Terry Gilliam: Nové Monty Pythony dnes těžko hledat

Jakub Vítek
3. 8. 2009 7:10
Rozhovor s hlavním hostem nového píseckého festivalu Jakub Vítek
Foto: archiv

Rozhovor - Americký režisér, scénárista a výtvarník Terry Gilliam, hlavní host nového Festivalu nad řekou, se stal i prvním nositelem Ceny Miroslava Ondříčka.

Člen někdejšího Monty Pythonova létajícího cirkusu je v Česku a poměrně častým hostem.
Jaroslavu Duškovi při zahájeni ochotně sekundoval při jeho improvizaci, podílel se na natáčení festivalového klipu a po dějišti přehlídky se odmítl pohybovat jinak než pěšky.

Čtěte také:
Nový Festival nad řekou přijíždí zahájit Terry Gilliam

Fanoušci na něj mohou narazit po celý víkend, během nějž tu uvádí čtyři své filmy včetně kafkovského snímku Brazil.  Nejnovější Imaginarium doktora Parnasse ale bohužel podle pořadatelů nepřivezl.

Opravdu jste ho nepřivezl?
Ovšem, že ne; nesnáším Písek (směje se). Bohužel, ze záhadného důvodu to nepovolila společnost spravující mezinárodní vysílací práva film. Bylo by to fajn, ale já to neovlivním.

Terry Gilliam: Brazil
Terry Gilliam: Brazil | Foto: ČT

Odjakživa se mluví o jakémsi prokletí, které leží na vašich projektech. Zdá se, že jeho absurdním a smutným vyvrcholením bylo úmrtí hlavní hvězdy Imaginaria, herce Heathe Ledgera.
Jeho smrt je obrovská tragédie, ale vyprovokovala takovou vlnu lásky a solidarity k jeho práci a osobě, že se mi okamžitě ozval Johnny Depp, aby společně s Colinem Farrellem a Judem Lawem jako určitý způsob vyjádření uznání a úcty převzali Heathovu roli. Film dotočili a svůj honorář věnovali jeho dceři.

V roce 2005 jste v české předpremiéře uváděl na v Karlových Varech svůj snímek Krajina přílivu. Zmínil jste se tenkrát, že váš další projekt bude spektakulární, zábavný - a vlastně v něm půjde o konec světa. Mluvil jste tehdy o adaptaci Dobrých znamení od Terryho Pratchetta a Neila Gaimana?
Už to bude šest nebo sedm let, co máme hotový scénář k Dobrým znamením. Psali jsme ho s Tony Grisonim (spoluscenárista Krajiny přílivu a chystaného filmu Muž, který zabil Dona Quijota) a myslím, že se nám opravdu povedl.

Foto: archiv

Ta kniha je úžasná a má obrovský zástup přívrženců. Byl by to opravdu drahý film a my se snažili Hollywood přesvědčit, že fanouškovská základna knihy je tak veliká, že by nám ty peníze dát měli. Bohužel k tomu zatím nedošlo.

Vždycky jsem cítil, že existuje jakési propojení mezi Gaimanovou literární a vaší filmovou poetikou; a existuje-li ideální režisér filmových adaptací Gaimanových románů, je to právě Terry Gilliam.
S Neilem Gaimanem jsme velmi dobří přátelé, takže propojení tam opravdu je na mnoha úrovních (směje se).

Často se obracíte pro náměty právě k literatuře. Prozradíte ještě jiné zdroje nápadů a kreativity?
No tak především každou noc do mého pokoje přichází skřítci a strkají mi nápady do uší a do nosu. Takhle to funguje, ti skřítci jsou pro mou kariéru naprosto nepostradatelní.

Máte nějakou knihu nebo film, ke kterému se stále a rád vracíte?
Tak to bude nejspíš Don Quijote. Už zase se k němu vracíme, začínáme od znova (Terry Gilliam se o zfilmování románu Don Quijote de la Mancha pokouší již mnoho let. Nejdále došel v roce 2000, ale množství produkčních i přírodních pohrom natáčení znemožnilo. To je zachyceno v dokumentu Ztracen v La Mancha z roku 2002). Zástupci francouzské produkční společnosti seděli sedm let na scénáři, teď ho máme zpátky, přepsali jsme ho a hledáme herce. Natáčet by se mělo na jaře.

Foto: archiv

Takže je tu naděje, že váš příští filmový projekt bude Muž, který zabil Dona Quijota?
Tentokrát už žádná „naděje", BUDE to tak! Tentokrát to moje „prokletí" nezafungovalo, protože nám umožnilo znovu se na scénář podívat po letech, přepsat ho a tak máme před sebou mnohem lepší film než posledně. Teď už se třeba začne mluvit o „štěstí" Terry Gilliama namísto prokletí.

Jaký film by Terry Gilliam natočil, kdyby neexistovala žádná finanční, produkční ani jiná omezení?
Tak takový film bych natočit nedokázal. I když na tyhle omezení nadávám a pořád si někde stěžuji, tak je vlastně potřebuji. Protože to je právě ten potřebný tlak, abyste se mohli roztrhnout jako bomba. Omezení jsou potřeba, aby člověk získal vůli a sílu ty pevně dané hranice překročit.


Během dlouhé kariéry jste pracoval s velkým množstvím (dnes už) předních hollywoodských herců: Johnny Depp, Uma Thurman, Monica Bellucci, Matt Damon. Které z těchto setkání pro vás jako pro režiséra bylo nejzásadnější?

Všechna byla něčím zajímavá. Jako režisér se neustále učím a sleduji, jak se projekt začne náhle měnit, když k němu přizvete dobrého herce. S Johnny Deppem máme takový vzájemně inspirující vztah, je zábavný, bystrý, nápady se mezi námi bleskově rojily.

To samé s Heathem Ledgerem, byl inteligentní s obrovským smyslem pro humor, práce s ním vypadala, jako bychom spolu tancovali. Tohle je na filmování zásadní, když najdete odlišně vybaveného kolegu (já samozřejmě nedovedu hrát jako Heath nebo Johnny a oni zase nezvládnou mou práci) a nastane mezi vámi ta kýžená rovnováha. To samé jsem zažil i s Jeffem Bridgesem. Když jsme točili Krále rybáře, měl jsem pocit, že jsem jako Fellini, který právě objevil svého Mastroianniho.

Velmi zajímavě pracujete s dětskými herci. Jodelle Ferland podala v roce 2005 v Krajině přílivu dechberoucí výkon. Stejně tak Sarah Polley, dnes i režisérka, jako dětská herečka v Dobrodružství barona Prášila.
Ani nevím, jak se mi to podařilo, těmhle procesům jsem nikdy úplně neporozuměl. Sám nejsem dobrý herec, spíš pro ně umím být dobrým publikem. Hraní je opravdu o tom „hrát si" a já se snažím vždycky vytvořit takové prostředí, v němž se herci cítí bezpečně; mohou klidně skočit i z věže a budou vědět, že přistanou do měkkého.

Terry Gilliam
Terry Gilliam | Foto: ČTK

Jodelle je takové bystré dítě, té stačilo dát prostor a ona si ho prostě vzala, je to živel. Na začátku je důležité dohodnout se na tom, jaký film se chystáme natočit. Pak už o tom moc nemluvíme, pracujeme se společnou vizí.

Měl jsem pak o Jodelle trochu i obavu, protože takovou roli a volnost jako v Krajině přílivu už dost možná nikdy nedostane, přitom je to tak talentovaná herečka. Třeba to bude jako se Sarah Polley; z té je teď režisérka, z Jodelle možná bude vládkyně světa. 

Kdo by mohli být dnešními Monty Pythony?
Možná se jim trochu podobá Little Britain, ale to je jen dvojice komiků. Monty Pythoni byli výjimečná věc. Takovouhle skupinu lidí nadšeně pracujících na stejném projektu těžko dnes hledat. Ale televizi ani filmy zas tak moc nesleduji, takže těžko říct.

Foto: Aktuálně.cz

Na otázku, jako je tato, jste jistě odpovídal už mnohokrát. Tak s ní skončeme: jak došlo k tomu, že Terry Gilliam otevírá nový festival v Písku, v České republice?
Předně mám rád Jiřího Králíka a Michala Havase, jsou to opravdoví nadšenci. Dvakrát jsem byl na festivalu v Uherském Hradišti, a když mi řekli, že rozjíždí festival v ještě mnohem krásnějším městě, řekl jsem si, že u toho nemůžu chybět. Teprve vznikající festival, kdy je všechno nové a je každý tak nějak nadšený - takový ten vzácný okamžik ještě předtím, než dorazí realita.

Na rozhovoru, jenž vznikl pro deník Festivalu nad řekou,
se dále podíleli  Kateřina Chvátalová a Adam Hrabal

 

Právě se děje

Další zprávy