Švankmajer vybírá na internetu peníze pro svůj poslední film. Inspiroval ho Čapek i Kafkova Proměna

hrz
26. 5. 2016 12:17
Český animátor a režisér Jan Švankmajer oprášil svůj více jak čtyřicet let starý scénář, v němž se mísí drama Ze života hmyzu od bratří Čapků a Kafkova Proměna. "Budou to dva roky práce, snad to přežijeme, už nejsme nejmladší. Každopádně půjde o můj poslední celovečerní film," říká tvůrce a prosí své příznivce o finanční pomoc. "Dneska je hrozně těžké financovat nezávislé autentické umění, navíc když kritizuje naší společnost. Kdo by podporoval své vlastní kritiky?" vysvětluje.
Jan Švankmajer připravuje svůj poslední celovečerní film a žádá o finanční pomoc své příznivce. | Video: Jan Švankmajer

Český režisér, animátor a výtvarník Jan Švankmajer pracuje na filmu s názvem Hmyz. Inspirací mu bylo společné dílo Karla Čapka a jeho bratra Josefa Ze života hmyzu.

Jedenaosmdesátiletý výtvarník oznámil, že se jedná o jeho vůbec poslední film. Nemá však na něj dostatek financí, a tak se rozhodl, že zkusí vybrat peníze od svých příznivců přes web indiegogo.com.

Autor již dva roky film připravuje, objíždí například aukce, kde prodávají hmyz, kupuje nejrůznější druhy a dělá si pracovní záběry.

Hotový je i scénář, a to více jak čtyřicet let. Pojednává o skupině ochotníků, kteří se sejdou v hospodě, aby nacvičovali inscenaci Ze života hmyzu. "Film nebude adaptací dramatu bratří Čapkových, ale bude pojednávat o skupině těchto ochotníků," vysvětluje autor princip snímku.

Se svým dlouholetým producentem Jaromírem Kallistou však mají jasno: Nechtějí začít točit dříve, dokud nebudou mít všechny potřebné finance.

"Hra bratří Čapků je velmi misantropická. Vždycky jsem ji měl velmi rád - brouci chovající se jako lidské bytosti a lidé chovající se jako hmyz. Můj scénář rozšiřuje tuto misantropii dále a odráží v sobě také Franze Kafku a jeho slavnou Proměnu," říká k chystanému surrealistickému dílu Švankmajer.

Pro formu crowdfundingu se s producentem rozhodli, neboť chtějí poslední film věnovat všem věrným Švankmajerovým fanouškům po celém světě.

"Dnešní civilizace má chabý zájem o autentickou uměleckou tvorbu. Potřebuje dobře fungující reklamu a ikonografické současné umění, tlačící lidi ke stále větší masové spotřebě," říká Jan Švankmajer.

Podle něj je stále těžší financovat nezávislé umění, zkoumající samotnou podstatu naší společnosti. "Vždyť kdo by dobrovolně podporoval své vlastní kritiky?" dodává.

Za podporu autoři nabízejí například Švankmajerovy filmy v HD kvalitě, autorovy litografie či exempláře hmyzu, účinkující ve filmu.

Jejich konečným cílem je vybrat 400 tisíc dolarů (v přepočtu necelých 10 milionů korun). Jako první metu si však stanovili 150 tisíc dolarů. "To už budeme moci začít natáčet s živými herci a začít je proměňovat v hmyz," říkají tvůrci.

Český animátor, výtvarník a režisér je proslulý i ve světě jako průkopník "stop-motion" animace, nebo též fázové či pookénkové animace, kdy tvůrce mezi natáčením postupně upravuje a pozměňuje filmovaný objekt. Ze Švankmajerovy tvorby vycházely takové mezinárodní hvězdy jako Terry Gilliam, Tim Burton nebo David Lynch.

"Rádi bychom začali natáčet v létě, rok bychom točili, rok dokončovali, uvidíme, snad to přežijeme, nejsme s producentem nejmladší. Ale určitě se jedná o náš poslední celovečerní film," uzavírá Švankmajer.

Je to standardní nízkorozpočtová produkce, aby se dalo rychle vyrobit mnoho dílů, říká o čínském Krtečkovi místopředseda Asociace animovaného filmu Michal Podhradský. Nejde podle něj o obchodní úspěch | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy