Tiché doteky s Křenkovou mají atmosféru, která v současném českém filmu nemá srovnání

Jan Gregor Jan Gregor
5. 10. 2019 18:15
Celovečerní debut režiséra Michala Hogenauera nazvaný Tiché doteky prostupuje mysteriózní atmosféra, která v současném českém filmu nemá srovnání. Příběh au-pair, jež v nespecifikované západní zemi nastoupí k rodině, v níž platí zvláštní pravidla, promyšleně pracuje s náznaky i dějovými výpustkami a provokuje divácká očekávání.
Eliška Křenková se jako au-pair musí starat o víc než honosný dům a desetiletého chlapce.
Eliška Křenková se jako au-pair musí starat o víc než honosný dům a desetiletého chlapce. | Foto: Aerofilms

Film, který od čtvrtka promítají kina, je vizuálně vytříbený a formálně naprosto suverénně natočený. Přesto zápletka zvlášť ve druhé polovině balancuje na hraně nechtěné směšnosti.

Chlapce hraje Jacob Jutte.
Chlapce hraje Jacob Jutte. | Foto: Aerofilms

Pětatřicetiletý Michal Hogenauer získal pověst velkého režisérského talentu středometrážním absolventským snímkem Tambylles, který byl roku 2011 promítán v sekci Cinéfondation na festivalu v Cannes. Originální hybrid hraného filmu a fiktivního dokumentu vyprávěl o mladistvém vrahovi, který se po výkonu trestu vrací za rodiči do rodné vesnice.

Tiché doteky teď rozvíjejí příbuzné téma. Zabývají se otázkou, jak se utváří identita člověka pod tlakem okolí. Už od prvního vstupu mladé dívky Michaely, kterou hraje Eliška Křenková, do sterilního, moderně zařízeného domku na předměstí, je jasné, že poznáváme přinejmenším zvláštní rodinu.

Otec (Roeland Fernhaut) dává hrdince při první snídani striktní seznam úkolů a pravidel, které musí dodržovat, matka (Monic Hendrickxová) ji zase překřtí na Miu. Oba se ke svému desetiletému synovi Sebastianovi (Jacob Jutte) chovají s okázalým chladem.

Mia se Sebastianem k sobě po počátečním oťukávání přilnou, což nelibě nese matka razící heslo "škoda každé výchovné rány rákoskou ve tři ráno, která padne vedle". Mia postupně zjišťuje, že se ocitla v uzavřené komunitě hraničící se sektou, která provozuje vlastní kavárnu a školu, zastává hesla jako "rodina není demokracie" a násilí na dětech omlouvá tezí, že výchovy lze docílit pouze dostatečnou bolestí.

Lineární vyprávění od začátku přerušují záběry z Miina výslechu na policejní stanici. Diváka připravují na neurčitou katastrofu, které byla au-pair přinejmenším svědkem. Film zachycuje postupnou Miinu proměnu v submisivní loutku pouze vykonávající příkazy zaměstnavatelů.

Film Tiché doteky kina promítají od čtvrtka. | Video: Aerofilms

Osobnostní přerod však není věrohodný. Vinit z toho rozhodně nelze Elišku Křenkovou, která minimalistickými výrazovými prostředky dokáže vyjádřit i drobná emotivní hnutí své postavy. Scénář ale přesvědčivě nevysvětluje motivace jejího chování. Text je tak fragmentární, až se mu nedaří vystavět hlavní postavě dostatečně pevný dramatický oblouk.

Druhý problém spočívá v tom, že všechny charaktery kromě Mii jsou - evidentně záměrně - stylizovány do podivně monotónní polohy. Členové sucharské sekty zbohatlíků z předměstí strojovou dikcí pronášejí motivační fráze, filmem procházejí v padnoucích oblecích jako mátožní zombie, kteří tvrdým drilem vychovávají budoucí vrcholové tenisty a hráče na housle. Působí spíš jako zhypnotizovaní Afroameričané z černohumorné satiry Jordana Peelea Uteč než jako manipulátoři, kteří by dokázali komukoliv vymýt mozek.

Kdyby zápletka byla dovedena ad absurdum jako v Peeleově filmu, možná by fungovat mohla. Ale režisér Hogenauer ji inscenuje bez náznaku ironie.

Jacob Jutte a Eliška Křenková.
Jacob Jutte a Eliška Křenková. | Foto: Aerofilms

Nizozemský kameraman Gregg Telussa vykresluje působivé, často statické obrazy v chladných barvách, tajemnou melancholii podtrhuje působivý ambientní podkres Filipa Míška. Po formální stránce je radost sledovat výsledek práce mladého českého režiséra, který se při hledání stylu poučeně inspiruje u autorů, jako jsou současní režiséři Michael Haneke nebo Ruben Östlund.

Ale co je to platné: Tiché doteky nefungují ani jako stylizovaná alegorie, ani jako realistické drama. Když děj po několika hodně logických kotrmelcích dospěje k "šokující" pointě, divákovi se chce spíš smát a na mysl se mu vkrádá hypotéza, že to od počátku byla celé nějaká sofistikovaná legrace.

Nejspíš ne. Jedno je jisté: První celovečerní film Michala Hogenauera člověka nenechá lhostejným.

Tiché doteky

Režie: Michal Hogenauer
Aerofilms, v kinech od 3. října

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Vojtěch Filip po infarktu opustil nemocnici, lékaři mu povolili domácí péči

Předseda komunistů Vojtěch Filip v pátek kolem 11:00 po dvou dnech hospitalizace kvůli infarktu opustil nemocnici. Lékaři pražské Všeobecné fakultní nemocnice po dopolední poradě povolili jeho propuštění.

Lékaři Filipův infarkt zachytili v časném stadiu. Ve středu uvedli, že to dává pacientovi naději na časné propuštění do domácí péče.

V nemocnici, kam poslala pětašedesátiletého politika praktická lékařka, Filipa přijali ve středu před polednem s bolestí na hrudi. Na jeho případu je podle přednosty 2. interní kliniky VFN Aleše Linharta patrné, že v Česku funguje dobře propracovaný systém péče o nemocné s akutním infarktem. "Důležité bylo, že příjezd do kardiocentra neoddaloval a díky tomu je možné očekávat příznivý průběh," uvedl ve středu lékař.

před 15 minutami

Německem se táhne krvavá stopa pravicového extremismu, řekl ministr vnitra

Masakr v Hanau byl podle německého ministra vnitra Horsta Seehofera jednoznačně rasisticky motivovaným teroristickým útokem. Navíc už třetím pravicově extremisticky motivovaným útokem během pár měsíců. Seehofer to řekl v pátek na tiskové konferenci v Berlíně. Varoval před tím, že by se někdo čin mohl pokusit napodobit. Německo v reakci zpřísňuje bezpečnostní opatření v celé zemi.

"Ohrožení ze strany antisemitismu, rasismu a pravicového extremismu je v Německu velmi vysoké," uvedl ministr vnitra, podle něhož se od vražd neonacistické skupiny Národněsocialistické podzemí (NSU) z let 2000 až 2007 zemí až po dnešek táhne "krvavá stopa pravicového extremismu". Připomněl i loňskou vraždu regionálního politika vládních křesťanských demokratů Waltera Lübckeho a také útok na synagogu ve východoněmeckém městě Halle, kde zemřeli dva lidé. V obou případech jsou podezřelí pravicoví radikálové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy