Recenze: Seriál The Deuce o vzniku pornoprůmyslu dál obnažuje ega, nyní v rytmu punku

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
19. 9. 2018 18:56
Česká HBO začala vysílat druhou řadu seriálu o vzniku pornoprůmyslu The Deuce: Špína Manhattanu. "Lesk a bídu kurtizán" nejlépe zosobňuje Maggie Gyllenhallová v jedné ze svých životních rolí.
Hlavní role v seriálu ztvárnili James Franco a Maggie Gyllenhaalová. | Video: HBO

Z masážních salonů a zaplivaných lokálů vede daleká cesta k miliardovému byznysu. A zrod pornografického průmyslu v seriálu The Deuce: Špína Manhattanu tu cestu prošlapává hodně špinavými newyorskými ulicemi. Vlastně především jednou, neboť název ceněného dramatu od HBO odkazuje k části 42. ulice na Manhattanu, kde toto odvětví vzniklo mezi pasáky, prostitutkami a gangstery.

Ve druhé řadě The Deuce se děj posunul z roku 1972 o pět let později. A to je v neustále se transformujícím New Yorku nesmírný skok. Velkou předností série je právě schopnost ukázat horečnaté změny nejen v legálních i nelegálních oblastech obchodu se sexem, ale v celé společnosti.

Změna se odráží už v titulní písni. Funkovou melodii Curtise Mayfielda z první řady vystřídal song Elvise Costella This Year’s Girl, ve kterém zní především pořádná porce punkového a novovlnného nihilismu.

Ani první řada však nebyla žádným diskovečírkem. Tvůrce seriálu David Simon se do dějin televizní zábavy zapsal bostonskou kriminálkou The Wire: Špína Baltimoru a nyní v The Deuce s podobným citem pro detail zkoumá, jak lze žít na hraně. Jak zůstat člověkem v prostředí, které vás mění v předmět a zboží.

V roce 1977 už Simon své hrdiny a hrdinky nezachycuje v ulicích, byť v jádru se mnoho nezměnilo. Pasáci se k prostitutkám stále chovají se stejnou brutalitou, jen už se místo na ulici producírují před kamerami. A dokonce získávají "porno Oscary", jak vtipně i drsně ukazuje třetí epizoda.

Tento "lesk a bídu kurtizán" nejlépe zosobňuje Maggie Gyllenhallová coby Candy v jedné ze svých životních rolí. Zatímco New Yorkem cloumá punk, umělecká avantgarda a otázky ženské emancipace, Candy v pornoprůmyslu hledá cestu k realizaci, nejen k výdělku peněz, ale především k důstojnějšímu životu.

Už dávno není prostitutkou a vlastně se ani příliš neobjevuje před kamerou, touží stát hlavně za ní, režírovat, vnést do světa nekonečných souloží příběhy a emoce. "Jde o hlad, hrůzu i riziko," pokouší se přiblížit postavě režiséra Harveyho Wassermana, co vše by mezi ty mechanické kopulační pohyby šlo dostat ze života.

The Deuce opět skvěle vyvažuje drama s komedií, vztahy mužů a žen či umění a byznysu portrétuje bez naivity, ale též bez vyhrocenosti. Zato s nadhledem.

V nejlepších scénách dovede předestřít celospolečenskou náladu a mocenské vztahy během jediného okamžiku. Třeba když v třetí části Candy zatouží natočit porno verzi Červené karkulky a značnou část této epizody se o tom baví s různými lidmi.

Náhle mezi vtípky, nepochopením i nadšením jeden z živelných dialogů ukončí poznámka producenta, která Candy opět vrátí z role kolegyně a emancipující se ženy do míst, kam podle pasáků a nových žraloků pornoprůmyslu patří. Na kolena, pod stůl, k rozepnutým kalhotám.

Jediná slza, jediný krátký tik ve tváři Maggie Gyllenhallové - předtím než se k situaci pragmaticky postaví "čelem" - vyjádří, co slova nesvedou.

Právě schopnost vyprávět překvapivě, v detailech i gestech činí z The Deuce tak silnou podívanou. Tvůrci vědí, kdy být explicitní a kdy naopak stačí ukázat jeden tik v koutku oka. Ten pak může mít sílu laviny.

Ne všechny dějové linie mají podobnou sílu jako příběh Candy, která v polovině osmidílné druhé řady patří k jednoznačně nejkomplexněji zachyceným hrdinkám. Scény, v nichž se pasáci neumí sžít se svými novými rolemi - ať už před kamerou, nebo v pozadí vznikajících pornofilmů - a kdy se na okamžik ocitají v moci ženy režisérky, jsou vtipné i dojemné. I na plac hanbatých snímků a do špeluněk s levným alkoholem patří v The Deuce empatie.

James Franco pokračuje v dvojroli bratrů, kteří se protloukají životem různými ošemetnými způsoby. Barman Vincent a gambler Frankie se ve svých "kariérách" posunuli jen o píď a jejich postavy zaslouženě nedostávají tolik prostoru. I když lze tušit, že tento svět, napojený na místní mafiány, ještě nabude na důležitosti.

The Deuce dovede své prostitutky, pornoherečky i pasáky skutečně obnažit. A nemusí se kvůli tomu na obrazovce objevit přímočarý důkaz, že v tomto průmyslu záleží na velikosti. Byť ani těchto scén se tvůrci a stanice HBO nebojí. Jen jimi rozumně šetří a ukazují, že tady jde především o velikosti ega. A žádné ego není tak velké, aby se za ním neskrývala celá plejáda nejistot.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Policista, který zabil George Floyda, bude obviněn z vraždy druhého stupně

Generální prokurátor Minnesoty Keith Ellison zvýší obvinění bělošského policisty Dereka Chauvina z vraždy neozbrojeného černocha George Floyda z třetího na druhý stupeň, za což mu hrozí delší vězení. Vznesena budou obvinění také proti třem dalším policistům, kteří byli na místě a kteří po incidentu dostali výpověď. Informoval o tom dnes americký list Star Tribune.

Šestačtyřicetiletý Floyd zemřel poté, co mu Chauvin skoro devět minut 25. května při zatýkání klečel na krku. Nahrávka incidentu obletěla celý svět a v USA spustila vlnu protestů proti rasově motivované policejní brutalitě, které v místech provázelo rabování a vandalismus.

Čtyřiačtyřicetiletý Chauvin dostal minulý týden výpověď a byl obviněn z vraždy třetího stupně a zabití druhého stupně. Nyní ho prokurátor podle tisku chce obvinit z vraždy druhého stupně, za kterou by mohl dostat až 40 let za mřížemi, což je o 15 víc než maximální trest za vraždu třetího stupně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy