Trier: Omlouvám se. Ovšem nežádoucí je krásný titul

Kultura ČTK Kultura, ČTK
21. 5. 2011 10:41
Slova o obdivu Hitlera byla hloupá - a zkreslená
Foto: Reuters

Cannes - Režisér Lars von Trier, jehož festival v Cannes označil za nežádoucí osobu poté, co "v legraci" prohlásil, že je nacista a chápe Hitlera, se znovu omluvil. Zároveň prohlásil, že persona non grata je krásný titul: má prý svou sladkost a je to něco jako řád na hrudi. Jeho bláznivá rodina by prý na něj byla hrdá.

Trier v pátek zopakoval, že jeho slova byla hloupá. Nicméně v médiích vysvětloval, jak vše vzniklo, a snažil se téma skandálu rozvést, i když prý ví, že je to zapovězené území. Trvá každopádně na tom, že vše řekl v žertu, a navíc prý byla jeho slova vytržena z kontextu. K nacismu se dostal na tiskové konferenci přes německý romantismus, který inspiroval jeho novinku.

Foto: Reuters

Inkriminované výroky řekl režisér ve středu při představování svého soutěžního filmu Melancholia. Organizátoři nejslavnější přehlídky ho den poté označili za nežádoucí osobu a vyloučili ho s okamžitou platností z festivalu. Nepomohlo ani to, že se už ten večer filmař omluvil.

Jeho novinka, která sklidila velmi pochvalné ohlasy, sice zůstává v soutěži, ale záhy přestala podle všeho být jedním z favoritů klání o Zlatou palmu. Pokud by přesto režisér vyhrál, podle jednoho z účastníků schůzky se po něm žádá diskrétnost a nemá si pro cenu chodit.

Přemýšlet jinak je nebezpečné

Svoje "sympatie k Hitlerovi" prý vysvětloval na filmu Pád třetí říše s Bruno Ganzem. Když ho viděl sedět v bunkru, spatřil v něm i kousek lidské bytosti. „Nesympatizuju samozřejmě s tím, co udělal, ale myslím, že v každém z nás je kousek nacisty a v něm byl i kousek člověka - a přemýšlet jinak je nebezpečné."

Foto: Reuters

Mimo zapovězené Cannes dával v pátek rozhovory o Melancholii, zároveň řekl, že do budoucna se nebude účastnit tiskových konferencí a bude s novináři mluvit jen „face to face". „Myslel jsem, že mluvím mezi přáteli, a zatím jsem mluvil ke světu," řekl o zmiňované konferenci. Vyznění prý nepomohla ani jeho angličtina; navíc cítil, že se od něj očekávala roli provokatéra, a tak ji splnil.

Novináři jsou většinou při hodnocení k Trierovi poměrně shovívaví s tím, že psychicky labilní tvůrce je na tiskovkách nesvůj a prostě přestřelil - takže s nejedná o světoborný skandál, což podle nich dokazuje i záznam tiskovky. Nicméně jeho slova mohou mít i ekonomické důsledky. Jeden z jihoamerických distributorů už oznámil, že snímek Melancholia zakoupil, ale neuvede ho.

Trier řekl, že chce dál točit. A když se mu film povede, měli by ho v Cannes přijmout, i kdyby byl Hitler - jako že není. Před nedávnem bylo oznámeno, že jeho další počin ponese název Nymfomanka. Tím si předem zajistil zájem médií i investorů; to se ale nyní může změnit.

Hned ve středu festival uvedl, že nabízí tribunu k předvedení děl a k obraně svobody slova a tvorby. Von Trier toho ale využil "k nepřijatelným a netolerovatelným výrokům, jež odporují ideálům humanity a velkorysosti, které tvoří základ festivalu".
Podle generálního zmocněnce festivalu Thierryho Frémauxa vyloučení přijal a označil své chování za "idiotské". "Je tou záležitostí rozhozený. Uznal, že festival byl nucen přijmout tvrdý postoj," podotkl.

Foto: Aktuálně.cz

Frémaux, který se s režisérem dobře zná, vyjádřil ve čtvrtek nad jeho výpadem o to větší podiv, protože von Trier má za ženu Židovku a v této víře jsou vychovávány jejich děti.

Je to poprvé za 64 let trvání festivalu, co byl někdo takto vyloučen. Trier přitom patřil k miláčkům canneského festivalu; byl tu brán za jednu z jeho nekompromisních uměleckých ikon, které zde pravidelně uvádějí své filmy. V roce 2000 vyhrál Palmu za Tanec v temnotách.

Poslyšte, žertoval jsem!

Zmiňovaný skandál se odehrál na tiskové konferenci po novinářské projekci snímku Melancholia. 55letý dánský filmař je známý tím, že v rámci propagace často provokuje. V Cannes nejprve řekl, že s herečkami z filmu Kirsten Dunstovou a Charlotte Gainsbourgovou „natočí čtyřhodinové hardcore porno".

Poté se ho novináři se ho ptali na německé kořeny, které vyšly najevo v roce 1989 po úmrtí jeho matky, a také na jeho výroky o "vkusu pro nacistickou estetiku"  Režisér si dlouho myslel, že je židovského původu. Pak se dozvěděl, že jeho biologický otec byl Němec. 

A tak odpověděl: "Dlouho jsem si myslel, že jsem byl Žid a cítil jsem se dobře... Ale naopak se ukázalo, že moji rodiče byli německého původu a že jsem tedy nacista. A měl jsem z toho docela radost," začal Trier odpověď na jednu z posledních otázek.

Foto: Aktuálně.cz

A když viděl údiv okolí, pokračoval: „Dovedu svým způsobem pochopit Hitlera. Ne že bych schvaloval, co udělal za druhé světové války, ale chápu ho jako člověka, jak se musel cítit na konci o samotě v bunkru."

Pomalu rudnoucí režisér se pak snažil z extempore nějak vymluvit, ale přilil ještě olej do ohně, když začal porovnávat Němce se Židy: „Poslyšte, žertoval jsem! Abyste rozuměli, nejsem proti Židům. Soucítím s nimi. Tedy ne všechno, co dnes dělají je správné. Mají taky své problémy... Izrael mě s... Co o mně teď napíšete... Ok, tak jsem nacista," prohlásil popletený tvůrce mezi svým smíchem a zaraženým tichem panujícím mezi spolusedícími.

Vyděšené novináře hned ubezpečoval, že druhou světovou válku neschvaluje, ale na otázku, jestli si dovede představit, že by natáčel velkofilmy, odpověděl: „Stejně jako nacisti dělali všechno ve velkém, mohl bych natočit Konečné řešení."

Vedle sedící Kirsten Dunstová netajila rozpaky. Se slovy "můj bože" se obracela na francouzskou kolegyni Gainsbourgovou, jejíž otec Serge Gainsbourg byl ruský Žid. Po tiskovce pak Dunstová řekla, že Trier "si pustil hubu na špacír" a "měl by teď zalézt pod zem". Na večerním slavnostním uvedení už držela fazonu a usmívala se stejně jako ostatní.

Organizátoři záhy přispěchali s prohlášením, že napříště už nedovolí, aby platforma přehlídky sloužila k takové prezentaci. Poté Trierovi a spol. zrušili tradiční popremiérovou party. Sám režisér ještě večer uvedl, že „se nechal unést provokací". "Pokud jsem někomu ublížil tím, co jsem řekl na středeční tiskové konferenci, upřímně se omlouvám. Nejsem antisemita ani nemám rasové předsudky a nejsem ani nacista."

Trierovo chování odsoudila ihned řada organizací včetně Amerického shromáždění přeživších holocaust a jejich potomků.

Režisérovy výroky už zřejmě definitivně odsunuly do pozadí jeho nový opus, ve kterém rozvíjí vztah dvou sester a jejich rodiny na pozadí blížící se planetární katastrofy a melancholického smutku.  Trier přiznal, že inspirací mu byly jeho vlastní deprese, ale i obdiv k Wagnerově hudbě, která tu zní z opery Tristan a Isolda. Příběh vychází napohled z banálního dramatu, nicméně je obdivuhodné, co z toho velký manipulátor vytěžil.

Čtěte také:
Cannes vykázalo von Triera za vtipy, že chápe Hitlera
Kaurismäki předvedl Cannes pohádku o správném chlapovi
Brad Pitt přivezl do Cannes návod na smysl života
Piráti přepravili z Karibiku do Cannes 3D nudu
Cannes ukazuje papeže i Kim Ki-duka v depresi
Cannes naladil Cimrman v Paříži a morbidní teenageři
Cannes zahájila nová komedie Woodyho Allena
Do Cannes míří Sněhurka, rocková hvězda, bobr i Piráti

 

 

Právě se děje

Další zprávy