reklama
 
 

Travolta se vrací jako padouch. Se smutkem v zádech

12. 6. 2009 21:50
Po ztrátě syna je zpět ve veřejném životě

Los Angeles - Rodina herce Johna Travolty byla silně zasažena, když jejich šestnáctiletý syn Jett trpící autismem 2. ledna zemřel na udušení v koupelně jejich bahamského víkendového sídla.

Filmová hvězda se poté načas stáhla z veřejného života a nejprve ani nepřipojila ke kolegovi Denzelu Washingtonovi při propagování nového snímku Únos vlaku Pelham 1 2 3 (The Taking of Pelham  1 2 3) - remaku klasického lupičského thrilleru ze 70. let.

Nakonec ale před páteční americkou premiérou na své osobní stránce Travolta.com přece jen oslovil fanoušky, ať neváhají film navštívit, neboť nebudou zklamáni. V prohlášení děkuje hereckým kolegům a tvůrcům snímku za to, že poskytli tak jeho rodině víc času "vyrovnat se s tak těžkou ztrátou". 

Travolta věnoval speciální poděkování  i režiséru Tonymu Scottovi - za to, že mu dal možnost „nahlédnout do geniálního zločineckého mozku a nakonec jím i stát".

Ztvárnil tu totiž hlavní zápornou roli. Bývalého trestance, součástí jehož image je bradka a rozsáhlé tetování, který se říká Ryder a má ďábelský plán: unese soupravu metra a od města požaduje desetimilionové výkupné.

Není to první Travoltův zloduch, exceloval minimálně už ve filmech Johna Woo Operace: Zlomený šíp a Tváří v tvář a o něco méně v nepovedených akčních snímcích Swordfish: Operaci hacker a Kat.

Denzel Washington je opět za kladného hrdinu:  „obyčejného" tloustnoucího dispečera metra, který bude muset poprvé v životě vzít do ruky zbraň.

V originálním snímku z roku 1974 natočeném podle románu  Johna Godeye proti sobě stanuli Walter Matthau a Robert Shaw. Nový film sice vychází jak z románu, tak z prvního filmu, ale musel respektovat vývoj současné komunikační a monitorovací technologie.

Scenárista Brian Helgeland (L. A. přísně tajné, Spiknutí, Odplata, Tajemná řeka, Muž v ohni) tak měl podstatně ztíženou úlohu, jak pomoci zločinci obalamutit všechny bezpečnostní systémy.

Také pozice hrdinů se trochu proměnily: film minimálně poukazuje i na zkorumpovanost představitelů města - a není divu, že starostu hraje James Gandolfini známý z mafiánského seriálu Sopránovi.

Dosavadní ohlasy recenzentů na film jsou nicméně hodně smíšené; převládají ty negativní, jež se většinou odvolávají k původní verzi filmu - ve srovnání s remakem jednoduché, prosté, inteligentní a účinné.

Dustin Putman ze stránky TheMovieBoy.com výslovně napsal, ze jde o „naprostou bastardizaci všeho, co bylo dobře utažené, důležité a pamatování hodné na klasice z roku 1974". Jedním z bodů může být i slavné kódové označení zločinců pomocí barev: které pak převzal Quentin Tarantino ve svém debutu Gauneři.

Odstíněněji to popsal Emanuel Levy, podle něj je výsledek smíšenější. Zatímco charakterizace postav je podle něj díky Helgelandově scénáři hlubší a ostřejší, film jako celek trpí přebujelým stylem plným kudrlinek a poslední (třetí) dějství je natolik nesmyslné, že téměř neguje všechny zbylé dobré prvky.

Počítačovost přístupu Tonyho Scotta, s níž za sebou stříhá obrazy, vyvolala v Nicku Shagerovi z magazínu Slant otázku: „Nerežírovala ten film ve skutečnosti aplikace Google Earth?" Scottův zběsilý režijní styl, který si propracovává od Muže v ohni přes Domino až k Deja Vu, v mnoha kriticích vyvolává téměř epileptické záchvaty.

Nakonec ale skoro všichni svorně chválí herecké výkony obou hlavních představitelů. Jen je škoda, že se prý ocitli v tak překombinovaném scénáři. A Travolta na sebe svým výkonem možná až příliš strhává pozornost.

Jak se ovšem opakuje v mnoha článcích, Únos vlaku Pelham je film, který přesně vytyčuje zlom v dobové náladě. Jeho téma terorismu už v sobě nemá nádech 11. září a na otázku „Proč jste neunesli letadlo" zločinci odpovídají „Protože se bojíme lítání".

Film funguje spíše jako komentář k finanční krizi způsobené hrabivostí psychopatických rozměrů. Ryder stejně jako většina mimořádně inteligentních filmových padouchů se považuje za spravedlivého mstitele a takřka filozofa, ale ve skutečnosti je jen démonickou karikaturou kultury, která vyznává peníze a pak o ně náhle přijde.

Do českých kin snímek Únos vlaku Pelham 1 2 3 přijde až dva měsíce po Americe, tedy 13. srpna. 

autor: Kamil Fila | 12. 6. 2009 21:50

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama