reklama
 
 

Toronto představí filmy o Iráku. Ale nemá se to říkat

4. 9. 2008 11:55
Irák je ve filmovém marketingu ošklivé slovo

Praha - Ve čtvrtek startuje 33. ročník torontského festivalu. Řada letošních filmů má válečné téma - i když ho maskuje, jak jen může. Producenti si uvědomují, že irácké téma vlastně diváky příliš neláká, a tak se snaží své snímky házet do nových škatulek.

„Irák je teď hodně ošklivé slovo ve filmovém marketingu," říká na rovinu Howard Cohen z Roadside Attractions, která uvede 26. září do amerických kin film The Lucky Ones o návratu veterána z Iráku - toho ztvární Tim Robbins.

„Náš cíl je ukázat, že to není jen o válce v Iráku. Je to příběh o americké společnosti." Loni se právě v Torontu představil třeba film V údolí Elahu.

Nemusí přitom jít jen o žhavé téma irácké války; festival ve čtvrtek zahájí film Passchendaele kanadského režiséra Paula Grosse o tragické bitvě z první světové.

Ve světové premiéře tu bude uveden také nový film Spikea Lee Zázrak u sv. Anny o skupině afroamerických vojáků z 2. světové války či film The Hurt Locker od Kathryn Bigelow, který má za sebou světovou premiéru v Benátkách.

„Tenhle film přece není o válce v Iráku," brání ho producent Nic Chartier. „Je to akční dobrodružný film, který se čirou náhodou odehrává v Iráku."

Film o armádní jednotce, jež musí zneškodnit bombu v městě plném lidí, je jedním z těch, které budou v Torontu hledat amerického distributora.

"Nejsou to filmy o válce, válka je tam jen pozadí," opakuje i Jane Schoettle z torontského festivalu. „Filmy jako The Lucky Ones nebo Hurt Locker používají kontextu války k tomu, aby vyprávěly osobnější příběhy."

Další okruh filmů se na střední Východ zaměřuje obecněji. Patří sem příběh o týrání iránské ženy Stoning of Soraya M či film Atoma Egoyana Adoration o islámském terorismu, představený už v Cannes.

Zatímco Sundance přitahuje nové talenty a malé filmy, Cannes s Benátkami ukazuje hvězdy na červeném koberci stejně jako umělecké snímky, Toronto sbírá všechno.

Velké studiové filmy, potenciální uchazeče o Oscary, zahraniční novinky z jakési střední Evropy - letos tu bude k vidění i Slámův Venkovský učitel - i obskurnosti jako dokument o Paris Hilton Paris, Not France nebo nový komediální film Kevina Smithe Zack a Miri točí porno.

K vidění tu budou i sázky na jistotu: Brad Pitt a George Clooney v komedii Po přečtení spalte bratří Coenů, Keira Knightley v britské Vévodkyni, Edward Norton a Colin Farrell v policajtském dramatu Pride and Glory či Tea Leoni v romantické komedii Město duchů.

Promítán tu bude i Soderberghův čtyřapůlhodinový opus Che. Celkem se v Torontu představí 249 hraných filmů. Řada z nich už - stejně jako Venkovský učitel - byla k vidění na jiných festivalech; ale  právě Toronto je festival, který otevírá cestu na severoamerický trh.

"Ve filmovém průmyslu panuje přesvědčení, že když má film úspěch v Torontu, může se to odrazit posléze i v boji o ceny včetně Oscarů," vysvětluje kritik Pete Hammond.

Zároveň dodává, že nabídka filmů mu letos přijde slabší. Konkurenční Benátky to vysvětlují problémy kolem stávky scenáristů, která zbrzdila řadu projektů.

Kanadská přehlídka naznačuje i to, jak budou na filmy reagovat běžní diváci. Je pověstná tím, že "běžný lid" na místní projekce poměrně snadno shání lístky - na rozdíl od uzavřenějších festivalů v Cannes či Benátkách.

V Torontu není ani obvyklá soutěžní sekce, uděluje se jen cena diváků na základě hlasování. „Lidé v Torontu filmy opravdu umí ocenit," říká třeba Spike Lee.

Festival se částečně překrývá s Benátkami, které končí až v sobotu. Benátky letos startovaly 27. srpna, Toronto o osm dní později.

Ředitel benátského festivalu Marco Mueller ale ve středu oznámil, že příští rok Benátky vypuknou 2. září. To by řadu tvůrců nutilo se rozhodnout, který z obou festivalů si zvolí.

Zatím většinou stíhali oba, stejně jako Bohdan Sláma, který Venkovského učitele nejdříve představil v Benátkách a teď už s ním opět osobně míří do zámoří.

4. 9. 2008 11:55

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama