Těžká cesta za štěstím. V sérii Netflixu matka samoživitelka začíná nanovo

Martin Šrajer Martin Šrajer
13. 10. 2021 11:34
Velkým překvapením z nabídky Netflixu je desetidílný příběh samoživitelky odhodlané začít nanovo. Přesvědčivě kombinuje prvky mateřského melodramatu, thrilleru a socioekonomické studie vycházející z osobních zkušeností.

Americká minisérie Služka začíná uprostřed noci. Třiadvacetiletá Alex tiše a ve spěchu balí, aby mohla s dvouletou dcerou Maddy uprchnout před partnerem, agresivním alkoholikem Seanem. Má jen pár dolarů a auto, v němž vyráží vstříc nejistotě. Bez práce, útočiště a lidí, na něž by bylo spolehnutí, ale s odhodláním dostat se z temnoty zpátky na světlo.

Náročná pouť mladé matky za znovuobjevením radosti ze života, jaká prostupuje prosluněné flashbacky, vychází ze skutečných zážitků americké spisovatelky Stephanie Landové. Ta své šestileté živoření pod hranicí chudoby, kdy pracovala jako uklízečka a byla existenčně závislá na sociálních dávkách, popsala v předloňském bestselleru Maid: Hard Work, Low Pay, and a Mother’s Will to Survive.

Kritici chválili její memoáry za upřímnost a detailní popis překážek, které překonávala coby samoživitelka začínající prakticky od nuly. Stejnými přednostmi se vyznačuje nynější adaptace od Molly Smith Metzlerové, oceňované dramatičky a spoluautorky úspěšných seriálů Orange is the New Black nebo Shameless.

Také režisérsky a scenáristicky se na Služce podílely především ženy. Zřejmě i díky složení autorského týmu vznikla nebývale autentická a empatická série, která rodičovství ani chudobu neidealizuje a přenáší na diváka obavy, úzkost i beznaděj zakoušené ženou v nouzi. Našemu vcítění napomáhá jednak fakt, že s protagonistkou trávíme prakticky každou minutu všech deseti hodinových epizod, jednak představitelka hlavní role.

Margaret Qualleyová, známá jako hippie stopařka z Tarantinova filmu Tenkrát v Hollywoodu, přesvědčivě vyjadřuje hrdinčinu křehkost i bojovnost. Při opětovném setkání s mile se tvářícím, za vše se omlouvajícím Seanem čteme v jejím výrazu svíravý strach. Postoj Alexina těla ovšem ve stejnou chvíli prozrazuje velkou vnitřní sílu. Nehodlá připustit další partnerův útok, po němž bude muset dceři z vlasů vybírat sklo.

Kvůli ztíženým výchozím podmínkám ale matku s dcerou čeká značně svízelná cesta za bezpečným zázemím. Série ji zaznamenává s dokumentaristickou všímavostí den po dni, krok za krokem, úřad za úřadem.

Všech deset epizod série Služka je na Netflixu s českým dabingem i titulky. | Video: Netflix

Alex neví, o jakou podporu může žádat a na koho se obrátit. Na dohledávání informací jí současně nezbývá čas, vše zjišťuje za běhu. Stále něco vyřizuje, přejíždí z místa na místo a chvilku se nezastaví.

První epizody tak mají až thrillerový spád. Alex sice nastupuje do úklidové firmy, má ale směšně nízkou mzdu, kvůli práci na dohodu prakticky žádné záruky a veškeré čisticí prostředky si platí sama. Peníze jí dál ubývají, jak nás informují cifry výhružně vyskakující v obraze při každém výdaji. Navíc protagonistka nenachází osobu, která by pohlídala dceru, zatímco bude v práci. „Má rodina není řešení,“ vysvětluje nápomocné ženě na pracovním úřadě.

Když se objeví hrdinčina matka, dochází nám, co měla na mysli. Paula, kterou s ohromnou chutí hraje Andie MacDowellová, skutečná matka Qualleyové, je excentrickou umělkyní trpící bipolární poruchou osobnosti. Přechází mezi manickými a depresivními stavy a víc než krmení vnučky ji zajímají jungovské archetypy. Terapii i léky odmítá.

Místo aby byla dceři v nesnázích oporou, přidělává jí starosti. Ani matčina odtrženost od reality však není tím nejhorším, co Alex v úvodní epizodě potká. V jejím závěru zastavuje s autem na kraji silnice, stále bez práce, peněz a bydlení. Vystupuje a vrací se pro hračku, která dceři vypadla. V tom do vozu s Maddy naráží nepozorný řidič.

Po první hodině se zdá, že tvůrci budou po zbytek série prohlubovat mizérii zoufalé ženy a citově nás vydírat řetězením nepříjemných incidentů. Služka opravdu neodvrací zrak od mnoha traumatizujících zážitků a výzev, s nimiž se potýkají samoživitelky nebo oběti domácího násilí - zhlédnout všech deset epizod na jeden zátah může být emočně náročné i pro odolnější diváky. Zároveň je ale vyprávěna bez patosu a s lehkostí.

S Alex a Maddy vedle trápení zažíváme i vtipné nebo radostné příhody. Například během dětské narozeninové oslavy, zaplacené jen ze stravenek, se tragické nenásilně prolíná s komickým a úlevný smích se mísí se soucitem a dojetím.

Margaret Qualleyová jako Alex a Rylea Nevaeh Whittetová v roli Maddy.
Margaret Qualleyová jako Alex a Rylea Nevaeh Whittetová v roli Maddy. | Foto: Netflix

Všechny dílčí úkoly, jež před Alex leží, se v jejích vizích budoucnosti zhmotňují do podoby vysokého kopce. Zas a znovu se kvůli byrokracii, nepružným pravidlům, nevyzpytatelnému partnerovi i vlastním přešlapům ocitá na pomyslném úpatí, ale nepřestává doufat, že zdolá vrchol. Hlavním motivem tudíž není trápení, ale nezdolnost.

Vize, představy a znázornění hrdinčiných myšlenek či pocitů formálně oživují jinak realistické vyprávění. Současně jsou osvobozením pro Alex, která může na chvíli vystoupit z vleku událostí a nalézt odstup. K témuž směřuje také v realitě. Při vzácných chvílích klidu píše povídky inspirované domy, kde uklízí. Její větší stabilitu odráží méně hektické tempo vyprávění. Poslední epizoda je rozjímavá.

V psaní Alex nachází účinný terapeutický nástroj. Zatím alespoň pomocí slov přebírá kontrolu nad svým životem a sebeobrazem. S perem a zápisníkem už není jen traumatizovanou obětí, služkou nebo matkou, která by svou spokojenost odvozovala výhradně od dceřina pohodlí: je vypravěčkou vlastních příběhů. Vytváří prostor k vyjádření toho, oč se nikdo nezajímá - jak se cítí.

Stejně jako Alex není supermatkou bez poskvrny, nýbrž zmateným chybujícím člověkem, ani Sean nezapadá do škatulky jednorozměrných násilníků, kteří se vždy zachovají odpudivě. Vrstevnatost postav, jejichž jednání má zpravidla smysluplně motivace, příběhu přidává na nepředvídatelnosti. Nejmíň autory zajímá Maddy, která spíš než dítě s vlastními potřebami připomíná objekt přenášený z místa na místo a způsobující další peripetie.

Zejména kvůli ní se Alex několikrát musí stěhovat. Jednou je důvodem zápis do školky, podruhé černá plíseň ohrožující dceřino zdraví. S výdaji za školku a bydlení jí nezbývá než si k obědu zalít horkou vodou nudlovou polévku ze sáčku. Ve snaze zajistit dceři v rámci možností důstojné dětství se sama musí omezovat.

Prostředí výstižně ilustruje neútěšné životy postav i bez toho, aby se kamera vyžívala v detailech nuzných příbytků. Nejen tím Služka připomene tvorbu klasika britského sociálního dramatu Kena Loache.

Margaret Qualleyová jako Alex.
Margaret Qualleyová jako Alex. | Foto: Netflix

Kvůli neustálým propadům zpět na dno série nemá tak elegantní dějový oblouk jako některá hollywoodská dramata. Věrohodněji ale vystihuje frustraci ze snahy odstřihnout se od manipulátora, který partnerku fyzickým i emočním zneužíváním zas a znovu situuje do bezvýchodné pozice.

„Ženy se často vracejí,“ konstatuje věcně ředitelka azylového domu pro oběti domácího násilí, jedné z mnoha Alexiných zastávek na svízelné cestě za štěstím.

Podobnými výroky a setkáními tvůrci upozorňují na rozsah problematiky i celospolečenské příčiny toho, že mladá samoživitelka opakovaně končí na ulici. Pro zámožnou majitelku honosné vily je jako služka zpočátku neviditelná. Příslušníci střední třídy, symbolizovaní zákazníky v supermarketu s vozíky přetékajícími jídlem, ji berou v potaz, až když kvůli jejím problémům s placením vznikne fronta před pokladnou.

O moc větší solidaritu neprojevuje dětská lékařka ponoukající matku na hranici nervového kolapsu, aby se víc snažila, ani soud rozhodující o opatrovnictví, ani úřady. Pro ně je člověk v nouzi především podezřelý a líný příživník. Čím víc se však Alex orientuje v systému sociální péče, tím víc věcí zvládá sama a tím účinněji se dokáže bránit. Na druhé v silně individualistické společnosti spoléhat nemůže.

Ve snaze vyjmenovat co nejvíc situací, v nichž se mohou octnout samoživitelé bez prostředků, a následně naznačit možné řešení, série občas sklouzává k didaktičnosti. Vzhledem k tomu, jak málo zájmu se lidem jako Alex dostává od médií i politiků, je ale široce srozumitelný návod namístě.

