kamil Fila | 30. 11. 2009 15:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama