Starci na chmelu osiřeli. Jejich režisér zemřel

wzz, ČTK
2. 4. 2007 18:50
Zemřel Ladislav Rychman, vynálezce filmových písniček
Foto: ČTK

Praha  - V noci na neděli se ve věku 84 let ukončil život filmového a televizního režiséra Ladislava Rychmana, který natočil první a dodnes kultovní český muzikál Starci na chmelu. Zemřel na selhání srdce, řekla jeho manželka Jana Rychmanová.

Jeho nejslavnější snímek Starci na chmelu podle scénáře Vratislava Blažka z roku 1964 patřil k nejúspěšnějším českým muzikálům; před šesti lety vznikla i jeho jevištní verze. V kinech ho zhlédly více než tři miliony diváků.

Správně typizované postavy, romantika v podkroví i hovory o Marxovi, Vladimír Pucholt v hlavní roli, tři černě odění  kytaristé a písničky Maláska s Bažantem. To všechno fungovalo před listopadem i na další generace rozjitřených dospívajících mládežníků. A v osobě nejznámějšího černého kytaristy Josefa Laufera i jako drsnější připomínka nastoupivší normalizace.

Rychman s Blažkem na úspěšnou spolupráci navázali ještě po dvou letech, kdy natočili film Dáma na kolejích, který se stal hereckou příležitostí pro Jiřinu Bohdalovou.

Foto: archiv Filmexport

Rychman, který přežil koncentrační tábor, se narodil 9. října 1922. Studoval estetiku na Filozofické fakultě a současně hrál a dělal dramaturga v Divadle satiry; školu nedokončil, stejně jako studia na pražské FAMU. Zkušenosti místo toho získával u režisérů Bořivoje Zemana a Elmara Klose.

V televizi byl průkopníkem nových žánrů, jeho vynález inscenované televizní písničky byl předobrazem nynějších klipů; první na píseň Dáme si do bytu nazpívali v roce 1958 Josef Bek s Irenou Kačírkovou. Přitom vznikla jako vycpávka silvestrovského pořadu. Mezi jeho nejslavnější patří i song Mackie Messer s Milošem Kopeckým

Pro televizi natočil Rychman rovněž čtyři desítky reklam, s obrazovkou spolupracoval až do poloviny 90. let. První snímek Pražská neděle natočil v roce 1950, celkem má na kontě čtyřiadvacet filmů a a televizních inscenací. Mezi ty známé patři i Hvězdá padá vzhůru a hlavně komedie Jen ho nechte, ať se bojí - s tehdy velmi populárním triem Šimek, Sobota, Nárožný.

V soupisu jeho děl najdeme skoro vše od krátkého dokumentu přes televizní reklamy, filmovou detektivku po hudební revue, muzikály a polyekran; pro Expo Montreal 67 vymyslel Revue z bedny. "Na všechno jsem byl zvědavý," říkal.

 

Právě se děje

Další zprávy