Mnozí američtí diváci se možná teprve díky Služce dozvědí, na koho a s čím se mohou obrátit. V Česku tento poučný rozměr vzhledem k odlišnému institucionálnímu zázemí nebude tak silný. Neznamená to ale, že by si série patřící k nejhodnotnějšímu, co se letos na Netflixu objevilo, zasloužila menší pozornost.

Sledovat se ji vyplatí kvůli solidaritě, ke které vybízí ty, kdo si dosud zakrývali oči, a naději, jakou dává těm, kteří už z temnoty nevidí východisko.

Služka

Autorka: Molly Smith Metzlerová
Série je k vidění na Netflixu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 minutami

V Česku udeřil silný vítr. Vítr láme stromy a zhruba 160 tisíc odběratelů je kvůli němu bez proudu

Kvůli silnému větru, který ve čtvrtek zasáhl část země, evidovala společnost ČEZ Distribuce kolem poledne zhruba 160 tisíc odběrných míst bez elektřiny. Nejhorší byla situace ve středních Čechách, kde nemá proud na 60 tisíc domácností.

V některých krajích ve čtvrtek silný vítr způsobuje škody, láme stromy i odstavuje domácnosti od proudu. V Karlovarském kraji nejsilnější poryvy přišly okolo 7:00. Vítr lámal stromy a větve a uvolnil část střechy na mateřské škole v Sokolově. Hasiči tam zatím vyjížděli asi k desítce zásahů. Podobné škody vítr způsobil i na Liberecku, jsou kvůli němu neprůjezdné některé silnice. Hasiči zasahovali dopoledne zejména na Českolipsku a Liberecku, výjezdů měli přes 20 a dál jich přibývá. 

Desítky výjezdů k vyvráceným a polámaným stromům a větvím mají kvůli čtvrtečnímu silnému větru taky hasiči v Plzeňském kraji. Plné ruce práce mají v kraji i energetici, kteří odstraňují závady na elektrickém vedení. Bez proudu je nyní 20 tisíc domácností. Ve Středočeském kraji vyjeli hasiči už více než stokrát.

Na jihu Čech je kvůli silnému větru a pádu stromů bez elektřiny na 10 tisíc odběratelů.

Již brzy ráno dorazil vítr i do Ústeckého kraje. Vzhledem k povětrnostním podmínkám zavřely všechny tři zoologické zahrady v regionu. Výstrahu vydala správa Národního parku České Švýcarsko. "Na celém území národního parku hrozí vysoké nebezpečí pádu stromů a jejich částí.

 

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 10 minutami

Akcie Evergrande prudce klesly po krachu jednání o prodeji části podílu

Akcie zadlužené čínské realitní společnosti China Evergrande ve čtvrtek oslabily až o 14 procent. S akciemi podniku se začalo znovu obchodovat po více než dvoutýdenní přestávce, jejímž důvodem byly rozhovory o prodeji zhruba polovičního podílu v divizi pro správu majetku. Firma však ve středu ohlásila krach jednání, což zhoršilo její šance na odvrácení bankrotu.

Společnost China Evergrande, jejíž celkové závazky přesahují 300 miliard dolarů (zhruba 6,6 bilionu Kč), v poslední době opakovaně nedokázala včas uhradit úroky u svých dluhopisů. Panují obavy, že krach podniku by mohl mít širší dopady na finanční systém a ekonomiku. Zakladatel firmy Chuej Kcha-jen podle serveru BBC upozornil, že "neexistuje žádná záruka, že skupina bude schopna splnit své finanční závazky". V plánu má pokusit se dohodnout s věřiteli na prodloužení splatnosti dluhopisů a na dalších "alternativních" opatřeních.

China Evergrande o prodeji podílu v divizi Evergrande Property Services jednala s firmou Hopson Development. Obě strany však ve středu v samostatných hlášeních pro burzu uvedly, že se nedokázaly dohodnout na podmínkách dohody. Hodnota transakce měla činit zhruba 20 miliard hongkongských dolarů (přes 56 miliard Kč).

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Platební systém eKasa od O2 končí

Platební systém eKasa od operátora O2 ke 25. říjnu skončí. Operátor na svém webu oznámil, že služba bude ukončena z technických důvodů. Blíže to firma neupřesnila.

Služba eKasa byla původně lídrem trhu s evidenčními pokladnami a měla asi 20 000 klientů. Podle serveru E15.cz má ale nyní zhruba 3000 klientů. Mluvčí O2 Markéta Gasiorovičová k ukončení služby řekla, že eKasa, která patřila dlouhou dobu mezi přední pokladní systémy v Česku, vyčerpala po čtyřech letech svůj potenciál a dodavatel řešení nedokázal přijít s dlouhodobou produktovou vizí.

Zbývajícím klientům nabízí O2 přechod na systém firmy Storyous spojený s nákupem nových pokladen. Před koncem eKasy si musí podnikatelé zálohovat data, protože po ukončení služby v pondělí už to podle O2 nebude možné.

Zdroj: ČTK
Další zprávy